Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

KOMMUNIKASJON Grunnleggende kommunikasjonsteori

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "KOMMUNIKASJON Grunnleggende kommunikasjonsteori"— Utskrift av presentasjonen:

1 KOMMUNIKASJON Grunnleggende kommunikasjonsteori
Lysark til studieplan Sosialpolitisk påvirkningsarbeid – Mental Helse Studieplannummer

2 communicare = det som binder oss sammen
Kommunikasjon Kommunikasjon defineres som det å dele informasjon eller opplevelser mellom og blant mennesker Kommunikasjon er som oftest avsenderens ansvar communicare = det som binder oss sammen

3 Spørsmål: Kan kommunikasjon skape konflikter og problemer? Eksempler?

4 Kommunikasjon JEG ORD ORD DU Følelser Holdninger Meninger Tanker
Ønsker Temperament I en kommunikasjon ”farges” vårt budskap gjennom våre erfaringer, følelser, tanker med mer. Det kan både forsterke og redusere budskapet. Gjennom kommunikasjonen mellom to mennesker reduseres også budskapet underveis

5 Budskapet reduseres underveis
Jeg tenker Jeg sier Du hører Du tror Du tenker Du svarer Jeg hører Jeg tror Jeg husker

6 Formålsrettet kommunikasjon
Dialogen er egnet til idémyldring og muligheten til å tenke et mangfold av muligheter Diskusjonen er egnet til å avgrense, å utarbeide beslutningsgrunnlag og når beslutninger skal fattes Dialog: gresk – dialogos dia betyr gjennom lagos betyr ord eller mening Dialog er en fri flom av mening mellom mennesker

7 Kommunikasjon Et budskap som gis ansikt til ansikt formidles:
7% ved ord (verbalt) 38% ved tonefall 55% ved kroppsspråk

8 Spørsmål: Hva forventer du i en dialog/kommunikasjon med andre ?
Sett ned minst 5 punkter hva som er viktig for deg

9 To grunnsetninger for god kommunikasjon
Det vesentlige er ikke hva jeg har informert om, men hva mottakeren har oppfattet Menneskelig kontakt innebærer ikke bare at jeg skal få andre til å skjønne hva jeg mener. Det er like viktig at jeg forstår mottakerens synspunkter og vurderinger

10 Skaper tillit Evnen til å lytte Evnen til å ta konflikter i oppløpet
Trygghet som kan redusere prestasjonsangst Respekten for andres annerledeshet – evnen til å fange opp annerledeshet Å lytte: arbeidspsykologer peker på mangel på evnen til å lytte til hverandre ofte er årsak til at grupper ikke fungerer så godt. Resultat blir ofte at man trekker gale slutninger. Man må kunne erkjenne at dette kan være et problem og arbeide med å redusere de negative virkningene. Et godt råd for å minske problemene, er å forsøke å gjenta det du tror vedkommende mente med dine egne ord. Det sikrer at deltakerne virkelig forstår hverandres bidrag slik at ytterligere klargjøring kan gjøres. Ødelegger tilliten: Sladder Klikkdannelser Ironi og sarkasmer Indirekte kommunikasjon Kjeft mens andre hører på Negative ytringer om andre som ikke er tilstede

11 Spørsmål: Hva forstyrrer eller forsterker kommunikasjonen?
Hva kan man selv gjøre for å bidra til god kommunikasjon?

12 Kommunikasjon Avsenders ansvar: Ta eierskap til budskapet
Vær beskrivende – ikke bedømmende Skap kontakt – møt andre der de nivåmessig er Se ting i perspektiv Repetere:

13 Budskap – 3 steg Si hva du skal si! Si det! Si hva du har sagt!
Det gjelder å forenkle, men også å få mottakeren til å huske hva budskapet er.

14 ” I midten av vanskelighetene ligger mulighetene.”
Albert Einstein


Laste ned ppt "KOMMUNIKASJON Grunnleggende kommunikasjonsteori"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google