Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Teori RIK gr. C HBU 2009 RIK GR. C. Teori RIK gr. C HBU 2009 INNLEDNING Innlæringsmetodene i denne leksjonen bygger på kunnskaper om hundens (H) atferd.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Teori RIK gr. C HBU 2009 RIK GR. C. Teori RIK gr. C HBU 2009 INNLEDNING Innlæringsmetodene i denne leksjonen bygger på kunnskaper om hundens (H) atferd."— Utskrift av presentasjonen:

1 Teori RIK gr. C HBU 2009 RIK GR. C

2 Teori RIK gr. C HBU 2009 INNLEDNING Innlæringsmetodene i denne leksjonen bygger på kunnskaper om hundens (H) atferd. Læringsmetodene er i kontinuerlig utvikling og i takt med genetisk forandring hos H og bygger ikke minst på egne praktiske erfaringer. Leksjonen må ses i samsvar med RIK Grunnkurskompendie fra NKK. Regelverket for RIK. Leksjon i ”atferd og læring” (NKK/NSchK instruktørutdanning)

3 Teori RIK gr. C HBU 2009 MÅLSETNING MED LEKSJONEN Gi hundefører (HF) en teoretisk og praktisk innføring i hvordan man lærer opp H i gr. C.fra nyinnlæring til videreutvikling. Vite hva som er viktig når man skal trene H i gr. C. Forstå viktigheten av å dele opp øvelsen i momenter og hvordan vi setter sammen disse til full øvelse

4 Teori RIK gr. C HBU 2009 HVA ER GR. C ? Hunden skal i prinsippet ”bare”  Bite  Slippe  Bevokte  Være lydig

5 GR. C Hundene utfører et på forhånd kjent program Figurant som er iført fig.bukse, jakke og beskyttelsesarm Hunden skal ha fast mønster i sin trening for å kjenne igjen situasjonen, dvs klær på figuranten, banen og skjul. Hunden biter sitt ”bytte”, ikke ”mannen” Basere all trening på lek og bytte All trening av gr. C skal foregå i klubb-regi, man må ha lisens og nøye følge regelverket for RIK. For å kunne få lisens må man ha deltatt på NKK’s grunnkurs RIK Teori RIK gr. C HBU 2009

6 MOMENTER Rundering Bevoktning Utkalling Flukt Slipp og etterbevoktning Overfall og trengning Slipp, etterbevoktning Ryggtransport (kl. 2 og 3) Motprøve - overfall, trengning, slipp og etterbevoktning Overfall og trengning (kl. 3) - Slipp, etterbevoktning Transport Teori RIK gr. C HBU 2009

7 Teori RIK gr. C HBU 2009 HUNDENS ADFERD Atferder i øvelsen Gr. C Sosial funksjonJaktfunksjon Undersøkelses funksjon Byttedrift/KamplekJaktlyst FlokkdriftSøkslyst KontaktvillighetSøksevne Oppmerksomhet Nysgjerrighet Hvilke funksjoner som skal med avgjøres av øvelsen Forsvarslyst

8 Teori RIK gr. C HBU 2009 GRUNNLEGGENDE FORHOLD Belastbarhet Selvsikkerhet Nervefasthet Driftsanlegg Førbarhet Driftsvekslinger Driftsanlegg, Selvsikkerhet og Belastbarhet

9 FUNKSJONSKRETSER BYTTEDRIFT  Jaktinstinkt, byttedrift, kamp. - Hundens trygghet (grepet) og gode nerver ligger i byttedriften. Dette er vesentlige komponenter i hundens belastbarhet, selvsikkerhet og førbarhet. (Dette er særlig vesentlig når det gjelder unge hunder) FØRBARHET AGGRESJONSDRIFT( forsvar)  Bytteforsvar, revirforsvar, trusselforsvar, skyddsaggresjon etc. Kun modne hunder med erfaren figurant og hundefører. Teori RIK gr. C HBU 2009

10 HVORDAN ETABLERE DE ULIKE DRIFTER? Byttedrift: 1. Bevegelse av bytte 2. Gripe 3. Kamphandlinger 4. Bevegelser i byttet (eliminere aggresjon) 5. Innskift (dominans, gir belastbarhet) 6. Bære byttet av banen Teori RIK gr. C HBU 2009

11 Aggresjonsdrift 1. Fig. kroppsspråk og mimikk (situasjonen) 2. Betinging (bruk av line og kommando) 3. Innskift (dominans) Figuranten må alltid være bevisst at under trening av aggresjonsdrift/forsvarsdrift skal hunden vises stor respekt med kroppsspråk og mimikk. Hunden skal være den sterkeste. Dette skal kun utføres på modne hunder med erfaren figurant og hundefører. Teori RIK gr. C HBU 2009

12 FASER I GR. C 1. Lydighetsfaser 2. Bevoktningsfaser 3. Angrepsfaser 4. Bitefaser 5. Slippfaser 6. Etterbevoktningsfaser Teori RIK gr. C HBU 2009

13 1. Lydighetsfaser Den lydige/førbare hunden som viser:  Førbarhet  Konsentrasjon  Temperament Teori RIK gr. C HBU 2009

14 2. Bevoktningsfaser Den intensivt vedvarende bevoktende hunden som viser:  Aktivt/naturlig forsvarsarbeid (aggresjon)  Gode nerver  Selvstendighet  Konsentrasjon Teori RIK gr. C HBU 2009

15 3. Angrepsfaser Et kraftfullt angrep samt det fulle faste bittet  Intensiteten i jakt/-bytteadferd  Selvstendighet Teori RIK gr. C HBU 2009

16 4. Bitefaser Det kontante, fulle, harde samt rolige bittet/grepet  Jakt/-bytteatferd  Nerver  Belastbarhet  ”Grepsatferd” Teori RIK gr. C HBU 2009

17 5. Slippfaser Den hurtigslippende hunden fra det gode bittet til den intensive etterbevoktningen  Nerver  Godt bitt  Korrekt inn i etterbevoktningsfasen Teori RIK gr. C HBU 2009

18 6. Etterbevoktningsfaser Hunden som etter sin kontante slipp umiddelbart påbegynner sin intensive etterbevoktning i rett type adferd  Nerver  Aktivt/naturlig forsvarsarbeid  Selvstendighet  Konsentrasjon Teori RIK gr. C HBU 2009

19 GJENNOMFØRING Tren gjerne fra hunden er valp  Stimuler byttedriften (jakt og kamp)  Stimuler ved fillelek og drakamp  Ta hensyn til hundens alder, ev. tannskifte, hormon svingninger m.m.  La hunden bli vant til å bli håndtert av deg og andre i lek, dragkamp m.m. Teori RIK gr. C HBU 2009

20  Tren på ”innskift”  Tren og tilstreb et fullt bitt  La hunden aktivisere figuranten og ikke motsatt.  Bytt vekselvis om hvem som er den ”sterke” i dragkamper.  Ta hensyn til hundens alder og mentale faser  Ikke overdriv og snakk med kyndige Teori RIK gr. C HBU 2009

21 INNLÆRINGSPRINSIPP VALP Det er særdeles viktig at figuranten er bevisst sin rolle som bytte og byttedriftsfremmer. Husk som figurant, at alltid innhente informasjon om på hvilket utdanningsnivå hunden befinner seg. (Hvor mye hunden kan fra før)  Byttefremming i samarbeide med HF  Sikk/sakk bevegelser vekk fra hunden  Byttetilbud innover og vekk  Fremming av halsgivning – ”skremme opp byttet”  Innlæring av slipp etter vunnet bytte  Hente bytte på avstand – fluktførsøk av bytte  Kontra, kamp, rolig bitt og bærefaser Teori RIK gr. C HBU 2009

22 INNLÆRINGSPRINSIPP UNGHUND/VOKSEN  Byttebitt  Rolig bitt, bruk av forskjellige bitepølser og armer.  Fluktførsøk av bytte  Kontra, kamp.  Angrep, selvstendig bitt, ex. gjennom flukt  Innlæring av slipp etter vunnet bytte  Standhals og bevoktning. Fast line (sele eller halsbånd) Ev. line i arm til figurant. Benytte også gjerne skjulet ved innlæring, ex. skjule armen  Innlæring av slipp etter vunnet bytte – over til ny bevoktning. Slipp på figurant, samt hurtig belønning (3 sekunder)  Lydighet, på/av, innlæring av rundering gjerne med figurant som belønning  Gjennomgang av momentfordelingen i gr. C Teori RIK gr. C HBU 2009

23 Teori RIK gr. C HBU 2009


Laste ned ppt "Teori RIK gr. C HBU 2009 RIK GR. C. Teori RIK gr. C HBU 2009 INNLEDNING Innlæringsmetodene i denne leksjonen bygger på kunnskaper om hundens (H) atferd."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google