Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Sosiale medier Digitalt temakurs 11.10.2012 Innhold: Datasikkerhet og nettvett, generell bruk av PC og sosiale medier.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Sosiale medier Digitalt temakurs 11.10.2012 Innhold: Datasikkerhet og nettvett, generell bruk av PC og sosiale medier."— Utskrift av presentasjonen:

1 Sosiale medier Digitalt temakurs 11.10.2012 Innhold: Datasikkerhet og nettvett, generell bruk av PC og sosiale medier.

2 Dagens tema  Hva kjennetegner sosiale medier?  Eksempeltjenester •Facebook •Twitter •Linkedin •Instagram •Youtube  Selvhjelpsverksted?  Diskusjon av kursdeltagernes problemstillinger?  Konkrete spørsmål og svar?

3 Hva er sosiale medier?  Websider (og applikasjoner) med ett eller flere av disse kjennetegnene: •Sosial bruk •Deling •Brukergenerert innhold

4 Sosial bruk Sosiale medier brukes til å holde kontakten og følge med på hva som skjer med venner, familie, kontakter og andre. Typiske eksempler: •Facebook privat … og litt til.Facebook •LinkedIn profesjoneltLinkedIn •Twitter både privat og profesjoneltTwitter

5 Deling Sosiale medier og sosial funksjonalitet kan brukes til å dele lenker, bilder, videoer, anbefalinger o.s.v. med andre. Typiske eksempler: •YouTubeYouTube •InstagramInstagram

6 Brukergenerert innhold Det er brukerne som lager innholdet på nettstedet Det finnes sjelden eller aldri noen formell redaktør som har ansvar for kvalitetssikring av det som publiseres. Typiske eksempler: •WikipediaWikipedia •hashtags.nohashtags.no

7 Hvor mange av dere er til stede på …  Facebook?  LinkedIn?  Twitter?  Youtube?  Instagram?

8  Nettsamfunn basert på sosiale kontakter  Personlige profiler  Relasjoner  Deling av tekst, bilder og videoklipp  Personverninnstillinger  Profiler, grupper og sider  Reklamefinansiert, gratis for brukeren

9  Sosialt nettverk basert på profesjonelle kontakter  Personlige profiler  Relasjoner •personer •institusjoner  Deling av profesjonell informasjon •rekruttering •synliggjøring av kvalifikasjoner •jobbannonser •nettverksbygging  Gratis for brukerne, men man kan oppgradere og bli betalende kunde.

10  Nettsamfunn og mikrobloggingstjeneste  Personlige profiler  Interessefellesskap  Oppdateringer (tweets) består av tekstbaserte meldinger på inntil 140 tegn.  Lenking til annet materiale  Følgere  Offentlige/beskyttede oppdateringer  Hashtag for vår kurs- og møtevirksomhet i 2012: #bibagder12

11  Nettsted for opplastning, visning og deling av videoklipp.  Hovedsakelig privatpersoner  Hjemmelagd innhold Hjemmelagd innhold  Opphavsrett

12  Fotodelingstjeneste og sosialt nettverk  Ta bilde, legg til enkle effekter, del i nettverket.  Bilder med kvadratisk form  Integrert med Facebook  Enkel deling via e-post og tjenester som Facebook, Twitter, Tumblr, Flickr og foursquare.  Kun tilgjengelig fra mobile plattformer.  Gratis for brukerne

13 Til stede i flere kanaler? •Gjenbruk •Koble kanalene sammen •”chicklets”


Laste ned ppt "Sosiale medier Digitalt temakurs 11.10.2012 Innhold: Datasikkerhet og nettvett, generell bruk av PC og sosiale medier."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google