Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Bøker og lesere - markedsundersøkelse 2006 En landsdekkende, representativ undersøkelse om publikums kjøp av bøker og lesevaner. 1000 intervju med personer.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Bøker og lesere - markedsundersøkelse 2006 En landsdekkende, representativ undersøkelse om publikums kjøp av bøker og lesevaner. 1000 intervju med personer."— Utskrift av presentasjonen:

1 Bøker og lesere - markedsundersøkelse 2006 En landsdekkende, representativ undersøkelse om publikums kjøp av bøker og lesevaner intervju med personer over 15 år.

2 Side 2 Langtidsutviklingen… Andelen av befolkningen som leser mellom 1 og 30 bøker har holdt seg konstant i -90-årene, men er økt etter 2000 : % % % % % % % %

3 Side 3 Flere leser mer enn 30 bøker, og andelen ikke-lesere har stabilisert seg på under 10 %. De som oppgir å lese flere enn 30 bøker per år: % % % % % % % % De som oppgir ikke å lese bøker i det hele tatt: % % % % % % % %

4 Side 4 Lesing siste år... Andelen som leste bøker siste år: 1977:73% 1985:82% 1989:84% 1993:81% 1997:79% 2000:85% 2003:91% 2006:91% Antall bøker lest i gjennomsnitt siste år: 1977:11 eks. 1985:13 eks. 1989:12 eks. 1993:12 eks. 1997:10 eks. 2000:12 eks. (norske bøker) 2003:14 eks. (norske bøker) 2006:16 eks. (norske bøker) Ny spørsmålsstilling f.o.m. 2000: ”Hvor mange utenlandske?” 2000: 5 eks. 2003: 4 eks. 2006: 4 eks.

5 Side 5 Færre leser lite eller ingen bøker – andelen som leser flere enn 10 bøker har stabilisert seg på ca. 40 %. Færre som leser lite (1-2 bøker) eller ingen bøker: 1977: 40% 1985: 32% 1989: 33% 1993: 33% 1997: 36% 2000: 27% 2003: 24% 2006: 21% Flere leser mer enn 10 bøker: 1977: 24% 1985: 35% 1989: 32% 1993: 29% 1997: 24% 2000: 33% 2003: 40% 2006: 39%

6 Side 6 Norsk Monitor: ”Omtrent hvor mange bøker leser du i løpet av ett år?” ”Leser ikke bøker” : 1985: 13% 1989: 9% 1993: 10% 1997: 9% 2000: 8% 2003: 11% 2006: 9% Det er i Norsk Monitor ikke tatt forbehold om skole- og pensumbøker !

7 Side 7 Fortsatt leser halvparten av ”leserne” mellom 1 og 10 bøker per år: 1977: 48% 1985: 46% 1989: 51% 1993: 52% 1997: 54% 2000: 52% 2003: 51% 2006: 51%

8 Side 8 ”Hvor ofte leser du bøker?” Hver dag:28%31%34% Mer enn 2 dager i uken:13%14%15% Omtrent 2 dager i uken:12%14%14% Omtrent 1 dag i uken:11%11%10%

9 Side 9 ”Når leste du sist en bok?” Leser nå: 35%51% 55%59% 1 uke siden: 6%11%12%12% 2 uker siden: 5% 5% 6% 6% 1 mnd siden: 15%10% 9% 9% 3 mnd siden: 8%11% 9% 8% Mer enn 3 mnd siden 29%12% 9% 6% 64% (58% i -03) av kvinnene leser nå. Menn: 53% (42% i -03). Personer i småbyer og tettsteder leser mer enn de i storbyer og utkantområder. 54% i aldersgruppen år ”leser nå” (mot 45% i -03).

10 Side 10 Hvilke typer bøker blir lest: Genre:Leser mest av: Hender leser: -97: -00: -03: -06: Romaner/noveller Krim/spenning (serielitt.) Fag/jobbrelaterte bøker Biografi/memoarer Hobby/kokebøker Reiselitteratur Lyrikk Barn og ungdom 7 10 Barn Ungdom Nye kategorier i –03 og -06: Kriminalromaner Historie Selvutviklingsbøker Lydbøker (65% ”hører aldri”) Natur/friluft/jakt/fiske Kunst/kultur/design/interiør 9 23

11 Side 11 ”Hvor ofte benytter du deg av oppslagbøker, faktabøker, kokebøker, ordbøker, leksikon og liknende?” Hver dag:12%10%15% Mer enn 2 dager i uken: 14%14%11% Omtrent 2 dager i uken:12%14%12% Omtrent 1 dag i uken:23%20%20% Sjeldnere:35%38%37% Aldri: 5% 5% 5% Samme tendens som i 2000; Liten kjønnsforskjell, men noe hyppigere bruk blant de yngre.

12 Side 12 Det er stor forskjell mellom det å kjøpe bøker og det å lese bøker! 32% kjøpte ingen norske bøker i 1999, 30 % i Bare 21% kjøpte ingen norske bøker i % kjøpte ingen utenlandske bøker i 1999, 68% i % kjøpte ingen utenlandske bøker i Bare 7% oppgir å ikke ha lest noen norske bøker i 1999, 4% i Bare 2% oppgir ikke å ha lest noen norske bøker i % oppgir at de ikke leste utenlandske bøker i 1999, 53% i % leste ingen utenlandske bøker i 2005.

13 Side 13 ”Hvor kjøpte du bøker i fjor?” I en bokhandel:82%80%83% I en bokklubb:45%42% 36% Dgv./varehus: 6% 8%10% Bensinstasjon: 1% 2% 2% Narvesen/kiosk: 9%11%12% Storkiosk: 2% 2% 5% Forlag direkte: 4% 4% 4% Postordre: 3% 3% 2% No.Internettbokh.: 1% 5% 12% Int.Internettbokh.: 2% 3% 5% I utlandet: 5% 5% 5% Andre steder: 5% 4% 4%

14 Side 14 ”Hvor lenge er det siden sist du besøkte en bokhandel?” Mindre enn en uke siden26%26%24%32%36%34% Mindre enn 1 mnd siden28%31%28%34%33%38% Mindre enn 6 mnd siden31%31%31%24%23%21% Lengre tid siden11% 8%13% 8% 8% 6% Besøker aldri 3% 3% 3% 0.5% 0% 1% Andelen som har besøkt bokhandel siste mnd.: 54%57%52%66%69%72%

15 Side 15 ”Hvor mange bøker kjøpte du i bokhandelen til deg selv?” Gjennomsnittskjøp i 1993:1997:2000:2003:2006: 5,1 bøker4,5 bøker4,3 bøker4,5 bøker4,8 (totalt 7,8 bøker, (totalt 8,1 bøker, (totalt 8,8 bøker, herav gave: 3,5) herav gave: 3,6) herav gave: 4)

16 Side 16 ”Sist du var i en bokhandel - hva kjøpte du da?” Kategori: Bøker43%39%34%37%42%47% Multim.- mus./video(2%) 4% 2% 4% Papirv./kontor/data(annen fordeling)37% 31%32% Kort9%14% --17% 17%14% Lydbøker 2% Andre spill/leker 4%

17 Side 17 ”Hvor ofte leser du bøker for barn – egne barn, barnebarn, nevøer/nieser eller andres barn?” Dagelig 14%11%11% Ofte20%20%22% Sjelden30%30%32% Aldri36%38%35%

18 Side 18 Gjennomsnittlig antall bøker kjøpt i bokklubb: ,0 bøker7,4 bøker10,4 bøker9,6 bøker9,1 bøker

19 Side 19 ”Siste gang du kjøpte en bok til deg selv, på hvilke måte fikk du informasjon?” 2006:2003: 2000:1997: Annonser: 6% 4%12% 9% Bokanmeldelse:11%12%18%14% Omtale avis/presse:16%18%16% Radio 2% 3% 2% 3% Innslag på TV 5% 5% 4% 5% Internett 6%2% 2% Film/TV-serie: 2%2% 1% Anbefaling 21%20%19%20% Butikkvindu 4% 3% 5% Eksponeringsplass 7%7% 7% Materiell i butikk 2% 2% 3% Anbefalt av betjening: 1% 2% 3% 3% Katalog/brosjyre i posten 4%3% 6% 8% Bokklubbinformasjon 8%11%10% Bestselger-lister 2%1% 2% Tilfeldig kjøp 17%13%14%17%

20 Side 20 Forholdet mellom planlagt kjøp og impulskjøp: Planlagt: 1993: 1997: 2000: 2003: 2006: 77% 68% 67% 67% 67% Impuls: 1993: 1997: 2000: 2003: 2006: 23% 32% 26% 24% 27%

21 Side 21 Informasjonskilder: Menn og kvinner leser like mye (lite) annonser. Yngre (15-24 år) er langt mer mottakelige for anbefalinger enn de eldre. Bokanmeldelser: 2000: 25% på kvinner - 12% på menn. (snitt 18%) 2003: 13% på kvinner - 11% på menn. (snitt 12%) 2006: 13% på kvinner – 10% på menn (snitt 11%) Medlemsinformasjon fra bokklubber: 2003: 14% på kvinner - 2% på menn. 2006: 13% på kvinner – 3% på menn. Tilfeldig kjøp: 2003: 13% på kvinner - 14% på menn. 2006: 14% på kvinner - 20% på menn.

22 Side 22 ”Dersom du var på jakt etter en bestemt bok til deg selv, og du ikke kunne få tak i den, ville du da:” ”Kjøpt en annen bok isteden?”11%14%13% ”Ventet med å kjøpe?”86%84%84% Samme tendens som i 2000 og 2003; Yngre ville kjøpt en annen bok isteden. Eldre ville vente.

23 Side 23 ”Dersom du var på jakt etter en bestemt bok som gave, og du ikke kunne få tak i den, ville du da:” ”Kjøpt en annen bok isteden?”28%27%25% ”Ventet med å kjøpe?”23%26%28% ”Kjøpt noe annet?”46%45%43% Samme tendens som i 2000 og 2003; Klar sammenheng med alder: Yngre vil kjøpt noe annet. Eldre vil ventet/kjøpt en annen bok.

24 Side 24 Færre later til å mene at bøker er dyrt Skala fra der: Helt enig: 6 Helt uenig: 0 Påstand: ”Bøker er for dyrt” ,64,24,-

25 Side 25 Bokhandelens viktigste konkurransefortrinn: Skala fra der: Helt enig: 6 Helt uenig: 0 (2000 – 2003 – 2006): -Bokhandelen er et hyggelig sted å handle ( 5,6 – 5,6 – 5,6 ) -Bokhandelen skaffer de bøkene jeg trenger ( 5,9 – 5,9 – 5,7 ) -Betjeningen i bokhandelen er både hyggelig og serviceorientert ( 5,7 – 5,7 – 5,7) -Bokhandelen har et godt utvalg av bøker ( 5,6 – 5,6 – 5,6 ) -Betjeningen i bokhandelen er godt orientert om bøker og litteratur ( 5,3 – 5,3 – 5,3)

26 Side 26 Påstand: ”Det er billigere å kjøpe bøkene gjennom bokklubbene” Skala fra der: Helt enig: 6 Helt uenig: ,05,14,6

27 Side 27 ”Er du eller noen i din husstand medlem i en eller flere bokklubber?” Ja, i bare en bokklubb:27%24% Ja, i flere bokklubber:24%23% Nei:48%52%

28 Side 28 ”Er det en bokhandel der du bor, det vil si innenfor en akseptabel reiseavstand?” 2003:2006: Ja:92%93% Nei: 7%6% Tendens: De som bor spredtbygd har laveste JA-prosent, men også i denne gruppen har 84% sagt JA.

29 Side 29 ”Har du noen gang kjøpt bøker via Internett?” JA: 2000: 7% (Kvinner 4% - Menn 9%) 2003: 20% (Kvinner 13% - Menn 27%) 2006: 32% (Kvinner 29% - Menn 34%) NEI: 2000: 93% (Kvinner 96% - Menn 91%) 2003: 80% (Kvinner 87% - Menn 73%) 2006: 68% (Kvinner 71% - Menn 66%) Flest brukere: Oslo, år. Bruk øker med stigende inntekt og utdannelsesnivå. Størst økning blant de som kjøper flest bøker. Størst bruk i familier med 5 eller flere i husstanden.

30 Side 30 De viktigste grunnene til å kjøpe bøker på internett er fortsatt: -”Jeg får tak i bøker jeg ellers ikke finner” -”Det er billigere å handel på internett” -”Jeg får bedre oversikt over utvalget av bøker” (Ubetydelig endring siden 2000)

31 Side 31 Veksten i netthandelen med bøker skyldes økt salg av bøker med norsk tekst Spørsmål: ”Var boken/bøkene du kjøpte på nettet på norsk eller på norsk og/eller på andre språk?” På Norsk:31%56%72% Andre språk:68%47%46%

32 Side 32 Tendens: Økt tillit til internett m.h.t. betaling Skala fra der: Helt enig: 6 Helt uenig: 0 Påstand: ”Jeg har ikke tillit til internett m.h.t. Betaling” ,-2,62,3


Laste ned ppt "Bøker og lesere - markedsundersøkelse 2006 En landsdekkende, representativ undersøkelse om publikums kjøp av bøker og lesevaner. 1000 intervju med personer."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google