Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

MEDIEKUNNSKAP informasjonssjef Erik Hansen Byrådslederens avdeling Kommunenes Hus, 3. oktober 2001 Oslo kommune Byrådet.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "MEDIEKUNNSKAP informasjonssjef Erik Hansen Byrådslederens avdeling Kommunenes Hus, 3. oktober 2001 Oslo kommune Byrådet."— Utskrift av presentasjonen:

1 MEDIEKUNNSKAP informasjonssjef Erik Hansen Byrådslederens avdeling Kommunenes Hus, 3. oktober 2001 Oslo kommune Byrådet

2 massemedium, - flertall massemedia eller -medier, meddelelsesmiddel som når frem til et større antall mennesker, for eksempel aviser, radio, fjernsyn, men også bøker, film, teater, ukeblad

3 Medier - aviser - riksaviser - regionaviser - lokalaviser - gratisaviser - radio - NRK - distriktsradio - P4 - nærradio - Radio1

4 Fjernsyn - NRK - TV2 - TV3 - TVN - Metropol - nær-TV

5 Aviser Til tross for økt konkurranse har det samlet sett aldri vært kjøpt flere aviseksemplarer enn i dag, totalt knappe 3 mill. eksemplarer. Norge har i dag ca. 200 lokale og regionale aviser som har en meget sterk posisjon i sine lokale markeder. Fra partipolitisk tilknytning til uavhengige Mediekonsernene

6 Norges største aviser opplag VG - Verdens Gang, Oslo Aftenposten (morgen), Oslo Dagbladet, Oslo Aftenposten (aften), Oslo Bergens Tidende, Bergen Adresseavisen, Trondheim Stavanger Aftenblad, Stavanger Dagens Næringsliv, Oslo Drammens Tidende og Buskeruds Blad, Drammen Fædrelandsvennen, Kristiansand (Mediebedriftenes Landsforening )

7 Radio og fjernsyn Det var registrert 307 foretak innenfor radio og fjernsyn i Foretakene sysselsatte personer. I forhold til 1998 gikk sysselsettingen ned med 2,8 prosent.

8 Ukepressen På 1800-tallet vokste ukepressen frem, båret oppe av et ønske om folkeopplysning Skilling-Magazin (1835) Almuevennen Folkebladet. Fra slutten av 1800-tallet og utover på 1900-tallet ble ukepressen dominert av de populære familiebladene

9 - Familie- og ukeblader - Allers - Familien - Norsk Ukeblad - Vi menn - totalt 26 - Spesialblader - Aktuell Rapport - Bedre Helse - Det nye Oslo - Internasjonalt politikk - totalt 114 -

10 - Serieblader - Agent X9 - Donald Duck & Co - totalt 32 - Partiorgan - Tidens Tegn - Venstre Om - totalt 9 - Organisasjons- og foreningstidsskrift - Agronomen - Norsk Bridge - Omsorg - totalt 400

11 - Konsumentfagpresse - Bolig & Miljø - Dine Penger - totalt 61 - Internettmagasin - totalt 20 - Bransjeorgan - Kommunal Rapport - Norsk Landbruk - Skattebetaleren - totalt 341 -

12 - Bedrifts- og kundeblader - Ford-Nytt - På norske vinger - Volvat Doktor - totalt 28 - Gratisavis - Byfolk - Vi i villa - totalt 17

13 - Nærradio - ca 250 konsesjoner - 23 i Oslo - Mediekultur - radio - Radio Tango - Radio 1 - Nær-TV - 33 konsesjoner - 5 i Oslo - Metropol - Acem TV - TV Groruddalen

14 Benyttet ulike massemedier Avis Fjernsyn Radio Plate/kassett/CD Tekst-TV Ukeblad Bøker Tidsskrift Tegneserieblad Hjemme-PC Video Internett (prosent av befolkningens bruk av massemedier en gjennomsnittsdag - SSB 2001)

15 Tidsbruk på ulike massemedier Avis Fjernsyn * Radio * Plate/kassett/CD Ukeblad Bøker Tidsskrift Tegneserieblad Hjemme-PC Video Internett Minutter totalt (minutter brukt på ulike mediekanaler - *= endret måling radio/TV SSB/2001)

16 Tilgang til ulike medier hjemme Alle Oslo/Akershus Nærradio 8588 Lokal-TV 4953 Kabelanlegg Parabolantenne Hjemme-PC 7173 Internett (prosent av befolkningen SSB/2000)

17 Organisering - Redaktør - Utgavesjef - Desksjef - journalistikk - redigering - Publisher - Adm. Direktør Arbeidsrytme - planlegging - redaksjonsmøter - innholdsbestemmelse

18 Noen journalister tror at dersom de skaffer seg mange venner så gjør de en god jobb. Det ideelle er imidlertid å ha stor kontaktflate, men få nære venner. Journalisten skal være helt ubunden av lojalitet til andre enn sine lesere. Sjefredaktør Harald Kjølås

19 Påvirkning - pressemelding - kronikk - debattinnlegg - annonse - leserbrev - ”telefonstorm” - mediekontakt tipset

20 Troverdighet - lesere - lyttere - seere - annonsører - kobling - myndigheter - statsstøtte - format

21 Dagens journalister er mer opptatt av å lete etter konflikter og kontraster enn å skape det sammenhengende bildet. Henry Kissinger

22 Internett - portal - lett å finne informasjon - innhold - push  pull - økonomi

23 Eierne - fra familiebedrift til konsern - fra partiorgan til konsern - nasjonalt til internasjonalt - tradisjonelt til multimedia Content is King ! - fra institusjon til person - tabloid

24 Unøyaktig og upresist - journalisters evne og vilje - avsenders muligheter - kryssklipping - fakta-ark - ”offerets rettigheter” - TDT - ta deg tid ! - ”løgnens nøyaktighet”


Laste ned ppt "MEDIEKUNNSKAP informasjonssjef Erik Hansen Byrådslederens avdeling Kommunenes Hus, 3. oktober 2001 Oslo kommune Byrådet."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google