Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Butikken som sosial arena Værnes 30. – 31. august Line Tellemann, prosjektleder.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Butikken som sosial arena Værnes 30. – 31. august Line Tellemann, prosjektleder."— Utskrift av presentasjonen:

1 Butikken som sosial arena Værnes 30. – 31. august Line Tellemann, prosjektleder

2 Butikken som sosial arena prosjektledelsen Prosjektleder Merkur-konsulent Line Antonie Tellemann I referansegruppen sitter: Helge Schei fra Merkur-programmet, Inge Ryan styreleder Merkur-programmet, Bjørn Glistrup fra Nesna kommune samt en representant fra en av matvarekjedene. Det skal også opprettes en Ressursgruppe hvor butikker og kommuner skal være representert.

3 Kortfattet prosjektbeskrivelse 14 kommuner og butikker er spesielt valgt til å være med. Regionene søndre Nordland og Nord Trøndelag. Vilkår Driftige drivere - engasjerte i lokalsamfunnet og videreutvikling av egen bedrift. Forutsetning Forankring i kommunens ledelse - Kommunen forplikter seg til involvering Engasjement og deltagelse - på sikt være villige til å betale for eventuelle konkrete tjenester.

4 1Joker Sørarnøy - Gildeskål 2Tor A. Swensen eftf - Meløy 3Vika Handel - Nesna 4Løkta Handel - Dønna 5Drevvatn Nærbutikk - Vefsen 6Brasøy Handel- Herøy 7Fiplingdal Landhandel - Grana 1 7 6 5 4 3 2 Deltagerbutikker søndre Nordland

5 2 1 6 5 4 3 7 1Joker Foldereid - Nærøy 2 Coop Kongsmoen - Høylandet 3 Skorovas samvirkelag - Namsskogan 4 Seierstad Dagligvare - Fosnes 5 Matkroken Kvelibua - Lierne 6 Matkroken Verrastranda - Verran 7 E. Hopstads Enke - Roan Deltagerbutikker nord Trøndelag

6 Økonomi Det er midler i prosjektet til å dekke ulike investeringer og endringer for å tilpasse butikken etter nye behov. Eksempel Mindre bygningsmessige tilpassninger - møbler – datautstyr – aktivitetsutstyr - eller annen infrastruktur. Kostnadsestimat Butikkene i pilotprosjektet får full kostnadsdekning inntil kr 300 000. Kostnader utover dette blir finansiert av EK og/eller tilskudd fra samarbeidende kommuner.

7 Fremdrift I løpet av prosjektperioden skal det avholdes fra 3-4 samlinger, hvor alle butikkdriverne samt prosjektledelsen vil delta. Kommunens representeres deltar på første samling samt på evalueringen når prosjektet er ferdigstilt.

8 Mål Styrke lokalbutikkens posisjon i bygda - utover det å være en dagligvarehandel sosial arena og møteplass. Tilrettelegge for at butikken kan utvikles ytterligere – som en tjeneste leverandør. Vi ønsker å inspirere og bestrebe til engasjert og spenstig nytenking.

9 Mål Butikkene skal videreutvikles – spennende, samlende og inspirerende møteplasser for brukerne på dag - og kanskje også på kveldstid. Aktiviteter og tilbud må utformes og tilpasses etter etterspørsel og behov på den enkelte plassen. Målet er at butikkene styrkes slik at de får flere inntektsmuligheter utover det å selge matvarer.

10 Avslutningsvis Nå har vi en unik mulighet La oss lete etter muligheter Kreativiteten setter grensene La oss skape noe for fellesskapet, bygda og butikken. Som også gir inntekter ikke bare merarbeid


Laste ned ppt "Butikken som sosial arena Værnes 30. – 31. august Line Tellemann, prosjektleder."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google