Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Statusrapport strategiarbeide - miljø Fallskjermseksjonens ledermøte 13. februar 2010 Arne Mathisen.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Statusrapport strategiarbeide - miljø Fallskjermseksjonens ledermøte 13. februar 2010 Arne Mathisen."— Utskrift av presentasjonen:

1 Statusrapport strategiarbeide - miljø Fallskjermseksjonens ledermøte 13. februar 2010 Arne Mathisen

2 Strategisk plan - miljø Mål •Luftsport skal oppfattes som hensynsfull og miljøvennlig, og som en positiv bidragsyter i samfunnet.

3 Strategisk plan - Miljø Miljøstrategi Aktivt arbeide for å minimere miljøpåvirkning ved å: •Planlegge og gjennomføre luftsportsaktivitetene med minst mulig negativ påvirkning på miljøet •Dokumentere vår innvirkning på miljøet •Kommunisere vår innvirkning på miljøet til omgivelsene •Bevisstgjøre utøvere og klubbleder i miljøspørsmål •Ta omgivelsene på alvor i miljøspørsmål

4 Ansvar og arbeidsform •Luftsportstinget har vedtatt mål og strategi •Ansvarsrekke:  Forbundsstyret  Generalsekretæren  Prosjektleder – Arne Mathisen •Utpekte personer gjør jobben! •Miljøkomiteen er rådgivere •Konsulenter kan benyttes i begrenset omfang

5 Miljøkomiteen •Sammensetning: –Kåre Liasjømotorfly –Svein Birkelandseilfly –Tor Bergmikrofly –Arne Kristian BoiesenHG/PG –Terje Martinsenmodellfly •Fallskjerm og ballong mangler!

6 Prioriterte oppgaver •Kvantifisering og dokumentasjon av vår miljøpåvirkning for hver aktivitet. –Utslipp av bly –Utslipp av CO 2 –Støy –Annen innvirkning på miljøet •Utrede alternative drivstoffer for fly

7 Utslipp av bly i naturen •Avgas 100 LL inneholder bly •Norske klubb/privatfly bruker ca 1mill liter 100LL per år = 500 kg bly! •1 times flyging med en Cessna = 5,25 gr. •Å løfte en fallskjermhopper til 10.000 fot med en Cessna = 0,94 gram. •Å løfte en fallskjermhopper til 10.000 fot med et stort fly (Jet-A1 fuel) = null

8 Utslipp av CO 2 •Utslipp av CO 2 er skadelig for klimaet! •Å løfte en fallskjermhopper til 10.000 fot med en Cessna (100 LL) = 0,014 tonn CO 2 •Å løfte en fallskjermhopper med storfly (Jet A-1) til 10.000 fot = 0,017 tonn CO 2

9 Alternativ fuel til flyene? •Avgas uten blytilsettning (Hjelmco) ? –Transport og tankanlegg. –CO 2 •Mogas (bilbensin) –Tilgang og tankanlegg? –STC –Tilsetning av alkohol –CO 2 •Biologisk drivstoff ? –Må utvikles!

10 FAI miljøkommisjonsmøte •FAI Environmental Commission møte avholdes i Frankfurt 6. februar. •Commisjonen ble enig om at FAI må ta tak i problematikken rundt fuel etter forslag fra Norge.

11 Proposal for future actions •EnvC should urge FAI to take on a central role in providing future fuel-solutions for air-sports world-wide, in close cooperation with other relevant stakeholders in this field. •EnvC should urge FAI to establish an “official set of data” to verify emission and means of emission reduction from relevant fuel- and engine-types.

12 Andre miljøutfordringer •Støy ! –Her har fallskjermmiljøene en stor utfordring! •Andre: –Bruk av dyrket mark –Motorferdsel i utmark og vassdrag –Hensyn til truede dyrearter og fugler –Hensyn til flora –Spesialavfall

13 Søke samarbeid med andre Miljøorganisasjonen ZERO har som misjon å bidra til å begrense klimaendringene gjennom å vise fram og få gjennomslag for utslippfrie energiløsninger. Avholdt møte med Zero 10. februar. NIF har inngått en avtale med konsulentselskapet ÅF om rådgivning og bistand på veien mot mer miljøvennlige og bærekraftige løsninger. ÅF har også fått rollen som ”Green Advisors” for olympiske komiteer i flere land. NIF kan avtale møte for oss. Norges Motorsportforbund har kommet langt i sitt miljøarbeide. Vi vil avholde møte med dem for både å få overført erfaringer og se om det er noe vi kan samarbeide om.


Laste ned ppt "Statusrapport strategiarbeide - miljø Fallskjermseksjonens ledermøte 13. februar 2010 Arne Mathisen."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google