Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
1
… men HVORFOR er det sånn?
Fordi det bare er sånn. … men HVORFOR er det sånn? Beate Barth-Nossum Redaktørforeningen 16. oktober 07
2
Beate Barth-Nossum Rådgiver i Geelmuyden.Kiese
Spesialist på medie- og omdømmeforståelse Leder selskapets kunnskapsbase for miljø- og klimarelaterte oppdrag, GK Miljø Politisk redaktør i Fædrelandsvennen Journalist og kommentator i Dagbladet Nyhetskanalen, NRK, Arbeiderbladet, NTB, Adressa, RadiOrakel med mer Statsvitenskap, historie, sosialantropologi Spaltist i Kampanje, kåsør i Kanal 24 og konsulent for Bokklubben FAB, roman (Aschehoug, 2002) Esseysamling Matriark (Gyldendal 1999), Bidrag div novelle/esseysamlinger Pressesjef for Quartfestivalen 2005 Styremedlem Oslo Europride 2005, Styremedlem KHiB
3
Politisk redaktør anno 2001
4
og omgivelsenes oppfatning av den samme rollen
Ambisjonskløften Et gap mellom oppfatning av egen rolle og omgivelsenes oppfatning av den samme rollen
5
GK-hjulet: Roller og arena
6
GK-hjulet
7
GK hjulet Arena: Fædrelandsvennen ?
8
Redaksjonelle arenaer i litteraturen
Stieg Larsson tidligere journalist og redaktør Liza Marklund tidligere journalist og redaktør
9
Stieg Larsson - tidligere journalist og redaktør
”Varför i helvete hade denna grupp karlar alls anställt Erika Berger om den enda sysselsättningen tycktes vara att slita henne sönder och samman.” Lisbeth Salander
10
Makt og motmakt Summen av makt er konstant
Når kvinner får økt redaksjonell makt, får noen redusert sin innflytelse tilsvarende Ingen som ønsker å ha makt gir den fra seg uten videre
11
GK-hjulet - Annika Bengtzon (Liza Marklund)
Sjefredaktøren Arena: Redaksjonen Gamle holdninger
12
GK-hjulet - Krimgruppa
Sjefredaktøren
13
Monsterrollen er selvforsterkende
En vanlig refleks når man føler avmakt er å forsøksvis demonstrere makt. Men makt er aldri vakkert.
14
Vakkert?
15
Liza Marklund – tidligere journalist og redaktør
”Mennene snudde brystkassene mot hverandre og ryggtavlene mot Annika. Stemmene fløt sammen til en rungende kakafoni, hun lente seg tilbake og kjempet for å få luft. Hun var ferdig, hun visste det. Hvordan i helvete kunne hun fortsette i avisen etter dette?” Annika Bengtzon
16
Kjønnsparadokset i den redaksjonelle dansen
Det blir sagt at man ønsker kvinner i styrer og ledelse fordi vi tenker annerledes Men vellykket som ledere er kvinner først når de tenker som gutta
17
Kvinnelige ledere representerer endring
TO HOVEDUTFORDRINGER: 1) Det koster å endre. 2) Ingen liker endring når det skjer.
18
Noen råd. Fordi det bare er sånn.
Vær forberedt på motmakten
19
Identifiser roller, makt og motmakt
Sjefredaktøren Arena: Redaksjonen
20
Klargjør ambisjonen, arbeidsforhold og arbeidsoppgaver
Hvilket mandat har stillingen? Er oppgaven forankret i hele ledergruppa? Hvor raskt skal du oppnå resultater?
21
Kjønnsdimensjonen i media er sterk
”Mitt og Gerd-Liv Vallas kjønn overskygget det saken handlet om. Vi ble framstilt som to sterke kvinner i kamp, ikke som arbeidstaker og arbeidsgiver i en sak om arbeidsmiljø.” Ingunn Yssen
22
Kjønnsdimensjonen eksisterer på alle redaksjonelle plan
Sett realistiske mål Fasedel prosjektet Synliggjør hvilke mekanismer som gjør det vanskelig å lykkes Feire alle delseiere Stå på som faen
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.