Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Om voksenpedagogikk. Alle elever har behov for: •Mestringsfølelse •Suksess •Å komme videre •Å bli satt krav til •Å bli trodd på (Smith) Hva med voksne?

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Om voksenpedagogikk. Alle elever har behov for: •Mestringsfølelse •Suksess •Å komme videre •Å bli satt krav til •Å bli trodd på (Smith) Hva med voksne?"— Utskrift av presentasjonen:

1 Om voksenpedagogikk

2 Alle elever har behov for: •Mestringsfølelse •Suksess •Å komme videre •Å bli satt krav til •Å bli trodd på (Smith) Hva med voksne?

3 Fins det egne utfordringer og muligheter for voksenlæreren?

4 Voksenpedagogikk (Knowles)Knowles 1.Selvstyring 2.Erfaringer 3.Umiddelbar anvendelse (problemsentrert) 4.Utnytte sitt eget potensiale (indre motivasjon)

5 1. Selvstyring •Å gjennomføre personlige læringsprosjekter: –Klarlegge læringsbehov –Formulere læringsmål –Finne læringsressurser –Velge og bruke passende læringsstrategier –Vurdere læringsutbyttet (eks Hattie) Skal ikke læreren gjøre noe som helst?

6 2. Erfaringer •Erfaringene er den voksnes levende lærebok (Lindeman) •Den voksne ER sine erfaringer •Skillet mellom person og erfaringer er svakt •Erfaring som tveegget sverd: –God plattform for videre læring –Gjenmurte tanke- og handlingsmønstre (Loeng mfl. 2001)

7 Erfaringsabsolutering ” Dette kan jeg, så kom ikke her og fortell meg noe annet” Hvordan kan læreren møte dette?

8 3. Umiddelbar anvendelse Voksne ønsker at læringen raskt skal kunne omsettes i praksis – lærer ikke for framtiden Hvordan møter voksenlæreren denne utfordringen?

9 4. Om indre motivasjon To ulike målsetninger for læring Ytelsesorientert •Opptatt av læring for læringens skyld •Utholdende ved alle utfordringer •Bruker mye tid på oppgavene •Knytter prestasjoner til innsats •Effektive læringsstrategier •Stor tro på at oppgaven kan mestres Prestasjonsorient •Lærer for å bevise hva de kan – sosial sammenlikning •Lite utholdenhet ved utfordringer •Ønsker suksess med minst mulig innsats •Knytter prestasjoner til evner •Sårbare og går lett i forsvar når de mislykkes •Best å mislykkes pga manglende innsats

10

11 Sosiale roller Kombinasjon av sosiale forventninger og personlige verdier •Utvikling av sosiale roller er viktig drivkraft for læring – det er et mål å kunne møte utviklingsoppgaver i de ulike rollene –Arbeidstaker –Ektefelle –Forelder –Barn av aldrende foreldre –Kamerat/venninne –Fritidsbruker

12

13 Hva er læring? 1.Å øke sin kunnskap? 2.Å huske? 3.Å tilegne seg fakta, prinsipper osv som man husker og/eller kan anvende praktisk? 4.Å omforme informasjon til prinsipper, ideer eller framgangsmåter? 5.En tolkningsprosess som sikter mot å forstå virkeligheten?

14


Laste ned ppt "Om voksenpedagogikk. Alle elever har behov for: •Mestringsfølelse •Suksess •Å komme videre •Å bli satt krav til •Å bli trodd på (Smith) Hva med voksne?"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google