Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Høgskolen i Oslo Vitaminene Fett- og vannløselige En presentasjon utarbeidet av høgskolelektor Sissel Eeg-Larsen Kull 2010.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Høgskolen i Oslo Vitaminene Fett- og vannløselige En presentasjon utarbeidet av høgskolelektor Sissel Eeg-Larsen Kull 2010."— Utskrift av presentasjonen:

1 Høgskolen i Oslo Vitaminene Fett- og vannløselige En presentasjon utarbeidet av høgskolelektor Sissel Eeg-Larsen Kull 2010

2 Vitamin A (retinol) l Fettløselig vitamin l Forekommer som karoten i vegetabilske næringsmidler l Betydning for synssansen, vekst, bendannelse, hud, slimhinner l Gode kilder i kosten er lever, fet fisk, tran, helmelk/ost, gulrot, grønne grønnsaker

3 Vitamin A (retinol) Anbefalt daglig tilførsel: mikrogram Kosteksempler: l 100 g gulrot mikrogram l 25 g leverpostei mikrogram l 10 g tran mikrogram l 1 glass (150 g) helmelk - 66 mikrogram

4 Vitamin D (kalsiferoler) l Fettløselig vitamin l Forekommer som provitamin (forstadium) i hud l Nødvendig for kalsium- absorpsjon og bendannelse l Gode kilder i kosten er fete fiskeslag, tran, margarin

5 Vitamin D (kalsiferoler) Anbefalt daglig tilførsel: 7,5 mikrogram Kosteksempler: l 100 g ørret - 33 mikrogram l 10 g tran - 21 mikrogram l 25 g makrell i tomat - 2,2 mikrogram l 25 g sardiner i olje - 3,75 mikrogram

6 Vitamin E (alfa-tokoferol) l Fettløselig vitamin l Beskytte de flerumettede fettsyrene i cellemembranene mot harskning. En viktig antioksydant l Gode kilder i kosten er vegetabilske oljer (hvetekim-, soya- og maisolje), margarin, tran, nøtter

7 Vitamin E (alfa-tokoferol) Anbefalt daglig tilførsel: 8-10 mg Kosteksempler: l 10 g hvetekimolje - 15 mg l 10 g soyaolje - 1,2 mg l 10 g tran -12 mg l 10 g margarin - 0,5 mg

8 Vitamin K l Fettløselig vitamin l Betydning for blod- koaguleringen, og deler av proteinstoffskiftet l Gode kilder i kosten er grønne bladgrønnsaker (spinat, brokkoli, rosenkål). Ca. halvparten av vitamin K i kroppen stammer fra tarmbakteriene

9 Vitamin K Anbefalt tilførsel: l Angis vanligvis ikke fordi mangel sjelden forekommer. l Inntaket gjennom kosten er ca mikrogram pr. dag

10 Tiamin (vitamin B 1 ) l Vannløselig vitamin (kan ikke lagres i kroppen) l Nødvendig ved omsetningen av glucose l Gode kilder i kosten er korn, brød, erter, bønner magert svinekjøtt - men også melk, ost, grønnsaker, frukt

11 Tiamin (vitamin B 1 ) Anbefalt daglig tilførsel:1,0-1,4 mg Kosteksempler: l 100 g hjemmebakt brød (3 skiver) - 0,22 mg l 100 g birkebeinerbrød (3 skiver) - 0,19 mg l 100 g svinekotelett - 0,44 mg l 100 g naturris - 0,59 mg

12 Riboflavin (vitamin B 2 ) l Vannløselig vitamin l Betydning for en rekke stoffskiftereaksjoner l Gode kilder i kosten er melk, ost, lever, egg

13 Riboflavin (vitamin B 2 ) Anbefalt daglig tilførsel:1,3-1,7 mg Kosteksempler: l 150 g melk (1 glass) - 0,22 mg l 100 g Norvegia (10 skiver) - 0,37 mg l 100 g egg (2 egg) - 0,90 mg l 100 g storfelever - 2,15 mg

14 Vitamin B 12 l Vannløselig vitamin, men noe kan lagres i leveren l Viktig for alle celler, særlig cellene i den røde benmarg og i nervesystemet l Gode kilder i kosten er kjøtt, egg, melk, ost

15 Vitamin B 12 Anbefalt daglig tilførsel: 3 mikrogram Kosteksempler: Tilførselen gjennom kosten varierer med innslaget av animalske matvarer

16 Folat (folsyre) l Vannløselig vitamin, men en liten del kan lagres i leveren l Viktig for dannelsen av DNA, proteinstoffskiftet, dannelsen av erytrocytter, mm. l Forebygger nevralrørsdefekter l Gode kilder i kosten er brokkoli, grønnkål, blomkål, spinat, salat, leverpostei, bønner, grovt brød

17 Folat (folsyre) Anbefalt daglig tilførsel: mikrogram Kosteksempler: l 100 g spinat mikrogram l 100 g brokkoli – 67 mikrogram l 100 g blomkål - 58 mikrogram l 100 g grovbrød - 24 mikrogram l 100 g storfelever mikrogram

18 Vitamin C (askorbinsyre) l Vannløselig vitamin l Nødvendig for dannelsen av forskjellige støttevev, fibroblaster, osteoblaster, odontoblaster. En viktig antioksydant l Gode kilder i kosten er frukt, grønnsaker, bær, poteter

19 Vitamin C (askorbinsyre) Anbefalt daglig tilførsel: mg Kosteksempler: l 1 glass (150 g) appelsinjuice - 52 mg l 100 g jordbær - 69 mg l 100 g kiwi - 71 mg l 100 g appelsin - 54 mg l 100 g rød paprika mg


Laste ned ppt "Høgskolen i Oslo Vitaminene Fett- og vannløselige En presentasjon utarbeidet av høgskolelektor Sissel Eeg-Larsen Kull 2010."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google