Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

informasjonssjef Erik Hansen Byrådslederens avdeling

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "informasjonssjef Erik Hansen Byrådslederens avdeling"— Utskrift av presentasjonen:

1 informasjonssjef Erik Hansen Byrådslederens avdeling
Oslo kommune Byrådet MEDIEKUNNSKAP informasjonssjef Erik Hansen Byrådslederens avdeling Kommunenes Hus, 3. oktober 2001

2 massemedium, - flertall massemedia eller -medier, meddelelsesmiddel som når frem til et større antall mennesker, for eksempel aviser, radio, fjernsyn, men også bøker, film, teater, ukeblad

3 Medier - aviser - riksaviser - regionaviser - lokalaviser
- gratisaviser - radio - NRK - distriktsradio - P4 - nærradio - Radio1

4 Fjernsyn - NRK - TV2 - TV3 - TVN - Metropol - nær-TV

5 Aviser Til tross for økt konkurranse har det samlet sett aldri vært kjøpt flere aviseksemplarer enn i dag, totalt knappe 3 mill. eksemplarer. Norge har i dag ca. 200 lokale og regionale aviser som har en meget sterk posisjon i sine lokale markeder. Fra partipolitisk tilknytning til uavhengige Mediekonsernene avis (fr.), regelmessig publikasjon til formidling av nyheter og andre meddelelser av aktuell, allmenn interesse. Historie. Som avisenes forløper regnes de offentlige oppslag, acta diurna, i Roma på Caesars tid. Lignende kunngjøringer i Kina. Første trykte avis utkom i Antwerpen 1605; i 1622 fikk England sin første avis; Frankrike i 1631 og Sverige i Leipziger Zeitung (1660) er den eldste kjente dagsavis. I Norge var Norske Intelligenz-Seddeler (1763) den første trykte ukeavis, Morgenbladet (1819) den første dagsavis. Adresseavisen (1767) er den eldste norske avis som fortsatt utkommer, men den startet ikke som dagsavis. AVIS

6 Norges største aviser opplag 2000
1. VG - Verdens Gang, Oslo 2. Aftenposten (morgen), Oslo 3. Dagbladet, Oslo 4. Aftenposten (aften), Oslo 5. Bergens Tidende, Bergen 6. Adresseavisen, Trondheim 7. Stavanger Aftenblad, Stavanger 8. Dagens Næringsliv, Oslo 9. Drammens Tidende og Buskeruds Blad, Drammen Fædrelandsvennen, Kristiansand (Mediebedriftenes Landsforening ) Et utvalg av verdens mest innflytelsesrike aviser Opplag 1997 The Times, London | Le Monde, Paris Neue Zürcher Zeitung, Zürich Frankfurter Allgemeine Zeitung, Frankfurt a.M La Repubblica, Roma El País, Madrid New York Times Washington Post Renmin Ribao, Beijing Asahi Shimbun, Tokyo

7 Radio og fjernsyn Det var registrert 307 foretak innenfor radio og fjernsyn i 1999. Foretakene sysselsatte personer. I forhold til 1998 gikk sysselsettingen ned med 2,8 prosent.

8 Ukepressen På 1800-tallet vokste ukepressen frem, båret oppe av et ønske om folkeopplysning Skilling-Magazin (1835) Almuevennen Folkebladet. Fra slutten av 1800-tallet og utover på tallet ble ukepressen dominert av de populære familiebladene

9 - Familie- og ukeblader - Allers - Familien - Norsk Ukeblad - Vi menn
- totalt 26 - Spesialblader - Aktuell Rapport - Bedre Helse - Det nye Oslo - Internasjonalt politikk - totalt 114 - (flytninge- og innv.etataten)

10 - Serieblader - Agent X9 - Donald Duck & Co - totalt 32 - Partiorgan - Tidens Tegn - Venstre Om - totalt 9 - Organisasjons- og foreningstidsskrift - Agronomen - Norsk Bridge - Omsorg - totalt 400

11 - Konsumentfagpresse - Bolig & Miljø - Dine Penger - totalt 61
- Internettmagasin - totalt 20 - Bransjeorgan - Kommunal Rapport - Norsk Landbruk - Skattebetaleren - totalt 341 -

12 - Bedrifts- og kundeblader
- Ford-Nytt - På norske vinger - Volvat Doktor - totalt 28 - Gratisavis - Byfolk - Vi i villa - totalt 17

13 - Nærradio - ca 250 konsesjoner - 23 i Oslo - Mediekultur - radio - Radio Tango - Radio 1 - Nær-TV - 33 konsesjoner - 5 i Oslo - Metropol - Acem TV - TV Groruddalen

14 Benyttet ulike massemedier
Avis Fjernsyn Radio Plate/kassett/CD Tekst-TV Ukeblad Bøker Tidsskrift Tegneserieblad Hjemme-PC Video Internett (prosent av befolkningens bruk av massemedier en gjennomsnittsdag - SSB 2001)

15 Tidsbruk på ulike massemedier
Avis Fjernsyn * Radio * Plate/kassett/CD Ukeblad Bøker Tidsskrift Tegneserieblad Hjemme-PC Video Internett Minutter totalt (minutter brukt på ulike mediekanaler - *= endret måling radio/TV SSB/2001)

16 Tilgang til ulike medier hjemme
Alle Oslo/Akershus Nærradio Lokal-TV Kabelanlegg Parabolantenne Hjemme-PC Internett (prosent av befolkningen SSB/2000)

17 Organisering - Redaktør - Utgavesjef - Desksjef
- journalistikk - redigering - Publisher - Adm. Direktør Arbeidsrytme - planlegging - redaksjonsmøter - innholdsbestemmelse

18 Noen journalister tror at dersom de skaffer seg mange venner så gjør de en god jobb. Det ideelle er imidlertid å ha stor kontaktflate, men få nære venner. Journalisten skal være helt ubunden av lojalitet til andre enn sine lesere. Sjefredaktør Harald Kjølås

19 Påvirkning - pressemelding - kronikk - debattinnlegg - annonse
- leserbrev - ”telefonstorm” - mediekontakt tipset

20 Troverdighet - lesere - lyttere - seere - annonsører - kobling
- myndigheter - statsstøtte - format

21 Dagens journalister er mer opptatt av å lete etter konflikter og kontraster enn å skape det sammenhengende bildet. Henry Kissinger

22 Internett - portal - lett å finne informasjon - innhold - push  pull
- økonomi

23 - fra familiebedrift til konsern
Eierne - fra familiebedrift til konsern - fra partiorgan til konsern - nasjonalt til internasjonalt - tradisjonelt til multimedia Content is King ! - fra institusjon til person - tabloid

24 - journalisters evne og vilje
Unøyaktig og upresist - journalisters evne og vilje - avsenders muligheter - kryssklipping - fakta-ark - ”offerets rettigheter” - TDT - ta deg tid ! - ”løgnens nøyaktighet”


Laste ned ppt "informasjonssjef Erik Hansen Byrådslederens avdeling"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google