Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Hjerte/kar og ernæring Kan ernæringsstatus og bruk av kosttilskudd ha noe å si?

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Hjerte/kar og ernæring Kan ernæringsstatus og bruk av kosttilskudd ha noe å si?"— Utskrift av presentasjonen:

1 Hjerte/kar og ernæring Kan ernæringsstatus og bruk av kosttilskudd ha noe å si?

2 Klassiske mangelsykdommer Engelsk Syke – mangel på D vitamin Fører til missdannelse av ben struktur Kan skyldes mangel på sol Skjørbuk – mangel på C vitamin Fører til nedsatt produksjon av collagen Svekker veggene i blodkarene Pellagra – mangel på B 3 niacin De 4 D’er: Diarré, demens, dermatitt, død Beri-beri – mangel på B 1 tiamin Nervøse lidelser, oppsvulmede lemmer, dårlig appetitt

3 Moderne mangelsykdommer C vitamin – blødende tannkjøtt, infeksjoner B 3 – enkelte former for sinnsforstyrrelser B 6 – humørsvingninger, PMS/overgangsalder B 12 – manglende energi Folat – manglende energi, fødselsskader E vitamin – aldersflekker, oksidasjon av fett Magnesium – stressmineral, kramper Sink – det mentale element, spiseforstyrrelser Selen – immunfunksjon, hjertemuskel Krom – GTF blodsukkerkontroll Omega 3 – hud, nerve og adferdsproblemer

4 Verdt å merke seg: The resistance to a new idea increases as the square of its importance Bertrand Russell 1872 – 1970 Britisk filosof, matematiker og forfatter

5 Er høyt kolesterolnivå farlig? Jo høyere nivået av kolesterol i blodet er, jo høyere er risikoen for å få hjerteinfarkt. Dersom lav fysisk aktivitet, røyking og høyt blodtrykk kommer i tillegg, vil risikoen øke (mer enn man ville forvente bare ved å summere risikofaktorene). Det er altså ingen tvil om at det er gunstig å ha et lavt nivå av kolesterol i blodet av helsemessige grunner.

6 Alltid? Likevel er det viktig å være klar over at mange andre forhold enn kolesterolnivået bestemmer om man skal få hjerteinfarkt. Derfor kan man bli meget gammel med et høyt kolesterolnivå, eller man kan dø i ung alder av hjerteinfarkt uten å ha høyt kolesterolnivå.

7 Hva skal jeg spise? Spar på fete melkeprodukter som helmelk og smør. Bruk mye brød og lite eller ikke noe fett på brødet. Bruk oljer i matlagingen. Du kan spare på fettet ved å bruke mikrobølgeovn eller grill. Skjær bort synlig fett fra kjøtt og sats på magert kjøtt. Spør etter pølser med 3% fett. Dersom du har høyt kolesterolnivå bør du også spare på antall eggeplommer. Frukt, grønnsaker, poteter og fisk av alle slag er fritt fram. Bruk filtrert eller pulverkaffe istedenfor kokekaffe. Professor Christian Drevon, UiO

8 Kolesterol – hva er det? Er en voksaktig sterol (alkohol) med 27 C atomer Produseres hovedsakelig i lever, noe i tarmene, men også i alle celler. Det finnes i noen matvarer Kolesterol

9 Produksjon av kolesterol Finnes mellom 150 og 200 mg i kroppen Det produseres ca 1000 mg pr dag Vi spiser ca 300 mg pr dag Skilles ut gjennom avføringen Produksjonen styres av et enzym: HMG CoA reduktase Produksjonen reguleres av Kolesterolmengden i blodet Hormonene insulin og glukagon

10 Forhøyet kolesterol Forhøyet kolesterol er et symptom på en ubalanse Faktorer som kan føre til økning av kolesterol: Høyt inntak av raske karbohydrater Fruktose (1/2 part av Sukrose) Antagelig transfett

11 PROTEINKARBOHYDRATERFETT Glykogen Glukose GlyserolFrie fettsyrer Pyruvat Melkesyre Acetyl CoA Ketoner Steroider Amminosyre lager Ureasyklusen ATP H2OH2OCO 2 UrinUrinsyre Puriner Krebs Syklus eller Sitronsyresyklusen Respirasjonskjeden Oksalacetat Fra mat til energi i cellene Glykolysen Betaoksidasjon B 6 Zn B 5 B 6 B 12,Zn Biotin B 1 B 2 Mg Mn B 1 B 2 B 3 C MgB3B3 B2B2 Q 10 B 1 B 2 B 5 Mg Biotin, L Karnitin B 1 B 2 B 3 Alfa lipoensyre B5B5 Biotin B 6 B 12,Zn, Folat

12 Hvor finner du kolesterol I alle cellemembraner. Sikrer rett mykhet/fluiditet. Utgjør 20% av fettstoffene i cellemembranene Bidrar til vanntetthet av membraner Største konsentrasjon i kroppen finnes i nerver og hjerneceller (2% av vekt) Kolesterol inngår i gallesaltene. Bidrar til opptaket av fett fra kosten Inngår i sebum – beskytter øyne og hud

13 Viktige funksjoner til kolesterol En viktig bestanddel i myelin, isolerer nervene og sikrer normal nervefunksjon Hjerne funksjon – øket Total kolesterol og LDL gir bedre hukommelse hos middelaldrende kvinner Danner grunnlaget for D vitamin, stress- og kjønnshormoner Bidrar til opptaket av fettløselige vitaminer Er nødvendig for funksjonen til serotonin reseptorene i hjernen

14 Transport av kolesterol i kroppen Kolesterol er et fettstoff Kan ikke løses opp i vann Må transporteres i blodet på vannløslig form Bindes til transportproteiner i blodet LDL HDL VLDL

15 LDL - Low Density Lipoprotein 25% protein 20% triglyserider 55% kolesterol Frakter kolesterol fra lever til cellene Finnes i to varianter Fluffy – ufarlig Tett - farlig

16 HDL - High Density Lipoprotein 50% protein 37% triglyserider 13% kolesterol Frakter kolesterol fra cellene til lever

17 VLDL - Very Low Density Lipoprotein 10% protein 65% triglyserider 25% kolesterol Frakter triglyserider fra lever til fettvev Konverteres til LDL etter avgivelse av TG

18 Kosthold og kolesterol Kolesterol i kosten påvirker i liten grad nivået i blodet Hvis du spiser kolesterol vil kroppen produsere mindre Hvis du spiser mer enn kroppen trenger vil opptaket reduseres

19 Økning av kolesterol Alkohol (større mengder, moderat OK) Alkohol gjør membranene mykere Kroppen bruke kolesterol til å stive dem opp Når alkoholen forbrenner avgis kolesterolet Nikotin øker LDL og senker HDL Karbohydrater og høyt insulinnivå Trans fettsyrer Hypothyreose Insulin resistens Overvekt på overkroppen Stress

20 Reduksjon av kolesterol Vektreduksjon: lavere LDL og høyere HDL Trening: lavere LDL og høyere HDL Meditasjon: lavere LDL og høyere HDL Hva med kosten? Det er minimal virkning av de normale anbefalingene Ser ikke til å være en negativ sammenheng med kjøtt og mettet fett i kosten. Kan det være sukker og raffinerte karbo?

21 Hva med statiner Statiner er det mest brukte HKS legemiddelet Simvastatin Lipitor Zocor Statiner blokkerer HMG CoA reduktase Det er tvilsomt om de reduserer total dødlighet Antagelig en betennelsesdempende effekt Reduserer produksjonen av Q10

22 Statiner - bivirkninger Muskelsvekkelse Muskelsmerter Sene - betennelse og –skader Hemmer mitokondrienes funksjon Energiløshet – Co Q10 Hukommelsestap Mulig økning av kreft Duane Graveline:

23 Hjerte-kar sykdommer

24 Den vanligste dødsårsak i den vestlige verden Ca nordmenn får hjerteinfarkt årlig dør av HKS Hva omfattes av HKS Åreforkalkning - arteriosklerose Tetning av årene - aterosklerose Angina - hjertekrampe Hjerneslag

25 Dødelighet av hjerte og kar (menn) LandTotalt dødeHKS% Frankrike Spania Portugal Belgia Makedonia (00) Romania (00) Bulgaria (00) Georgia (00) WHO 2004

26 Dødsårsaker 2002 Publisert: :34:26 Oppdatert: :33:38 Tabell viser antall dødsfall i Norge 2002, samt antall døde av iskemisk hjertesykdom, karsykdommer i hjernen og kreft 2002MennKvinner Totalt døde Hjerte-kar total9321 Angina/infarkt Hjerneslag Kreft

27 Dødelighet av hjerteinfarkt/angina

28 Er det hele sannheten? Antall pasienter med akutt hjerteinfarkt økte fra ca i 2001 til i 2006 Ca utskrives hvert år etter HKS Antall heldøgnsopphold i Norge

29 Forventet levealder Figur 8.1 Forventet gjenstående levetid, menn og kvinner i perioden for årsklassene 0, 30 og 60 år. Historisk statistikk, Statistisk Sentralbyrå 1994

30 Forventet levealder Europa SOURCE: World Health Organization Land Menn Kvinner Russia 59,172,3 Ukraine 62,373,6 Hungary 68,376,8 Romania 67,775,0 Bulgaria 68,6 75,4 Poland 70,3 78,5 Slovakia 69,7 77,7 Czech Republic 72,1 78,7 Portugal 72,6 79,7 Spain 75,2 82,4 United Kingdom 75,7 80,5 Germany 75,2 81,3 Italy 76,2 82,6 Sweden 77,5 82,3 Switzerland 77,0 82,8 France 75,2 82,8

31 Hva er årsaken til HKS? Ingen vet sikkert Flere teorier Kolesterol Homocystein Betennelser Patogene organismer Stress Forhøyet kobber For lite C vitamin For surt miljø i kroppen

32 Risikofaktorer Overvekt Diabetes Røyking Stress Høyt blodtrykk Høyt karboinntak Lavt fettinntak Høyt nivå av n-6 fett Vitaminmangel Mineralubalanse

33 Hva med fett? Offentlige anbefalinger sier: Reduser fettinntaket, særlig mettet fett Spis fet fisk eller ta tran Legg vekt på enumettet fett Unngå transfett Ingen begrensninger på karbohydrater

34 Utvikling av forholdet K:P:F, kvinner

35 Studier av sammenhenger Ancel Keys: The seven countries study Studerte: Italia, Hellas, Jugoslavia, Nederland, Finland, USA, Japan Fant direkte sammenheng mellom mettet fett og HKS

36 Hadde han sett på flere land

37 Mettet fett og dødelighet av HKS LandMettet fett %HKS% Frankrike17% Spania Portugal Belgia14, Makedonia (00) Romania (00) Bulgaria (00) Georgia (00)5% WHO 2004

38 Animalsk fett og HKS FAO food dissapperance data British Heart Foundation

39 MRFIT - Multiple Risk Factor Intervention Trial 28 medisinske sentra og 250 forskere Kostnad $115,000,000. Så på 361,662 men med høy risiko for HKS De kuttet: kolesterol med 42% Mettet fett med 28% Kalorier med 21% Resultatene var skuffende Det var ingen positiv effekt på hjertesykdom eller total dødelighet

40 Castelli WP. Atherosclerosis. 1996;124(suppl):S1-S9. 1996 Reprinted with permission from Elsevier Science. 35% av HKS skjer hos personer med TC<200 mg/dL Total kolesterol (mg/dL) Uten HKS HKS Framingham Heart Study—26-år oppfølging Total kolesterol med og uten HKS

41 Andre studier Honolulu Heart Program: a cohort study Irwin J Schatz, Kamal Masaki, Katsuhiko Yano, Randi Chen, Beatriz L Rodriguez, J David Curb We have been unable to explain our results. These data cast doubt on the scientific justification for lowering cholesterol to very low concentrations (<4·65 mmol/L) in elderly people. Lancet 2001; 358: 351–55 Researchers from Castle Hill Hospital, along with colleagues in London and Berlin, studied 417 patients with chronic heart failure and found the chance of survival increased 25 percent for each 39-milligram-per- deciliter (mg/dl) increment in total cholesterol. On average, patients with a total cholesterol level of 232 mg/dl had a 25 percent higher survival rate than heart failure patients with a total cholesterol level of 193 mg/dl. Experts say a total cholesterol figure under 200 mg/dl is desirable.

42 Utviklingen av aterosklerose Bygges opp gradvis Starter med noe som kalles ”Fatty Streaks” Består av immunceller Regnes som det første skrittet i utviklingen

43 Sammensetning i en tett åre L = åpningen i blodåren F = fibrøst lag C = En forkalket kjerne

44 Plakk i årer Ved stabilt plakk er faren for blodpropp redusert Omega 3 sturker den fibrøse kappen Når ustabilt plakk brister dannes det en blodpropp momentant.

45 Fettsammensetningen i plakk Forfatterene hevdet at rådene om å unngå mettet fett burde revurderes. Felton et al., Dietary polyunsaturated fatty acids and composition of human aortic plaques. Lancet 1994;344: SerumPlakkFettvev Mettet fett28,426,431,3 Enumettet fett26,532,656,1 Omega-6-PUFA38,836,111,9 Omega-3-PUFA6,35,01,3

46 Hva med kolesterol i dette bildet? Kritisk gjennomgang av forskningen kan tyde på at kolesterol ikke er problemet – HDL/LDL kan være en faktor Belegget i årene består av oksidert kolesterol – ikke normalt kolesterol Ved å senke kolesterolet oppstår andre problemer – total dødelighet går ikke ned For lavt kolesterol er satt i sammenheng med mentale problemer og selvmord Høyt kolesterol ser ikke ut til å være et problem for kvinner og eldre menn

47 HKS og HDL I følge en studie i JAMA: De med HDL under 0,9 mmol/l hadde 8 ganger så mange HKS tilfeller enn de som hadde over 1,7 mmol/l Hver økning av HDL med 0,03 mmol/l ga en reduksjon i risiko for å dø av HKS med 6% I Framingham studien viste det seg at økning av HDL ga en reduksjon av HKS uavhengig av LDL nivået

48 Kolesterol Mengden kolesterol i blodet påvirkes lite av innholdet i kosten – spis egg Kolesterol produseres av kroppen etter behov Insulin/glukagon balansen er avgjørende for produksjonen Insulin stimulerer produksjonen av LDL og triglyserider Insulinet gjør at LDL oksiderer lettere Glukagon stimulerer produksjonen av HDL Transfett øker total kolesterol og reduserer HDL/LDL

49 Andre risikofaktorer: Homocystein En aminosyre Påvist i 1969 av Kilmer McCully Dannes under konvertering av methionin til cystein Er antatt å være en av de viktigste årsaker til HKS Nivået reduseres av methylgrupper Betain, B 6, B 12 og folat

50 Homocysteine MetabolismHomocysteine Metabolism Homocystein metabolisme

51 Hjerte anfall og slag Ødeleggelse av åreveggene + Levring av blod Frie oksygen radikaler Folat Homocystein B6B6 B 12 Cystein (ufarlig) Metionin (ufarlig) Stress Røyking Bearbeidet mat ved hjerte kar Betydningen av folat, B 6 og B 12

52 Andre risikofaktorer Lipoprotein (a) Apoprotein og fett Et reparasjons protein i blodet Meget klebrig Nivået er omvendt proporsjonalt med C vitaminnivået i blodet Aminosyrene prolin og lysin har også betydning (dannelse av kollagen)

53 Risikofaktorer Laktose Konverteres til triglyserider TG fraktes av VLDL til fettvev Metionin i melk konverteres til homocystein Ser ut til bare å påvirke menn og kvinner etter overgangsalder Samme gjelder antagelig for sukker

54

55 Adiponectin - et annet fetthormon Adiponectin is produced by fat cells, but as fat cells grow, adiponectin levels drop. The more visceral fat, the lower the adiponectin level. High levels of the stuff are correlated with a massively reduced risk of CHD. Low levels with a massively increased risk. Contrary to other markers of insulin resistance, this one (the absence of it) seems to have a direct role in the pathogenesis of unstable plaques. Of course it is also highly connected to HPA-axis function and cortisol curves. Having no fat cells at all must be just as atherogenic as having the dreaded protruding potbelly.

56 Fett i kosten = fett i blodet? Raffinerte karbohydrater øker triglyserider Kolesterol i maten virker lite på nivå i blodet Det ser ikke ut til å være sammenheng mellom inntak av mettet fett og kolesterolnivå Transfett øker LDL Soya og havre senker LDL Lecithin og betaine øker HDL Mentol øker HDL Trening øker HDL og senker LDL Avspenning og meditasjon øker HDL Vitamin B3 øker HDL

57 Slutt å røyke Spis mindre karbo Spis mer naturlig fett Gå ned i vekt Unngå transfett Unngå raffinerte oljer Reduser stress Spis mye grønnsaker Spis lokal frukt Spis fet fisk Ta omega 3 tilskudd Ta kosttilskudd Litt alkohol – rødvin Øk fiberinntaket – ikke korn Mosjoner 3g pr uke Bruk avspenning Hvordan forebygge

58 Kostholdsråd Kutt ned på karbohydrater Sukker Hvitt mel Forsiktig med fruktose Mye grønnsaker Hvitløk (blodfortynnende) Spis fet fisk Vær forsiktig med for mye omega 6 Unngå transfettsyrer

59 Kosttilskudd Høyt inntak av C og E vitamin Tocotrienoler B vitaminer – spesielt B 3 niacin, B 6, B 12 og folat Magnesium Rikelig med omega 3 – både fiskeolje og alfalinolensyre Lycopene og CoQ10 Aminosyren prolin og lysin i startfasen Betaine og vitamin K Bukkehornsfrø

60 Livsstil Kutt røyk Moderat med alkohol Mosjoner jevnlig Hold vekten under kontroll Lær deg til å mestre stress Reduser eksponeringen for forurensninger

61 Hvordan unngå HKS 1.Do not smoke 2.Drink alcohol 3.Take a reasonable amount of exercise 4.Have good genes 5.Ensure that you treat others as you would be treated 6.Try to avoid situations that you find difficult and unpleasant 7.Develop a supportive social circle 8.Try and say something nice to someone every hour - or so 9.Try to do things that give you pleasure 10.Look forward to the future 11.Avoid horrible people 12.Avoid being horrible 13.Don't use cocaine 14.Meditate and use breathing exercises to stimulate the parasympathetic nervous system 15.Eat slowly, enjoy it, and be relaxed when you do so Malcom McKendric MD

62 The Paradox of Heart Attacks The Japanese eat very little fat and suffer fewer heart attacks than the British or Americans. The French eat a lot of fat and also suffer fewer heart attacks than the Brits or Americans. Japanese drink very little red wine and also suffer fewer heart attacks than Brits or Americans. Italians drink lots of red wine and also suffer fewer heart attacks than the Brits or Americans. Germans drink lots of beer and suffer fewer heart attacks than Brits or Americans. Greenland Inuit and Finnish Lapps don't get their veggies and also get less heart attacks than Brits or Americans. CONCLUSION: Eat and drink what you like. Speaking English is apparently what kills you.


Laste ned ppt "Hjerte/kar og ernæring Kan ernæringsstatus og bruk av kosttilskudd ha noe å si?"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google