Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Service i ordnede former Servicebedriftenes Landsforening Fritt Brukervalg Torsdag 31. mai 2007.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Service i ordnede former Servicebedriftenes Landsforening Fritt Brukervalg Torsdag 31. mai 2007."— Utskrift av presentasjonen:

1 Service i ordnede former Servicebedriftenes Landsforening Fritt Brukervalg Torsdag 31. mai 2007

2 Service i ordnede former Fritt Brukervalg – hva innebærer det? Det er kommunen som beslutter: 1. Hvem som skal innvilges hjelp, hva hjelpen skal innebære og hvor lang tid som skal benyttes. 1. Og godkjenner hvem som skal kunne utføre oppdragene på vegne av det offentlige – etter kravspesifikasjon/kontrakt.

3 Service i ordnede former Fritt brukervalg i Oslo Målsettingen med Fritt brukervalg var å øke valgfriheten og bedre tjenestekvaliteten( fra bruker til forbruker ) 2003 Prøveprosjekt ( 6 private leverandører) (Nordstrand/Lambertseter ( 15% valgte privat etter 11/2 år brukere ) 2004 – evaluert av KS/Kaupang AS

4 Service i ordnede former Konklusjoner etter evalueringen 80% av brukerne gjør aktive valg ( 1/3 velger privat og 2/3 velger kommunalt ) brukerne kan fungere som reelle kunder – enten på egenhånd eller gjennom pårørende de med private hjemmehjelpere var klart mer fornøyde enn de med kommunal hjemmehjelp 70 % av brukerne var positive til brukervalg direkte brukertid har økt ( ikke nådd 65% )

5 Service i ordnede former Innføring av Brukervalg i alle bydelene i 2006 Antall brukere totalt: ca brukere Antall bydeler:15 Antall godkjente leverandører: 8 ( fra og med juni godkjente leverandører ) Antall brukere som har valgt privat : 8% i september 2006 og 12,08% i mars Nordstrand 27,33 som har valgt privat.

6 Service i ordnede former Hvem er leverandørene? Hj.tj. for døve og døvblinde, Avlastningsteamet, ASOR, Carema omsorg, CityMaid AS, Omsorg & helse, Oslo Helse og Omsorg, Prima Omsorg AS. Kjennetegn; kvinnelige gründere med et hjerte for eldreomsorgen. ” Et ønske om å gi noe ekstra var en av mine drivkrefter ” T.Rismyhr.

7 Service i ordnede former Betaling og vilkår Kommunal og privat leverandør har samme betalingsvilkår: Timepris: 266 ( 357 ) Besøksvederlag: 52 Administrasjonsgebyr: 213 Private leverandører har kontrakt på 2 år.

8 Service i ordnede former Pilotprosjekt Fritt Brukervalg hjemmesykepleie ( 2 år ) oppstart brukere i Bydel Vestre Aker 3 godkjente leverandører + kommune Betalingsvilkår: Timepris: 336 (471) Besøksvederlag: 32 Administrasjonsgebyr: 631

9 Service i ordnede former Fritt brukervalg hjemmesykepleie Antall brukere som har valgt privat er pr. 1.mai 47 brukere Evaluering Tilbakemeldinger fra en av våre brukere: ” å kunne velge og velge bort dersom jeg ikke er fornøyd er en viktig og sentral verdi for meg”

10 Service i ordnede former Hvorfor er Fritt Brukervalg viktig? Vi gjør valg gjennom hele livet – hvorfor skal vi slutte med det når vi blir hjelpetrengende! Fritt Brukervalg skaper flere gründere og rekrutterer nye mennesker inn i sektoren I konkurranse om brukerne må vi alle anstrenge oss for at brukeren skal bli fornøyd med den tjenesten vi leverer – hvor et godt arbeidsmiljø er en forutsetning.

11 Service i ordnede former Hva kan vi bidra med? En god Eldreomsorg er et offentlig ansvar, hvor vi ønsker å være med på å utvikle og bedre tilbudet i samarbeid med det offentlige. ” Større valgfrihet og individuell tilpasning gir bedre muligheter til å møte morgendagens samfunn preget av større mangfold både sosialt og kulturelt, og med ønske om større uavhengighet og selvbestemmelse. Den beste måten å sikre dette på, er å gi brukerne selv større makt. Sterkere brukerinnflytelse skal derfor på ulike måter gjennomsyre morgendagens omsorgstjenester.” Kilde: Omsorgsmeldingen 2006


Laste ned ppt "Service i ordnede former Servicebedriftenes Landsforening Fritt Brukervalg Torsdag 31. mai 2007."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google