Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Feite forestillinger Hurdalsjøen 18. september 2010.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Feite forestillinger Hurdalsjøen 18. september 2010."— Utskrift av presentasjonen:

1 Feite forestillinger Hurdalsjøen 18. september 2010

2 God Morgen Boble Hurdalsjøen 18. september 2010

3 God Morgen Boble Hurdalsjøen 18. september 2010 Lars Tefre Baade 33 år. Tidl. Leder av Rockefabrikken, Oslo. Fagsjef i Norsk Rockforbund, nå styremedlem. Leder Kongene på Haugen festivalen styremedlem Oslo musikkråd Rommen Scene, Groruddalen. Samler på Kiss og Elvisplater. Stort sett blid og fornøyd.

4 Feite forestillinger Presentasjon av Norsk Rockforbund Presentasjon av arrangørhåndboka Feite forestillinger Kort workshop Hurdalsjøen 18. september 2010

5 NORSK ROCKFORBUND - konsertarrangørenes interesseorganisasjon Hurdalsjøen 18. september 2010

6 VISJON Gode konsertopplevelser til alle! Hurdalsjøen 18. september 2010

7 VISJON Gode konsertopplevelser til alle! MEDLEMMER Ca 230 festivaler, rockeklubber, bluesklubber og studentsamfunn Ca 25 000 frivillige Hurdalsjøen 18. september 2010

8 VISJON Gode konsertopplevelser til alle! MEDLEMMER Ca 230 festivaler, rockeklubber, bluesklubber og studentsamfunn Ca 25 000 frivillige ARBEIDER FOR Å bedre arrangørenes kår At det arrangeres konserter i tråd med publikums, arrangørers og artisters behov Hurdalsjøen 18. september 2010

9

10 Organisering

11 Hurdalsjøen 18. september 2010 Administrasjonen i NRF : Daglig leder Line Endresen Fagansvarlig Gry Bråtømyr Informasjonsansvarlig John Olav Hovde Prosjektmedarbeider Simen Herning Administrasjonsansvarlig Mariann Skjerdal

12 K KOMPETANSEHEVING Arrangørfaglige kurs Fagrådsseminarer Fagseminarer Regionale seminarer Fagbøker & publikasjoner Identitetshåndbok Frivilligbok Miljøhåndbok Sikkerhetshåndbok Feite Forestillinger Hurdalsjøen 18. september 2010

13 M MEDLEMSSERVICE Gratis rådgivning Arrangørfaglig informasjon og oppdatering Informasjon om og tilgang på støtteordninger Billig juridisk bistand FRIFOND TONO avtale Diverse rabattavtaler Hurdalsjøen 18. september 2010

14 P PRODUKTER OG PROSJEKTER Ørepropper Zoom Urørt Id Prosjekt Verktøykasse på nett Identitetsbok på nett Sikkerhetshåndbok på nett Arrangørutvekslingsordningen Hurdalsjøen 18. september 2010

15 I INTERESSEPOLITIKK Konsertarrangørenes felles talerør Debattskaper og mediepartner Lobbyvirksomhet (Eks: moms, svartebørs, frivillighet, endring i lovverk) Samarbeid med musikkorganisasjoner (Eks: SAMSTEMT, felles politiske krav) Samarbeid med myndigheter (Eks: DSB, veileder for sikkerhet på store arrangement) Hurdalsjøen 18. september 2010

16 Feite forestillinger Hurdalsjøen 18. september 2010

17

18

19 Innhold

20 Innhold fortsetter

21

22 God planlegging skaper trygge arrangementer Hurdalsjøen 18. september 2010

23 då golvet gav etter. Hva er en krise? _____________________________________________ Hva om når noe går galt?

24 Hurdalsjøen 18. september 2010 då golvet gav etter. Kjennetegn ved en krise? _____________________________________________ Overraskelse Mangel på kontroll Mange aktører Tidspress Sammenbrudd i regulære beslutningsprosesser Søkelys på kortsiktige løsninger Stor usikkerhet For mye informasjon og for lite informasjon samtidig Stor interesse og oppfølging fra ulike hold (Olsen 2002)

25 Hurdalsjøen 18. september 2010 då golvet gav etter. Hva er en krise? _____________________________________________ Alvorlig trussel mot viktige menneskelige verdier Usikkerhet og tidspress Nødvendig å foreta kritiske beslutninger under stress Trussel – usikkerhet – tidspress – stress (Olsen, 2002)

26 c) kartlegge farer og problemer og på denne bakgrunn vurdere risikoforholdene i virksomheten, utarbeide planer og iverksette tiltak for å redusere risikoen

27 Risikoanalyse Hendelse - Hva kan gå galt?Hendelse - Hva kan gå galt? SannsynlighetSannsynlighet KonsekvensKonsekvens Håndtering av hendelsenHåndtering av hendelsen Forebyggende arbeidForebyggende arbeid

28 Stedet vs arrangement Risikoen i det store og det hele + hvert arrangementRisikoen i det store og det hele + hvert arrangement (artist/publikum/vær/årstid/klokkeslett/ lengde etc)

29 Risikoanalyse (ROS) NrHendelseÅrsakSannsynlighetKonsekvensTiltak

30 Klassifisering av sannsynlighet med tilhørende frekvenser: Klassifisering av sannsynlighet med tilhørende frekvenser: Begrep Lite sannsynligLite sannsynlig Mindre sannsynligMindre sannsynlig SannsynligSannsynlig Meget sannsynligMeget sannsynlig Frekvens Mindre enn en gang hvert 10. årMindre enn en gang hvert 10. år Mellom en gang hvert 4. år og en gang hvert 10.årMellom en gang hvert 4. år og en gang hvert 10.år Mellom en gang hvert år og hvert 3. årMellom en gang hvert år og hvert 3. år En gang pr. arrangementEn gang pr. arrangement

31 Klassifisering av konsekvenser etter skadegrad: BEGREP UfarligUfarlig En viss fareEn viss fare FarligFarlig KritiskKritisk KatastrofaltKatastrofalt MENNESKER Ingen personskaderIngen personskader Få og små personskader (behandling av lege)Få og små personskader (behandling av lege) Alvorlige personskader (mindre evakueringAlvorlige personskader (mindre evakuering innleggelse på sykehus) Dødsfall, større evakueringDødsfall, større evakuering Flere døde og skadedeFlere døde og skadede

32 ROS NrHendelseÅrsakSannsynlighetKonsekvensTiltak 3Personer i sjøen Mye publikum ved kaiområdet Liten sannsynlighet Nedkjøling Fare for drukning Kritisk Forebyggende tiltak Vakthold langs kaien. Skadebegrensende tiltak Ekstra lys Utstyr til berging Øvelse Beredskapsbåt på sjøen Dykkerberedskap

33 ROS NrHendelseÅrsakSannsynlighetKonsekve ns Tiltak 8Beslutningsv egring Dårlig trening Dårlig oversikt Mindre sannsynlig KritiskForebyggende tiltak God planlegging Gode kommandolinjer God kommunikasjon God informasjon Øvelser Skadebegrensen de tiltak Ingen

34 Workshop!! NrHendelseÅrsakSannsynlighetKonsekve ns Tiltak

35

36 Takk for meg! Post@norskrockforbund.no www.norskrockforbund.no


Laste ned ppt "Feite forestillinger Hurdalsjøen 18. september 2010."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google