Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

VÅRE ELEVER:  Umotiverte elever  Dårlige lese- og skriveferdigheter  Liten eller ingen utvikling  Skolen er ofte en arena hvor disse elevene er tapere.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "VÅRE ELEVER:  Umotiverte elever  Dårlige lese- og skriveferdigheter  Liten eller ingen utvikling  Skolen er ofte en arena hvor disse elevene er tapere."— Utskrift av presentasjonen:

1

2 VÅRE ELEVER:  Umotiverte elever  Dårlige lese- og skriveferdigheter  Liten eller ingen utvikling  Skolen er ofte en arena hvor disse elevene er tapere  Elevene er lei av å IKKE lære  = Tungt å gå på skolen! CASE

3 VÅRE LÆRERE:  Flere lærere sliter med liten digital kompetanse  Flere lærere har dårlig selvtillit i forhold til bruk av IKT i undervisning  Flere lærere kvier seg for å prøve nye veier til læring  Flere lærere opplever det som merarbeid å bruke IKT, fordi de bruker like lang tid teknisk som faglig  «Alle» lærere oppleves som kjedelige av elevene CASE

4 Wordle – Lage ordskyer Lesing og skriving har vært, er, og kommer til å bli de verktøy som brukes mest i skolen. Viktig at alle kan bruke de verktøyene!

5 Ordsky av sangen «yesterday» av Beatles

6  Mange av våre elever sliter med det faglige  De har lese- og skrivevansker  De har lese- og skrivevegring  De er vant til å mislykkes med skolearbeid  De er leie av å IKKE lære  Alt dette og mer, gjør at det er tungt å være elev Elever

7  Sørge for at det betyr noe for elevene å skrive  Gi elevene rettmessig gode tilbakemeldinger - som igjen bidrar til økt motivasjon  Sørge for at alle elevene opplever at lesing og skriving er uvurderlige verktøy i livet  Bidra til økt digital kompetanse – den 5. basisferdighet Hva?

8  Mange lærere har lav digital kompetanse  De har ikke prioritert å lære det  Ressurser, tid, arbeidsmengde o.l.  De har prøvd, men mestret det ikke med en gang  Faller derfor ofte tilbake til sitt gamle mønster  De opplever det som mer krevende enn å gjøre det på «gamlemåten»  Viktig at man får «godt betalt» i form av proft resultat Lærere

9  Lærer lager ordsky av tekst/sang  Elevene gjetter; Hvilken tekst/sang?  Elevene lager ordsky av tekst/sang  Lærer gjetter; Hvilken tekst/sang?  Elevene lager ordskyer av ulike tekster  De andre elevene gjetter hvilken tekst/sang  Deretter kan elevene lage ordskyer av eget skrevet materiale/dikt/dagbøker m.m. Hvordan?

10 Ordsky av sangen «Teddybjørnens vise»

11  Elever  Får skrive om det de ønsker  Morsomt å jobbe med, med farger, fonter og stiler  «Forvandler» alle typer skrevet tekst  Gir et proft resultat for en liten innsats  Gir mestringsfølelse Alt dette ØKER motivasjonen for å lese og skrive Hvorfor Wordle?

12  LÆRERE  De fleste lærere i Norsk liker å lese og skrive  Vet forskjeller på tekster  Og vet dermed hva man vil ha ut av ordskyen  Får mange spennende undervisningsmuligheter  Quiz, prøver, presentasjoner, diskusjoner  Proft resultat for en liten innsats  Utseende bestemmer du selv  Bidrar til økt digital kompetanse  All digital aktivitet stimulerer Dette mener jeg vil gi en bredere og mer tidsriktig undervisning Hvorfor Wordle?

13  Elever  Vekke interessen for å lese og skrive  Skape mestringsfølelse  Gi elevene verktøy de liker å jobbe med  Skape delingskultur  Utvikle digital kompetanse  Gjøre noe nytt – utvikle undervisningen  SKAPE FLERE FORNØYDE ELEVER Ønsket effekt

14 Elevenes motivasjon øker Lage ordskyer av egne tekster Lærerens motivasjon øker Lage oppgaver til elevene Bedre læringsmiljø Lese- og skriveferdigheter øker

15  Lærere  Utvikle digital kompetanse  Øke variasjon i type undervisning  Se ting på nye måter  Gi mestringsfølelse  Gjøre IKT til et naturlig verktøy å jobbe med  Følge med «i tiden»  SKAPE FLERE FORNØYDE LÆRERE Ønsket effekt

16  Når man opplever læring er ikke dette verken kjedelig eller umotiverende.  Derimot; dersom man ikke opplever læring blir det både kjedelig og umotiverende.  Både lærere og elever må stimuleres til bruk av ulike undervisningsmetoder – Wordle er en av mange  Skolen må være en arena for seier, ikke for nederlag! Oppsummering


Laste ned ppt "VÅRE ELEVER:  Umotiverte elever  Dårlige lese- og skriveferdigheter  Liten eller ingen utvikling  Skolen er ofte en arena hvor disse elevene er tapere."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google