Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Hva virker og hva trengs for å få flere kvinnelige ledere i mediebransjen? Kartlegging våren 2007 ved forsker Irmelin Drake på oppdrag av og i samarbeid.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Hva virker og hva trengs for å få flere kvinnelige ledere i mediebransjen? Kartlegging våren 2007 ved forsker Irmelin Drake på oppdrag av og i samarbeid."— Utskrift av presentasjonen:

1 Bildet viser 23 norske medieledere på tur (lederutviklingskurs i Firenze, sept 07)

2 Hva virker og hva trengs for å få flere kvinnelige ledere i mediebransjen? Kartlegging våren ved forsker Irmelin Drake på oppdrag av og i samarbeid med Medienettverket Finansiert av mediekonsernene (Schibsted, A-pressen og Edda Media) Presseorganisasjonene (MBL, NR og NJ) Samt Fritt Ord

3 Hva virker og hva trengs
Tema: I hvilken grad har kvinner i mediebransjen ledervilje, stayerevne og avansementsvilje? Har de reelle muligheter til å rykke opp i lederposisjoner? Tilgang til lederutvikling, støtte, balanse jobb/privatliv, nettverk Sammenheng mellom mestring, tilfredshet og motivasjon

4 Deltakere: Deltakere:
Spørreskjema sendt ut til 725 kvinner (238 svarte =39%) Topptungt utvalg: 2 av 3 har hatt tre eller flere lederstillinger gjennomsnittlig lederansiennitet: 12 år Dybdeintervjuer med 10 rollemodeller Spørreskjema til alle som har gått på lederkurs, NR-medlemmer + div bedrifts- og konsernlister Rollemodeller: Anne Aasheim, sjefredaktør, Dagbladet Anne Britt Berentsen, adm. direktør, Hjemmet Mortensen AS Arne Jensen, ass. generalsekretær, Norsk Redaktørforening Ellen Arnstad, forlagsdirektør, Allers Familie-Journal AS og sjefredaktør, Henne Hans-Erik Matre, sjefredaktør, Aftenposten Kirsti Husby, nyhetsredaktør, Adresseavisen Mai Torill Hoel, konserndirektør, A-pressen Mari Velsand, tidl. programdirektør, NRK (nå svangerskapspermisjon) Marit Haukom, seniorrådgiver, Edda Media A/S

5 Hovedfunn #1: Stor avansements- og stayervilje hos målgruppen
55% ønsker å rykke opp blant toppledere vil 5 av 10 bli værende i nåværende stilling, mens 2 av 10 ønsker en stilling på høyere nivå 9 av 10 vil fortsette som leder i det neste året:

6 7 av 10 har blitt oppdaget og sett
blitt oppfordret til å søke blitt fortalt at de har ledertalent men usikre på karriereutsikter bare 2 av 10 ser gode utsikter for å rykke opp i egen organisasjon/konsern bare 4 av 10 ser gode utsikter for å få en stilling på høyere nivå i en annen bedrift i bransjen bare 2 av 10 bedrifter har en plan for å øke kvinneandelen

7 Motivasjonsfaktorer:
1. At jeg er helt sikker på at jeg vil ha jobben 2. At jeg føler sterk støtte fra den som skal bli min sjef 3. At jeg kan få tid til et liv utenom jobben 4. At jeg har blitt oppfordret til å søke

8 8 av 10 kvinnelige ledere er sikre på at DET ER VERD DET (alle forhold tatt med i betraktningen)

9 Erfaringer & innspill:
- Utenfor pressen er det mye større åpenhet når deg gjelder hva som vurderes som lederkompetanse. Mediemiljøet er konservativt når det kommer til lederansettelser. Ann-Magritt Austenå, tidl. NJ-leder – nå ass.generalsekretær i Røde Kors. - Det er lett å finne kvalifiserte kvinner. Men kvinner tar for lite risiko og er vanskeligere å overtale enn menn. Kvinner er for samvittighetsfulle, og for lite taktiske når det gjelder å vise seg fram. Gry Mølleskog, hodejeger (KornFerry International) - Det aller viktigste er å gå direkte til jenter med potensial og si det: Du er ønsket, og spørre hva de trenger for å bli med eller ta utfordringen. Se folk i øya og si at ”jeg har lyst til at du skal bli sjef”. Hans Erik Matre, sjefredaktør Aftenposten. - Det tar tre ganger så lang tid å ansette en kvinne. Du må ringe om igjen dagen etter og gjenta at du fortsatt mener at hun er god nok. Anne Aasheim, sjefredaktør Dagbladet. - Jeg tror vi kvinner ofte er veldig redde for å ikke lykkes. Det er viktig å stille seg spørsmålet: Om jeg ikke lykkes, so what? Hva er konsekvensene? Mest sannsynlig en god porsjon læring og en erkjennelse av at det heldigvis finnes en rekke andre muligheter. Anne Britt Berentsen, adm.dir. Hjemmet Mortensen

10 Bruke tid i rekrutteringsprosessen
MEDIEBEDRIFTENE MÅ: Bruke tid i rekrutteringsprosessen Være åpne for alternative karriereveier Sette konkrete mål: Senest i 2010 skal minst 30% av redaksjonsledelsen være kvinner. For å sikre økt kvinneandel skal det i forbindelse med alle lederansettelser sikres at det er kandidater av begge kjønn. Etter påtrykk fra Medienettverkets danske søsternettverk: ”K2 – Kvinder til tops” Fra dokumentet ”Flere kvinder i ledelsen”, utarbeidet av Politikens chefredaktion

11 Stille opp som rollemodeller Heie på hverandre Våge å hoppe på toget!
KVINNENE MÅ: Stille opp som rollemodeller Heie på hverandre Våge å hoppe på toget! Knuser Tårnfrid-myten Kvinnelige sjefer med barn er langt lykkeligere og mer selvsikre enn andre kvinner, viser MMI-undersøkelse. Ukeavisen Ledelse,

12 Deles ut for 9. gang – frist for innmelding av kandidater er 15
Deles ut for 9. gang – frist for innmelding av kandidater er 15. oktober. Mai Torill Hoel, A-pressen (leder av juryen) Kari Storsletten, Aftenposten Kari Werner Øfsti, NRK Aslak Ona, Schibsted Pål Bjerketvedt, NTB Trine Østlyngen, Institutt for Journalistikk

13 Styret består av: Leder utviklingsdirektør Helen Vogt, NTB
Nestleder       utviklingsredaktør Astrid Aure, Vårt Land   kultur- og featureredaktør Britt Sofie Hestvik, Nationen nyhetsredaktør Synnøve Fosse, Fædrelandsvennen konserndirektør Mai Torill Hoel, A-pressen    HR-direktør Kirsti Lidsheim, Bernergruppen


Laste ned ppt "Hva virker og hva trengs for å få flere kvinnelige ledere i mediebransjen? Kartlegging våren 2007 ved forsker Irmelin Drake på oppdrag av og i samarbeid."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google