Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

MEDIEKUNNSKAP informasjonssjef Erik Hansen Byrådslederens avdeling Kommunenes Hus, 3. oktober 2001 Oslo kommune Byrådet.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "MEDIEKUNNSKAP informasjonssjef Erik Hansen Byrådslederens avdeling Kommunenes Hus, 3. oktober 2001 Oslo kommune Byrådet."— Utskrift av presentasjonen:

1 MEDIEKUNNSKAP informasjonssjef Erik Hansen Byrådslederens avdeling Kommunenes Hus, 3. oktober 2001 Oslo kommune Byrådet

2 massemedium, - flertall massemedia eller -medier, meddelelsesmiddel som når frem til et større antall mennesker, for eksempel aviser, radio, fjernsyn, men også bøker, film, teater, ukeblad

3 Medier - aviser - riksaviser - regionaviser - lokalaviser - gratisaviser - radio - NRK - distriktsradio - P4 - nærradio - Radio1

4 Fjernsyn - NRK - TV2 - TV3 - TVN - Metropol - nær-TV

5 Aviser Til tross for økt konkurranse har det samlet sett aldri vært kjøpt flere aviseksemplarer enn i dag, totalt knappe 3 mill. eksemplarer. Norge har i dag ca. 200 lokale og regionale aviser som har en meget sterk posisjon i sine lokale markeder. Fra partipolitisk tilknytning til uavhengige Mediekonsernene

6 Norges største aviser opplag 2000 1. VG - Verdens Gang, Oslo375 983 2. Aftenposten (morgen), Oslo276 429 3. Dagbladet, Oslo192 555 4. Aftenposten (aften), Oslo175 783 5. Bergens Tidende, Bergen 91 956 6. Adresseavisen, Trondheim 88 885 7. Stavanger Aftenblad, Stavanger 73 221 8. Dagens Næringsliv, Oslo 71 364 9. Drammens Tidende og Buskeruds Blad, Drammen 46 709 10. Fædrelandsvennen, Kristiansand 46 185 (Mediebedriftenes Landsforening - 2001)

7 Radio og fjernsyn Det var registrert 307 foretak innenfor radio og fjernsyn i 1999. Foretakene sysselsatte 5 354 personer. I forhold til 1998 gikk sysselsettingen ned med 2,8 prosent.

8 Ukepressen På 1800-tallet vokste ukepressen frem, båret oppe av et ønske om folkeopplysning Skilling-Magazin (1835) Almuevennen Folkebladet. Fra slutten av 1800-tallet og utover på 1900-tallet ble ukepressen dominert av de populære familiebladene

9 - Familie- og ukeblader - Allers - Familien - Norsk Ukeblad - Vi menn - totalt 26 - Spesialblader - Aktuell Rapport - Bedre Helse - Det nye Oslo - Internasjonalt politikk - totalt 114 -

10 - Serieblader - Agent X9 - Donald Duck & Co - totalt 32 - Partiorgan - Tidens Tegn - Venstre Om - totalt 9 - Organisasjons- og foreningstidsskrift - Agronomen - Norsk Bridge - Omsorg - totalt 400

11 - Konsumentfagpresse - Bolig & Miljø - Dine Penger - totalt 61 - Internettmagasin - totalt 20 - Bransjeorgan - Kommunal Rapport - Norsk Landbruk - Skattebetaleren - totalt 341 -

12 - Bedrifts- og kundeblader - Ford-Nytt - På norske vinger - Volvat Doktor - totalt 28 - Gratisavis - Byfolk - Vi i villa - totalt 17

13 - Nærradio - ca 250 konsesjoner - 23 i Oslo - Mediekultur - radio - Radio Tango - Radio 1 - Nær-TV - 33 konsesjoner - 5 i Oslo - Metropol - Acem TV - TV Groruddalen

14 Benyttet ulike massemedier 1991199419972000 Avis8485 8477 Fjernsyn8182 8482 Radio7167 6157 Plate/kassett/CD4344 4150 Tekst-TV.... 3138 Ukeblad2122 1717 Bøker2418 1720 Tidsskrift1816 1514 Tegneserieblad11 9 9 9 Hjemme-PC..11 1325 Video1011 910 Internett.... 727 (prosent av befolkningens bruk av massemedier en gjennomsnittsdag - SSB 2001)

15 Tidsbruk på ulike massemedier 1991 1994 1997 2000 Avis 39 39 36 34 Fjernsyn 114 113 119 138* Radio 106 96 87 84* Plate/kassett/CD 40 38 36 46 Ukeblad 8 7 5 5 Bøker 14 11 10 12 Tidsskrift 6 5 4 4 Tegneserieblad 3 3 2 2 Hjemme-PC.. 10 12 21 Video 8 8 6 7 Internett...... 18 Minutter totalt 338 330 317 371 (minutter brukt på ulike mediekanaler - *= endret måling radio/TV SSB/2001)

16 Tilgang til ulike medier hjemme Alle Oslo/Akershus Nærradio 8588 Lokal-TV 4953 Kabelanlegg 39 71 Parabolantenne 25 13 Hjemme-PC 7173 Internett 52 52 (prosent av befolkningen SSB/2000)

17 Organisering - Redaktør - Utgavesjef - Desksjef - journalistikk - redigering - Publisher - Adm. Direktør Arbeidsrytme - planlegging - redaksjonsmøter - innholdsbestemmelse

18 Noen journalister tror at dersom de skaffer seg mange venner så gjør de en god jobb. Det ideelle er imidlertid å ha stor kontaktflate, men få nære venner. Journalisten skal være helt ubunden av lojalitet til andre enn sine lesere. Sjefredaktør Harald Kjølås

19 Påvirkning - pressemelding - kronikk - debattinnlegg - annonse - leserbrev - ”telefonstorm” - mediekontakt - 1000-tipset

20 Troverdighet - lesere - lyttere - seere - annonsører - kobling - myndigheter - statsstøtte - format

21 Dagens journalister er mer opptatt av å lete etter konflikter og kontraster enn å skape det sammenhengende bildet. Henry Kissinger

22 Internett - portal - lett å finne informasjon - innhold - push  pull - økonomi

23 Eierne - fra familiebedrift til konsern - fra partiorgan til konsern - nasjonalt til internasjonalt - tradisjonelt til multimedia Content is King ! - fra institusjon til person - tabloid

24 Unøyaktig og upresist - journalisters evne og vilje - avsenders muligheter - kryssklipping - fakta-ark - ”offerets rettigheter” - TDT - ta deg tid ! - ”løgnens nøyaktighet”


Laste ned ppt "MEDIEKUNNSKAP informasjonssjef Erik Hansen Byrådslederens avdeling Kommunenes Hus, 3. oktober 2001 Oslo kommune Byrådet."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google