Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Teknologi og samfunn 1 Verdikjeder - hva kjennetegner de beste og hva vil framtiden bringe? Heidi C. Dreyer NTNU/SINTEF P2005-konferansen 9.-10. februar.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Teknologi og samfunn 1 Verdikjeder - hva kjennetegner de beste og hva vil framtiden bringe? Heidi C. Dreyer NTNU/SINTEF P2005-konferansen 9.-10. februar."— Utskrift av presentasjonen:

1 Teknologi og samfunn 1 Verdikjeder - hva kjennetegner de beste og hva vil framtiden bringe? Heidi C. Dreyer NTNU/SINTEF P2005-konferansen februar 2006

2 Teknologi og samfunn 2 En verdikjede er...

3 Teknologi og samfunn 3 Dagens verdikjede: Eksempel VVS/VA Info. flyt Vare flyt

4 Teknologi og samfunn 4 Poeng  Relativ liten grad av integrering, informasjonsutveksling og ”automatikk” i logistikkprosessene mellom aktørene i verdikjeden  Verdikjeden i 2006 er fremdeles fylt av statiske enkeltprodukter vi som industri og enkeltkunder kjøper  … men det er en klar dreining mot å tenke helhetlig og integrert logistikk, automatikk og helhetlige produkter, teknologimuligheter og samarbeid

5 Teknologi og samfunn 5 Hva kjennetegner de beste?  Lydhør overfor kundene  Skreddersydde produkter  Produktkonsept og utvidede produkter  Logistikk som enabler  Fokus på verdikjede, leveranser, tid, automatikk og omstillingsevne  Innovativ bruk av informasjon og informasjonsteknologi

6 Teknologi og samfunn 6 Kundelydhør (I)  Masseprodusert skreddersøm

7 Teknologi og samfunn 7 Kundelydhør (II)  Utvidet produkt - overvåkning av lufttrykk

8 Teknologi og samfunn 8 DELLS DIREKTE MODELL : • Handler direkte med produsenten - ingen mellomledd • Ingen lager - bygger PC på bestilling • Online service og brukerstøtte Logistikk som enabler

9 Teknologi og samfunn 9 Fokus på verdikjeden (I) SELLING POINT SELLING POINT 1 SELLING POINT 2 SELLING POINT 3 Helhetlig kjøkkenløsning, tilpasset kundens ønsker, kjøkkenets utforming, sikkerhetskrav, etc. Med håndverkere og installasjon Standard komponenter fra anerkjente, gjerne internasjonale leverandører Ingen innsikt Ikke koordinert Fragmentert

10 Teknologi og samfunn 10 Fokus på verdikjeden (II) SELLING POINT Kunden kjøper hele kjøkkenløsningen og får oppgitt en leveringsdato Salgspunkter håndterer hele leveranse prosessen for kunden Koordinering Samarbeid Produktpakken: Helhetlig oppfølging

11 Teknologi og samfunn 11 Informasjon og informasjonsteknologi  Finne noe egnet

12 Teknologi og samfunn 12 Hva vil fremtiden bringe?

13 Teknologi og samfunn 13  Industri og næringsliv må være i stand til å levere under disse rammebetingelsene!!!  HVORDAN??? Konkurranse, konkurranse og atter...

14 Teknologi og samfunn 14 Vinnerstrategier  Utvikle og levere ”utvidede produkter” – service relaterte produkter  Innovative, markedstilpassede og dynamiske forretningsmodeller – evne til å finne sin konkurransesterke rolle i verdiskapningsprosessen  Automatisere fysiske og administrative prosesser  Informasjon, reaksjonsevne og styring

15 Teknologi og samfunn 15  Miele-produktene må i fremtiden bygge på ny teknologi  Service tilbyr vi den dagen vårt servicekontor kan ringe hjem til deg og forteller at det er en feil i oppvaskmaskinen  Om ikke lenger kan oppvaskmaskinen og hvitevarene være online. Siste versjon av software kan da lastes ned over nettet. Rudolf Miele: Miele Aftenposten 2004

16 Teknologi og samfunn 16 Samarbeid gjennom virtuelle bedrifter  GORAS -totalleverandør til:  Hotell og restauranter  Sportssenter  Kontorbygg  Privatboliger  GORAS utfører:  Design  Prosjektstyring  Produksjon og installasjon  Vedlikehold

17 Teknologi og samfunn 17 Kasse Produksjon Pakking Lager Info- utveksling Styrings- signal Info- utveksling Styrings- signal Infoprosessering Verdikjede - automatikk - styring Fra betjening til avvikshåndtering

18 Teknologi og samfunn 18 Total oversikt over verdikjeden Styrepult med sanntidsinformasjon LagerTransportLagerMontasje LagerTransportBearbeiding Product AProduct B Product C Production plan Produced so far Time consumed Week horizon Product AProduct B Product C Production plan Produced so far Time consumed Week horizon Informasjon om egen produksjonskapasitet LEAD TIME (In days) 7, Product A Ledetid fra leverandør Customer ORDER SPEED ( cars / hour ) Customer 1 Product A Customer 2 AVERAGE Kunde

19 Teknologi og samfunn 19 Hva betyr dette for logistikken?  Planlegge og koordinere – felles leveranser  Synkronisere produktutviklingen for hele produktets levetid  Rask produksjon av skreddersydde løsning  Dynamiske konsolideringsmodeller  IKT løsninger og portaler  der kunden selv eller i samarbeid med selger spesifiserer funksjonsbehov  hvor alle aktørene er oppkoblet  for bestilling/forsyning, prognoser og planer, produktutvikling, etc.  Visualisering og styring  Innovativt og effektivt service- og vedlikeholdsapparat som understøtter forretningsmodellene og logistikken


Laste ned ppt "Teknologi og samfunn 1 Verdikjeder - hva kjennetegner de beste og hva vil framtiden bringe? Heidi C. Dreyer NTNU/SINTEF P2005-konferansen 9.-10. februar."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google