Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
1
NYE NETTSIDER Presentasjon på deleFredag 8. februar 2013
2
Kjøreplan Prosessen Brukeroppgaver Kjernesider Innhold Design (Martin) Forutsetninger (Jonas)
3
Prosessen Webgruppa: Maria, Martin, Heidi og Anne-Lena + Nikolaj Oppstart høsten 2012 Ukentlige møter 2 workshops
6
Noen tall 10 millioner sider 3 millioner aldri brukt 1% av innholdet står for 99% av sidevisningene 3000 sider Slanket til under 100 kjernesider Salg av mobilt bredbånd økte med 80% etter at 4 av 5 sider ble fjernet
7
Gammelt paradigme Store nettsteder Seksjoner og nyheter Long tail Har est ut ukontrollert Alt er like (u-)viktig Dype hierarkier Søk og navigasjon kneler Vedlikeholdsmareritt Nytt paradigme Små nettsteder Kjernesider Long neck Full kontroll på innhold Løser prioriterte oppgaver Flate strukturer Lett å søke og navigere Lett å vedlikeholde
8
Hva vil brukerne våre gjøre på nettsiden vår? Brukerne kommer til oss fordi de trenger svar på et spørsmål eller skal løse en oppgave, IKKE for å lese nyheter. Nyhetsfokus Oppgavefokus
9
18.261.840 77.100 199.753
10
Slik fant vi de viktigste brukeroppgavene Webstatistikk – Topp 10 besøkte sider – Søkelogger – mest brukte søkeord/ fraser Topp 10 besøkte sider - 2012BesøkVisninger Søk i bibliotekbasen + MappaMi - 18 261 840 Hovedside/ forsiden - Deichmanske bibliotek992 0331 686 402 Avdelinger og åpningstider169 114199 753 Arrangementskalenderen - Origo37 50077 100 Velkommen til Majorstuen filial26 72635 261 Barne- og ungdomssidene19 03125 561 Intern-Søk14 01527 619 Om Deichmanske bibliotek13 04215 985 Velkommen til Grünerløkka filial!12 81815 706 Velkommen til Deichmanske bibliotek Oppsal12 65416 448
11
Loggførte og analyserte henvendelser til sentralbordet i 2 uker i september 2012: Hvorfor ringer de oss? 1.Forlenge lån115 2.Veiledning/ litteraturspørsmål 94 3. Reservere bøker 30 4. Sette over til konkrete personer 83 5. Åpningstider 56
12
Forts. Netlife Resarch – Brukertest av oslo.kommune.no desember 2009 – Kjernesidemodellen – Bukeroppgaver Brukertestet en prototype av de nye nettsidene på 8 brukere
13
Kjernesider: Finn ditt bibliotek (åpningstider, filialer) Bli låner Arrangementskalender Inspirasjon Nytt hovedbibliotek i Bjørvika Om oss Kontakt oss Informasjon på engelsk I tillegg (Bibliofil): Mine sider Søk i bibliotekbasen
14
Innholdsstrategi Hvilke kanaler skal spille sammen og hvordan? Vi har ulike kommunikasjonskanaler: – kvartalsprogram, sosiale medier, nyhetsbrev, annonser, presse, infoskjermer – Vi må tilpasse oss budskap og kanaler for å være relevante for målgruppen vi vil nå Nettsiden: – oppgaveløsing – ikke nyheter – arrangementskalender
15
Sosiale medier som supplerende kanaler Facebook – Uformell, den nære dialogen med brukerne, Kuriosa – Alle filialer har sin egen profil og ansvar for å følge opp – dokumenterer og viser hva som skjer på filialene Twitter – Kun én overordnet profil + Nye Deichman – utvalgt og tilspisset budskap – Ansvar for oppfølging: Webredaktør
16
Blogger (Litteratur, Musikk og Film) – tema/sjanger basert – inspirasjon, anbefalinger, anmeldelser – Vi går i dybden og deler av vår fagkompetanse og det vi er best på, formidling og synliggjøring av samlingen vår
17
Effekter av de nye nettsidene Fornøyde brukere – får løst oppgavene sine Effektivisering - færre telefonhenvendelser Bedre utnyttelse av ressurser i webarbeidet Enkelt å vedlikeholde nettstedet Pionérarbeid innen bibliotekverdenen, som igjen kan styrke merkevaren Deichman
18
Nå: Design ved Martin
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.