Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Erfaring med bruk av åpen kildekode til støtte for læringsprosessene Marianne Huse Studieadministrativ avdeling Universitetet i Bergen.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Erfaring med bruk av åpen kildekode til støtte for læringsprosessene Marianne Huse Studieadministrativ avdeling Universitetet i Bergen."— Utskrift av presentasjonen:

1 Erfaring med bruk av åpen kildekode til støtte for læringsprosessene Marianne Huse Studieadministrativ avdeling Universitetet i Bergen

2 Gjennomgang Bakgrunn Åpen kildekode Organisering Muligheter Utfordringer

3 Bakgrunn Kvalitetsreformen høsten 2003 –Behov for et internt informasjonssystem dotLRN (Mi side) ble valgt Integrert mot FS og Syllabus Tilgjengelig for alle fakulteter – både studenter og ansatte Behov for LMS-funksjonalitet –Classfronter (nå Fronter) ble testet ut –UiB hadde to alternativ Ta i bruk Fronter som et fullverdig LMS Tilby et basis-LMS som kunne sørge for sømløs overgang til andre mer spesialiserte system og/eller verktøy –Etter en evaluering ble dotLRN valgt som basis-LMS –Fronter ble faset ut

4 Åpen kildekode Mi side ved UiB er et åpent kildekodesystem som heter.LRN (dotLRN, se dotlrn.org)dotlrn.org Åpen kildekode / Open Source –Ulike typer lisenser –dotLRN er distribuert under GNU General Public License som innebærer at:GNU General Public License Det er ingen lisenskostnader knyttet til bruken Man kan kopiere, modifisere og bruke programvaren uten restriksjoner –dotLRN er bygget på OpenACS (Open Architecture Community System) Utbredt og avansert verktøysett for skalerbare web applikasjoner

5 Organisering dotLRN Consortium: En ikke-kommersiell organisasjon som jobber med læringsteknologi gjennom prinsipper for åpen kildekodedotLRN Consortium dotLRN Board of Directors: Representerer medlemmene i konsortiet. Vedtar blant annet strategiske beslutninger basert på innspill fra konsortiet og overser utviklingen av prosjektetdotLRN Board of Directors dotLRN Leadership Team: Leder utviklingen, arbeider tett med medlemmene i community og utviklerne og har ansvaret for å iverksette / implementere det målene som styret har vedtattdotLRN Leadership Team Hentet fra http://dotlrn.org/about/

6 dotLRN Consortium –Medlemsinstitusjoner –Mottar økonomisk støtte både fra offentlig og privat sektor Medlemskap –Frivillig og flere typer –UiB har et institusjonelt medlemskap Mulighet til å påvirke fremtidig utvikling og å bidra i konsortiet og dets aktiviteter Bidrar til å opprettholde konsortiets sentrale oppgaver Sentrale oppgaver –Koordinere utvikling –Sikre release prosesser –Kvalitetskontroll og sertifisering –Dele beste praksis –Markedsføring og promotering

7 dotLRN ved UiB Parallelle løp mellom lokale tilpasninger og sentral utvikling Behov og ønsker –Meldes til Studieadministrativ avdeling –Evalueringer av systemet –Prioriteringer Lokal utvikling / tilpasning –Større og / eller mindre endringer –Lanserer lokale versjoner 2 ganger i året (juni og desember) dotLRN kommer med nye versjoner sentralt ca 1–2 ganger i året –Større eller mindre endringer –Vurderer de nye sentrale versjonene med jevne mellomrom Ny funksjonalitet, nye verktøy, universell utforming med mer UiB har gjennomført 2 oppgraderinger til sentrale versjoner siden høsten 2003 –våren 2006 og våren 2009

8 Dataflytskjema

9 Muligheter Integrasjoner og informasjonsflyt –Kontroll på egne data –Standardisering –Enklere og rimeligere å lage nye, vedlikeholde og justere integrasjoner mellom andre systemer som for eksempel FS og Syllabus –Lav risiko for feil ved oppgradering av systemene Informasjon –Enkelt å nå spesifikke grupper av studenter med informasjon –Studentene får alt på ett sted inkludert en personlig timeplan Skreddersøm –Innlevering av elektroniske oppgaver, inkludert masteroppgaver Overføring til Eksamensarkiv, BORA og Ephorus

10 Muligheter Sømløs overgang –Spesialiserte verktøy / system kan kobles sømløst til Mi side Tilgjengelighet og universell utforming –Mi side fremstår som svært godt tilrettelagt med hensyn på tilgjengelighet og bruk av hjelpemidler” –”Har testet mange forskjellige løsninger de siste 5 årene og har aldri kommet over e-læringsapplikasjoner som i så stor grad har tatt hensyn til alternative behov” –”Med Mi side fremstår UiB som en institusjon der funksjonshemmede har gode muligheter for likeverdig deltagelse” –”UiB har all grunn til å være stolte av det arbeidet de har lagt ned i Mi side”

11 Ufordringer Fremtidens dotLRN –Sentral retning vs lokal retning –Oppgraderinger tidkrevende Ulike måter man kan påvirke / bidra på –Gjøre det selv –Forsøke å påvirke andre eller samarbeide Kompetanse og ressurser –Lokale utviklere og ressurser Rutiner for påkobling av spesialiserte verktøy –Utfordringer knyttet til systemeieransvar Brukerstøtte, vedlikehold, varslingsrutiner med mer

12 Spørsmål ?


Laste ned ppt "Erfaring med bruk av åpen kildekode til støtte for læringsprosessene Marianne Huse Studieadministrativ avdeling Universitetet i Bergen."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google