Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Solakonferansen 2013 Geir Steiro Director Technical Operations (Nominated Postholder EASA Part M & Part 145) September 2013 Slide : 1.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Solakonferansen 2013 Geir Steiro Director Technical Operations (Nominated Postholder EASA Part M & Part 145) September 2013 Slide : 1."— Utskrift av presentasjonen:

1 Solakonferansen 2013 Geir Steiro Director Technical Operations (Nominated Postholder EASA Part M & Part 145) September 2013 Slide : 1

2 SAFE technical services with high quality to lowest possible cost. “More for less” Hvordan ?

3 •Monthly Fleet Information for July 2013 • Fleet Size - 10 •Daily Utilization: 9:15 Flight Hours / 6.6 Flight Cycles •Technical Dispatch Reliability (tech delays > 15 & cancellations): 100.0% •Schedule Completion (scheduled flights completed): 99.00% •Monthly Fleet Information for July 2013 • Fleet Size - 67 •Daily Utilization: 11:35 Flight Hours / 6.6 Flight Cycles •Technical Dispatch Reliability (tech delays > 15 & cancellations): 100.0% •Schedule Completion (scheduled flights completed): 99.58% CL and NG 2013 Slide : 3

4 •Number of B737 aircraft: 77 •Number of routes: 383 •Number of destinations: 122 •Pax 2012: 17.7 million •Pax Q2 in 2013: 5.5 million Quick Facts about Norwegian: Slide : 4

5 1.Ensure ”Continued Airworthiness” of the company’s fleet in accordance with EASA* Part M, Manufacturers and internal requirements. 2.Line Maintenance. The Technical Ops. has it’s own EASA Part 145 approval for Line Maintenance service on the company’s fleet. The company performs Line Maintenance on our bases at OSL, SVG, TRD, BGO, CPH and ARN. Line Maintenance at HEL is done by an external provider. Additionally, the company has ad-hoc agreements on almost all destinations, but only for defect rectification (”snag”), ground damage etc. * (European Aviation Safety Agency – Common EU Aviation Authority located at Cologne, Germany) Technical Operations Main Functions

6 TECHNICAL OPERATIONS 6

7 •Management & staff (EASA Part M):12 •Engineering Dept. (Part M):14 •Maintenance Planning Dept. (Part M):27 •Maintenance Contracts Dept./ARC (Part M) 3 •Projects: 0 •Maintenance Dept. (EASA Part 145):+/- 204 •Logistics Dept. (Part 145): 38 Total: +/- 299 Manning 2013 Slide : 7

8 Hvordan håndtere kravene til luftdyktighet, safety, kvalitet til lavest mulig kost ? Er dette mulig i dagens og morgendagens verden. Svaret er JA – og en må løse alle 3 kravene samtidig! Hvordan? • Ledelse • Kvalitetsystem • Holdninger • Kompetanse • Teknologi «More for less» Hvordan levere i et ekstremt konkurranseutsatt marked ?

9 Hvordan: “Lean” organisering Korte beslutningsveier Kompetanse, men også - “The right people on the bus” er vesentlig. Veldefinert kvalitetsystem Teknologi – IT strategi Utvikle riktige styringsparametre og FØLG dem! Bort fra “brannslukking” og over på langsiktig “styring” Styre på MÅL – ikke aktiviteter. “Safety Culture” Fleksibilitet -Små fleksible strukturer og ikke store tunge sentrale beslutningstrukturer. Unngå “uoversiktlige” og unødvendige grensesnitt hvor kvalitetsavvik skapes. Moderne flyflåte/enhetsflåte «More for less»

10 •Ikke bruk regelverket som en unnskyldning eller se på det som et hinder, snarere en hjelp til å kunne levere kvalitet til lavest mulig kost. Bruk regelverket som en mulighet –det hjelper deg ! •Ved ikke å ha et «robust» system som ivaretar alle aspekter innen «safety» så genereres mye mer arbeid, ressurser og energi på å oppfylle alle krav og en «mister fokus» på hele tiden å «løpe etter kravene». •Kvalitetsavvik/kost = større ressursbruk og høyere kostnader, lavere kvalitet og lavere «safetynivå» Myndigheter/regelverk 10

11 Technical Operations Vision: The best choice for Norwegian ! Technical Operations Mission: Technical operations deliver SAFE technical services with high quality to lowest possible cost. Goals: Deliver acc.to set SPI’s and KPI’s. Technical Operations Vision / Mission 11

12 •Safety: –SPI’s (TBD) •Quality: –Technical punctuality –Technical regularity –Aircraft availability (Flytilgjengelighet) (TBD) –Morning readiness •Cost: –Unitcost/ABH •Personnel: –Employee satisfaction (Medarbeidertilfredshet) Tech Operations goals/KPI’s

13 •MEL index •MEL one time extension •AD exceedance •MR exceedance •Maint variations •Caniballisation •Engine related incidents/occurrences •Gear related incidents/occurrences •Flight Control related incidents/occurrences •Electrical related incidents/occurrences •Fuel related incidents/occurrences •Fire/smoke events. Safety Performance Indicators (SPI’s)

14 Safety Culture (Sikkerhetskultur) Slide : 14 Rapporteringsvilje Tillit Læring

15 Safety Culture Hvor befinner organisasjonen seg? Slide : 15 Source: Reason

16 •Skap en kultur og forståelse at avvik gagner kvalitet og økonomi- ikke bare er et «safetykrav» •Erkjenn at «selv den beste kan gjøre de verste feilene» •Håndter avvik som om de «brenner i lommen» – Løs dem ASAP med korrektive og preventive tiltak raskest mulig, hvis ikke, •blir avviket et problem som «bare må ut av verden» da fokuset da blir «hvordan kan jeg enklest mulig» lukke avviket uten fokus på læring. En skaper ikke grunnlag for at avviket ikke dukker opp igjen. •Kostnadene øker ved å ikke løse «root cause» og dette kan innvirke på alle «de tre parametre» Safety, quality & cost. Håndtering av avvik 16

17 •Skap en åpen kultur for synspunkter- spesiellt de som ikke er enig med deg må få komme til. •Vær tydelig,men åpen for tilbakemelding •Sørg for at organisasjonen lærer av avvik og at avikshåndtering er en viktig læringsarena. Skap en åpen kultur 17

18 •Enhver organisasjon har en tendens til å «falle inn i et spor» •«Det som er riktig idag er ikke riktig imorgen.» •Dette krever fleksibilitet i egen organisasjon, leverandører etc. •I egen org; Ikke for tunge systemer, teknologi som hjelper deg å gjøre jobben, skaper oversikt og beslutningsgrunnlag. •En kan være stor og fleksibel – bygge riktige strukturer •Ta beslutninger – endre når det er nødvendig. •Skape forståelse og kreve fleksibilitet hos dine leverandører •Sørge for at leverandørene leverer etter dine behov Fleksibilitet Hvordan skape og bibeholde 18

19 •Bort fra brannslukking til langsiktig målstyring – ikke styr på aktivitet,men på mål. •Samtidig- kan være et «paradoks» Kjenn din operasjon – hvis ikke risikerer du å tape erfaringen og muligheten for optimalisering. •Ved aktivitetstyring skapes små rammer for løsningsorientering Mål- vs. aktivitetstyring 19

20 -28 % redusert NOx -8 % redusert fuel forbruk -8 %edusert CO2 utslipp -20 % redusert maint. cost Vs. 1 generasjon NG Nye fly skal sikre fremtidig konkurransekraft 20 • Totalt 262 nye single-aisle Airbus og Boeing på ordre • 38 stk. B737 NG levert p.t. av denne ordre 100 Boeing Airbus A320neo100 Boeing 737 MAX8 -68 % redusert NOx -20 % redusert fuel forbruk -20 % redusert CO2 utslipp -25 % redusert maint. cost - 75 % redusert støy Vs. 1 generasjon NG -68 % redusert NOx* -20 % redusert fuel forbruk* -20 % redusert CO2 utslipp* -23 % redusert maint. cost* - 78 % redusert støy* - *ved vårt valg av motor Vs. 1 generasjon NG

21


Laste ned ppt "Solakonferansen 2013 Geir Steiro Director Technical Operations (Nominated Postholder EASA Part M & Part 145) September 2013 Slide : 1."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google