Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertElias Borgen Endret for 9 år siden
1
1 Oslo kommune Samferdselsetaten Veien til et digitalt grunnlag for gang- og sykkelveinett ATP-modell brukernettverk 2008, 11.12.08 Chi Kwan Kwong, Oslo kommune Samferdselsetaten
2
2 Oslo kommune Samferdselsetaten Det finnes pr i dag g/s kart, men på papir…
3
3 Oslo kommune Samferdselsetaten Behov for å komplettere gangveinettet fra Trafikanten
4
4 Oslo kommune Samferdselsetaten 1.Grunnlag for bruk til analyser med ATP-modell –Digitalt sammenhengende veinett 2.Et g/s veinett som viser det totale gang- og sykkeltilbudet –Inneholder alle veier som kan ferdes for gående og syklende –Informasjon om kvaliteten på tilbudet (fortau, g/s vei, sykkelfelt) 3.Kilde for produksjon av gang- og sykkelveikart og reiseplanlegger, veiforvaltning –Fleksibel database som kan videreutvikles mot ulike bruksområder, for eks. UU –Mulighet til å kode på tilleggsinformasjon –Forvaltning og planlegging av g/s Behov for digitalt g/s veinett er på flere nivåer…
5
5 Oslo kommune Samferdselsetaten Definering av databasen –Prioritering av behovene → styrer utformingen –Detaljeringsnivå –Kartlegging av datakilder som beskriver g/s tilbudet –Definerer hva databasen skal inneholde og datastrukturen (egenskapsdata) Testing på et pilotnett (Nordre Aker) –Datainnsamling –Definerer arbeidsprosesser og koding for ulike veisituasjoner –Legger inn høydedata ved hjelp av terrengmodell –Etablerer sammenheng i g/s veinettet (3D topologi) –Demonstrerer nytten av et sammenhengende g/s veinett –Grunnlag for estimat av ressursbehov for full etablering –Utarbeider en registreringsinstruks Metodeutvikling gjennom pilotprosjektet ”ELGS”
6
6 Oslo kommune Samferdselsetaten Kartlegging av datakilder
7
7 Oslo kommune Samferdselsetaten Detaljeringsnivå Senterlinjer av vei skal danne geometrigrunnlaget, men hvilket detaljeringsnivå? –Egne senterlinjer for alle objekter? –En felles senterlinje med kodet egenskap? Trade off mellom nøyaktighet og kompleksitet Detaljeringsnivå er avhengig av hva datakildene kan gi
8
8 Oslo kommune Samferdselsetaten Koding av egenskapsdata
9
9 Oslo kommune Samferdselsetaten Egenskapsdata kodet i databasen
10
10 Oslo kommune Samferdselsetaten
11
11 Oslo kommune Samferdselsetaten Fra ArcGIS – koding av fortau
12
12 Oslo kommune Samferdselsetaten
13
13 Oslo kommune Samferdselsetaten Kvalitetssikring av pilotnettet 2008 - finner missing links
14
14 Oslo kommune Samferdselsetaten Kvalitetssikring av pilotnettet 2008 - er det en g/s vei eller en åpen plass?
15
15 Oslo kommune Samferdselsetaten Kvalitetssikring av pilotnettet 2008 - er denne stien sykkelbar?
16
16 Oslo kommune Samferdselsetaten Kvalitetssikring av pilotnettet 2008 - behov for å skille gående og syklende i kryss
17
17 Oslo kommune Samferdselsetaten Digitalisering av senterlinjer høst 2008
18
18 Oslo kommune Samferdselsetaten Innspill til nye objekttyper i SOSI 4.0 - økt datafangst for et helhetlig g/s nett Senterlinje gangvei - hovedsaklig i offentlige områder som parker og kirkegårder. Evt også mindre gangveier nær kjørevei og bebyggelse Senterlinje fortau - Fortau senterlinje følger midten av fysisk avgrensing av fortauet og stopper i ytre avgrensingen. Senterlinje annet vegareal – ”Annet vegareal senterlinje” benyttes for å registrere ferdselsårer i forbindelse med blokkbebyggelser, kolonihager, forbindelser i boligområder etc
19
19 Oslo kommune Samferdselsetaten Oppsummering Komplekse sammenheng – vanskelig å ivareta ulike behov –Koding av ulike veisituasjoner, spesielt ved systemskifte –Sammenheng i kryssområder Hvilke lenker skal med? –Forbindelser gjennom private grunn –Er stier sykkelbare? –Hva er kommunens vedlikeholdsansvar? Pågående kartlegging gir nye muligheter til å konstruere egne nett for gående og syklende –Høy detaljering gir store utfordringer til å skape sammenheng i nettet –Hvilke behov for sammenheng?
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.