Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Gigantbestilling 222 nye fly – hva vil det bety for miljøet? Tore Jenssen Flåtesjef.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Gigantbestilling 222 nye fly – hva vil det bety for miljøet? Tore Jenssen Flåtesjef."— Utskrift av presentasjonen:

1 Gigantbestilling 222 nye fly – hva vil det bety for miljøet? Tore Jenssen Flåtesjef

2 -28 % redusert NOx -8 % redusert fuel forbruk -8 %edusert CO2 utslipp -20 % redusert maint. cost Vs. 1 generasjon NG Nye fly skal sikre fremtidig konkurransekraft 2 Totalt 274 nye single-aisle Airbus og Boeing på ordre 8 nye Dreamlinere – leveres fom neste år Boeing Airbus A320neo100 Boeing 737 MAX8 -68 % redusert NOx -20 % redusert fuel forbruk -20 % redusert CO2 utslipp -25 % redusert maint. cost - 75 % redusert støy Vs. 1 generasjon NG -68 % redusert NOx* -20 % redusert fuel forbruk* -20 % redusert CO2 utslipp* -23 % redusert maint. cost* - 78 % redusert støy* - *ved vårt valg av motor Vs. 1 generasjon NG

3 3 Gamle fly og høy kost en trussel mot mange flyselskaper Fremtidens konkurranse avgjøres her…

4 Dreamliner operert av lavprisselskaper vil gi nye reisemønstre 4 Kostnadseffektivt fly + kostnadsledende selskap = halvering av billettpris Destinasjoner Markedsledende rekkevidde Kan nå 90% av verdens byer direkte fra Oslo 30 % lavere driftskostnader 20 % lavere drivstofforbruk

5 En av Europas mest miljøvennlige flyflåter Miljømål: redusere utslippene med minst 30 prosent pr passasjer i perioden 2008 til 2015 Reduserer utslippene med 5 prosent hvert år siden 2008 Snittalder under 5 år Slide: 5

6 75% støyreduksjon sammenlignet med dagens mest moderne fly

7 Revolusjonerende reduksjon i NOx og CO2 Slide: 7

8 Allerede i dag* møter vi CAEP8** regulativet med 10% margin Slide: 8 * Ny Boeing produsert etter august 2011 **CAEP8/NOx regulativet implementeres i 2014 for neste generasjons motorer

9 MAX og NEO betyr tonn redusert CO2 pr år sammenlignet med dagens teknologi 9

10 Gammel teknologi er kostbart for både miljøet og bunnlinjen 10

11 The best asset secures the lowest seat cost Boeing Dreamliner vs. Airbus A (same number of seats) Reduction in fuel consumption with Dreamliner –Oslo – Bangkok – Oslo:Appr liters (90 liters per passenger/ NOK per round-trip) –Oslo – New York – Oslo:Appr liters (60 liters per passenger/ NOK per round-trip) Annual emissions reduction with the Dreamliner –Oslo – Bangkok: tons CO 2 –Oslo – New York: tons CO 2 Slide: 11 Airbus A Boeing Dreamliner

12 NEW aircraft outperform older (fra 2011) 12 Winglets (3-5 %) Winglets (3-5 %) EFB (1 %) EFB (1 %) Lighter interior (0.5 %) Lighter interior (0.5 %) Tech insert (2-3 %) Tech insert (2-3 %) CFM Evolution (1-2 %) CFM Evolution (1-2 %) Carbon brakes (0.5 %) Carbon brakes (0.5 %) Aerodynamics (1 %) Aerodynamics (1 %) 16 million pax/ 80% load/ Crude oil USD 120 Fuel cost:NOK 3.64 billion Boeing W 2011 vs vintage NOK 220 million savings in 2011 Boeing W vs. MD-80 NOK 1,250 million savings in million pax/ 80% load/ Crude oil USD 120 Fuel cost:NOK 2.39 billion 16 million pax/ 80% load/ Crude oil USD 120 Fuel cost:NOK 2.39 billion 16 million pax/ 80% load/ Crude oil USD 120 Fuel cost:NOK 2.61 billion Fuel consumption based on Norwegian’s average distance and 80% load factor Sources: Boeing

13 Neste generasjon fly vil utkonkurrere andre transport alternativ 13

14 Fremtidens fly vil ha 50% lavere utslipp og biofuel vil bli fremtidens drivstoff 20 % – 25 % reduksjon gjennom endringer i flyets utforming 15 % – 20 % reduksjon gjennom motorutforming 10 % reduksjon gjennom effektivisering av trafikkontroll Kilde: Advisory Council for Aeronautics Research in Europe/ CFM International

15 Oppsummering 15


Laste ned ppt "Gigantbestilling 222 nye fly – hva vil det bety for miljøet? Tore Jenssen Flåtesjef."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google