Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Hva har Karl Marx, Henry Ford og Smidig til felles?

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Hva har Karl Marx, Henry Ford og Smidig til felles?"— Utskrift av presentasjonen:

1 Hva har Karl Marx, Henry Ford og Smidig til felles?
Velkommen og introduksjon Smidig 2011 Jan-Fredrik Stoveland-Alfsen Jan-Erik Carlsen Capgemini Consulting is the strategy and transformation consulting brand of Capgemini Group Copyright © 2009 Capgemini. All rights reserved.

2 dypdykk i historien Vi tar dere med på et 1900 1950 2000 2011 1975
1850 Capgemini Consulting is the strategy and transformation consulting brand of Capgemini Group Copyright © 2009 Capgemini. All rights reserved.

3 Eget eierskap til produkt og resultat er avgjørende for motivasjon
1900 1950 2000 2011 1975 Karl Marx og fremmedgjøring Eget eierskap til produkt og resultat er avgjørende for motivasjon

4 1900 1950 2000 2011 1975 Durkheim og studier av selvmord

5 1900 1950 2000 2011 1975 Sosial integrasjon Regulering Unngå anomisk tilstand ved å alltid ha klare mål for hva som er bra nok

6 1900 1950 2000 2011 1975 Henry Ford og samlebåndet

7 Fra Ford til byråkratiet
1900 1950 2000 2011 1975 Fra Ford til byråkratiet Individets verdier og beslutninger må være en innebygget del av produksjonsprosessen

8 Herzberg og motivasjonsfaktorer
1900 1950 2000 2011 1975 Herzberg og motivasjonsfaktorer De indre og reelle motivasjonsfaktorene er utfordrende arbeid, anerkjennelse og ansvar for egne resultater.

9 Det er mulig å designe jobber for
1900 1950 2000 2011 1975 Hackman og Oldham: Jobbdesign Variasjon Identitet Oppgavens betydning Autonomi Feedback Det er mulig å designe jobber for maksimal motivasjon!

10 Peter Drücker og kunnskapsorganisasjoner
1900 1950 2000 2011 1975 Peter Drücker og kunnskapsorganisasjoner Motivasjon hos kunnskapsarbeidere kommer av autonomi og selvstendighet til å bruke kreativitet og kunnskap

11 Wenger og Communities of Practice
1900 1950 2000 2011 1975 Wenger og Communities of Practice Du skal kultivere – ikke styre - praksisfelleskapet. Det styrer best seg selv.

12 1900 1950 2000 2011 1975 1995: Scrum ”Empowering people to work together in more creative, innovative and productive ways”

13 Eierskap til produkt og resultat
1900 1950 2000 2011 1975 Eierskap til produkt og resultat Unngå anomi ved å ha klart definerte mål Teamet bestemmer hvem som gjør hva ”Let people figure out the right thing to do, then do it Ha fokus på mennesket i prosessen Teammedlemmene skal ha direkte eierskap til produktet de leverer Scrum Master er gartner, ikke prosjektleder Indre motivasjonsfaktorer over hygienefaktorer ”Individuals and interactions over processes and tools” Teamet bestemmer scope, gjennomføring og arbeidsform Designe jobber for maksimal motivasjon Teammedlemmene får direkte feedback fra kunden ”Customer collaboration over contract negotiation Autonomi og selvstendighet avler kreativitet og kunnskap Teamet estimerer alle oppgaver Maksimal kommunikasjon gjennom daglige møter Kultiver felleskapet i stedet for å styre det Definition of Done sier hva som er godt nok Capgemini Consulting is the strategy and transformation consulting brand of Capgemini Group Copyright © 2009 Capgemini. All rights reserved.

14 “If I have seen further it is only by standing on the shoulders of giants”
- Isaac Newton

15 Jan-Erik Carlsen Jan-Fredrik Stoveland-Alfsen


Laste ned ppt "Hva har Karl Marx, Henry Ford og Smidig til felles?"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google