Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Verdikjeder - hva kjennetegner de beste og hva vil framtiden bringe?

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Verdikjeder - hva kjennetegner de beste og hva vil framtiden bringe?"— Utskrift av presentasjonen:

1 Verdikjeder - hva kjennetegner de beste og hva vil framtiden bringe?
Heidi C. Dreyer NTNU/SINTEF P2005-konferansen februar 2006

2 En verdikjede er...

3 Dagens verdikjede: Eksempel VVS/VA
Info. flyt Vare flyt

4 Poeng Relativ liten grad av integrering, informasjonsutveksling og ”automatikk” i logistikkprosessene mellom aktørene i verdikjeden Verdikjeden i 2006 er fremdeles fylt av statiske enkeltprodukter vi som industri og enkeltkunder kjøper …men det er en klar dreining mot å tenke helhetlig og integrert logistikk, automatikk og helhetlige produkter, teknologimuligheter og samarbeid

5 Hva kjennetegner de beste?
Lydhør overfor kundene Skreddersydde produkter Produktkonsept og utvidede produkter Logistikk som enabler Fokus på verdikjede, leveranser, tid, automatikk og omstillingsevne Innovativ bruk av informasjon og informasjonsteknologi

6 Kundelydhør (I) Masseprodusert skreddersøm
Produkt til akseptabel kostnad/pris

7 Kundelydhør (II) Utvidet produkt - overvåkning av lufttrykk

8 Logistikk som enabler DELLS DIREKTE MODELL:
Handler direkte med produsenten - ingen mellomledd Ingen lager - bygger PC på bestilling Online service og brukerstøtte

9 Fokus på verdikjeden (I)
SELLING POINT SELLING POINT 1 SELLING POINT 2 SELLING POINT 3 Helhetlig kjøkkenløsning, tilpasset kundens ønsker, kjøkkenets utforming, sikkerhetskrav, etc. Med håndverkere og installasjon Standard komponenter fra anerkjente, gjerne internasjonale leverandører Ingen innsikt Ikke koordinert Fragmentert A customer wants to order complementary products but the selling point cannot provide them. Composition of product pack can be made but the selling point only distributes a part of it. Then, the customer must manage everything, contacting several selling points.

10 Fokus på verdikjeden (II)
SELLING POINT Kunden kjøper hele kjøkkenløsningen og får oppgitt en leveringsdato Salgspunkter håndterer hele leveranse prosessen for kunden Produktpakken: Helhetlig oppfølging Koordinering Samarbeid

11 Informasjon og informasjonsteknologi
Finne noe egnet

12 Hva vil fremtiden bringe?

13 Konkurranse, konkurranse og atter...
Industri og næringsliv må være i stand til å levere under disse rammebetingelsene!!! HVORDAN???

14 Vinnerstrategier Utvikle og levere ”utvidede produkter” – service relaterte produkter Innovative, markedstilpassede og dynamiske forretningsmodeller – evne til å finne sin konkurransesterke rolle i verdiskapningsprosessen Automatisere fysiske og administrative prosesser Informasjon, reaksjonsevne og styring

15 Miele Rudolf Miele: Aftenposten 2004 Miele-produktene må i fremtiden bygge på ny teknologi Service tilbyr vi den dagen vårt servicekontor kan ringe hjem til deg og forteller at det er en feil i oppvaskmaskinen Om ikke lenger kan oppvaskmaskinen og hvitevarene være online. Siste versjon av software kan da lastes ned over nettet. Design av løsning etter kundens ønsker Mulighet til utbytting av komponenter Regelmessig vedlikehold Rask service Enkel retur av produktet Intelligente funksjoner som letter både kundens bruk og leverandørens service Slike nye forretningsmodeller kan gi kunden bedre service til lavere totalkostnad, og leverandøren forbedret konkurransekraft gjennom fornøyde kunder!

16 Samarbeid gjennom virtuelle bedrifter
GORAS -totalleverandør til: Hotell og restauranter Sportssenter Kontorbygg Privatboliger GORAS utfører: Design Prosjektstyring Produksjon og installasjon Vedlikehold VESTPLANT FORDELER: Økt salg for alle Større marked Kan spesialisere Company Profile Who are we? GORAS is a group of more than 20 German companies combining their expertise and offering turnkey solutions from one single source. GORAS provides leading edge technology and top design to benefit customers who set a high value on lifestyle and on first-class achievements. GORAS companies supply world famous brands and are world leaders in their specialised fields. The GORAS group employs more than 1000 staff working at the forefront of technology and interior design.

17 Verdikjede - automatikk - styring
Fra betjening til avvikshåndtering Infoprosessering Info- utveksling Styrings- signal Kasse Pakking Produksjon Lager Lager Lager

18 Total oversikt over verdikjeden
Styrepult med sanntidsinformasjon Customer 3 241 ORDER SPEED ( cars / hour ) Customer 1 Product A Customer 2 AVERAGE 50 100 150 200 250 300 350 400 Product A Product B Product C Production plan Produced so far Time consumed Week horizon LEAD TIME ( In days ) 7 , 59 4 2 14 16 12 10 8 6 Product A Informasjon om egen produksjonskapasitet Ledetid fra leverandør Denne går av seg selv og viser vår tilnærming til styrepult for en verdikjede. Alle skal vite farten i salget og behov, lagernivå etc. Product A Product B Product C Production plan Produced so far Time consumed Week horizon Lager Bearbeiding Lager Montasje Transport Lager Transport Kunde

19 Hva betyr dette for logistikken?
Planlegge og koordinere – felles leveranser Synkronisere produktutviklingen for hele produktets levetid Rask produksjon av skreddersydde løsning Dynamiske konsolideringsmodeller IKT løsninger og portaler der kunden selv eller i samarbeid med selger spesifiserer funksjonsbehov hvor alle aktørene er oppkoblet for bestilling/forsyning, prognoser og planer, produktutvikling, etc. Visualisering og styring Innovativt og effektivt service- og vedlikeholdsapparat som understøtter forretningsmodellene og logistikken


Laste ned ppt "Verdikjeder - hva kjennetegner de beste og hva vil framtiden bringe?"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google