Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

1 God tekst i stillingsannonser 24. april 2009. 2 Sentrale spørsmål •Hvordan kan annonsene få flere lesere interessert i jobben? •Hvordan kan vi presentere.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "1 God tekst i stillingsannonser 24. april 2009. 2 Sentrale spørsmål •Hvordan kan annonsene få flere lesere interessert i jobben? •Hvordan kan vi presentere."— Utskrift av presentasjonen:

1 1 God tekst i stillingsannonser 24. april 2009

2 2 Sentrale spørsmål •Hvordan kan annonsene få flere lesere interessert i jobben? •Hvordan kan vi presentere Oslo kommune og stillingen på en måte som motiverer søkerne? •Hvilke språklige grep kan gjøre teksten god og lett tilgjengelig?

3 3 Hva er stillingsannonsens viktigste oppgave? •kunngjøre at en jobb er ledig, og fortelle hvordan man kan søke? •skape nysgjerrighet og ønske om å vite mer? •motivere kandidater som kanskje ikke er på jobbjakt?

4 4 Ingen liten ambisjon •Annonsen må skape en interesse og vekke en lyst man kanskje ikke visste at man hadde. •Likevel: Mange stillingsannonser prøver å gi et mest mulig nøkternt bilde av en jobb.

5 5

6 6

7 7 Stillingsannonsen har et todelt budskap •Budskap 1: Denne jobben er ledig. •Budskap 2: Dette gjør denne jobben spesiell og interessant. •Budskap nr. 1 er mer aktuelt enn for et halvt år siden. •Men likevel: Legg arbeid i budskap 2!

8 8 Hva gjør en jobb spesiell? •de faglige utfordringene? •miljøet du skal jobbe i? •de strategiske utfordringene? •mulighetene for nyskaping? •lønn? •andre ting?

9 9 Ikke la budskapet forsvinne i mengden •Tydelig kommunikasjon handler ikke om å si alt som er sant, men om å velge ut noe som virkelig karakteriserer. •Da må vi av og til satse alt på én hest.

10 10 Krav til offentlige utlysninger •Når offentlige stillinger utlyses, stilles det krav om at utvelgelseskriteriene er offentliggjort. •Derfor må krav til personlige egenskaper også være med. •Men: Så lenge hele utlysningen ligger på nettet, kan avisannonsen legge vekt på andre ting.

11 11

12 12

13 13

14 14

15 15 Hvorfor fungerer annonsen for Møller Bil? 1.De har funnet ut hva som kjennetegner dem, og de er stolte av det. 2.Annonsen er direkte og oppriktig – ikke noe fiksfakserier. 3.Teksten sier mest om hva som er spesielt med Møller Bil, ikke hva de krever av søkeren. 4.Språket er konkret og aktivt, det er lett å forstå og beskriver jobben godt.

16 16

17 17

18 18

19 19

20 20 Varier overskriften •Vær så konkret du kan og få med nok informasjon til at leseren skjønner hva stillingen dreier seg om. •Ikke bruk spørsmålsformuleringer i alle annonser – da faller effekten bort.

21 21

22 22 Show, dont´t tell! Innen 2010 skal Oslos utslipp av klimagasser halveres. Vil du være med på å utvikle et helt nytt kretsløp for byen? Vi skal utvikle nytt kretsløp for hele byen!

23 23 Hvem er dere? •Finn ut hva som skiller dere fra andre virksomheter som kjemper om de samme menneskene. •Hvorfor trives de ansatte? •Hvorfor velger kundene dere? •Hva er det viktigste argumentet for å jobbe her?

24 24 Gi følelsen av å være med på noe viktig Bookingkonsulent Denne stillingen vil være vårt ansikt utad og kundens første kontakt med oss. Du setter standarden for hele verkstedbesøket.

25 25 •Skriving handler ikke om å tømme eget hode, men å fylle leserens. •Altså: Hva vil motivere en potensiell kandidat for den aktuelle stillingen? –konkrete oppgaver? –overordnede utfordringer? •Svaret vil variere fra stilling til stilling – og det er hele poenget!

26 26 Stillingsannonser er for like •Stillingsannonsen er en klipp-og-lim-sjanger. •Bruk av utslitte begreper og abstrakt språk er dårlig merkevarebygging. •Problemet er ikke at de ikke er sanne, men at de ikke synes.

27 27 Typisk stillingsannonse Vi tilbyr: •god opplæring •godt arbeidsmiljø •faglige utfordringer

28 28 Vis, ikke fortell! •Hva er spesielt bra med opplæringen? •Hva gjøres for å skape et godt arbeidsmiljø? •Hva består de faglige utfordringene i?

29 29 Konkretisering av ”god opplæring” Møller Bil Bergen utarbeider en egen karriereplan i samråd med sine ansatte, slik at enhver medarbeider har en god mulighet for egenutvikling. Opplæring i Møller-systemet gir hver medarbeider en solid trygghet og god attest i bransjen. Flere av dem som i dag sitter som ledere hos Møller Bil, er rekruttert gjennom vårt system og har gått gradene internt.

30 30 Et tenkt eksempel Informasjonskonsulent i Redd Barna Vår informasjonsavdeling står foran store utfordringer i sitt eksterne arbeid. Vi søker en informasjonskonsulent som kan arbeide aktivt med disse utfordringene. Eller: Hver dag får barn sine rettigheter oppfylt gjennom Redd Barnas arbeid. Jo bedre vi er til å formidle dette arbeidet, jo flere støttespillere får vi med oss. Derfor er det helt avgjørende for oss å ha en god informasjonskonsulent.

31 31 Dere må ha gode råvarer •Hvilken informasjon har dere å lage gode annonser av? •Still de rette spørsmålene! •Når dere får en liste med klisjeer og abstrakte formuleringer, be dem være konkrete!

32 32 En effektiv språklig stil •Skriv konkret og aktivt. –En annonsetekst skal være intuitivt forståelig. –Et konkret språk med mange verb gjør teksten enklere å forstå.

33 33 Hva gjør ord og fraser enkle å forstå? EnkeltAvansert kortlangt lært tidliglært senere vanliguvanlig brukt oftebrukt sjelden konkretabstrakt muntligskriftlig verbaliseringsubstantivering

34 34 Substantivsjuke •Verb gjøres ofte om til substantiver som gjør språket tyngre og mindre aktivt. Eksempler: •beregne skatt > foreta en skatteberegning •evaluere > gjennomføre en evaluering •utveksle informasjon > realisere informasjonsutveksling •koke poteter > foreta koking av poteter

35 35 En klassisk stillingsannonsetekst Prosjektleder Arbeidet innebærer initiering, utvelgelse, innsalg og gjennomføring av hver enkelt utgivelse. Koordinering av de ulike aktørene både internt og eksternt blir en hovedoppgave. Du får totalansvar for alle detaljer og for kontakten og samarbeidet med alle involverte.

36 36 En mer aktiv tekst Prosjektleder Jobben din starter med å velge ut innbringende prosjekter og få solgt disse inn til aktuelle samarbeidspartnere. Deretter koordinerer du jobben internt mot produksjonen, frilanser/fotograf og distribusjon, og eksternt mot kunder og annonsører. Du må selv holde i alle detaljene gjennom hele prosessen og ha evne til å jobbe konstruktivt og ha god dialog med alle typer mennesker.

37 37 Vi ramser ofte opp substantiver ”Vi søker deg som har erfaring med innkjøp, forhandling, leverandørutvikling og prosjektledelse fra større virksomhet. ”

38 38 Verb kan forplikte mer Du har erfaring fra større virksomheter og har vist at du er en god innkjøper, du kan forhandle, du vet hvordan du utvikler gode leverandører, og du leder prosjekter på en trygg og målrettet måte.

39 39 Teksten kan bli for komprimert Veiledning/rådgivning/vurdering av utviklingsprosjekter og bedrifter med vekstpotensial, prosjektarbeid samt strategisk samarbeid med andre aktuelle utviklingsaktører.

40 40 Forslag Du skal veilede, vurdere og gi råd til bedrifter og utviklingsprosjekter som har potensial for å vokse. Dessuten skal du drive prosjektarbeid og samarbeide med andre aktuelle utviklingsaktører.

41 41 Skriv til den du ønsker å ansette •Gjør det lett for leseren å se for seg jobben. •Bruk heller du enn man, personen og den som søker.

42 42

43 43 Eksempel •I tillegg til god IKT-faglig kompetanse søker vi en selvstendig, strukturert og sosialt kompetent person som evner å forholde seg til elever og personale i et til tider hektisk skolemiljø. •Du har god IKT-faglig kompetanse og trives med å jobbe selvstendig og strukturere din egen arbeidsdag. I perioder kan dagene på skolen være hektiske, og vi er spesielt på jakt etter deg som liker å samarbeide med både elever og lærere i en travel hverdag.

44 44 Husk siste finpuss •Språklig rusk er kommunikasjonsstøy som svekker helhetsinntrykket. •Spesielt aktuelt i stillingsannonser: •uryddige punktlister •rot med små og store forbokstaver

45 45

46 46 Gode punktlister •Punktene må henge godt sammen med innledningsordene. •Punktene bør ha samme språklige form. •Når punktene ikke er fullstendige setninger, skal det være liten bokstav og ikke punktum. •Når punktene er fullstendige setninger, skal det være stor bokstav og punktum.

47 47 Ikke sånn: Du •Liker å jobbe •Liker å tjene penger •Målbevisst og engasjert •Serviceinnstilt •Bidrar aktivt til et sosialt miljø •Inspirasjon og et godt forbilde

48 48 Men sånn: Du •liker å jobbe •liker å tjene penger •er målbevisst og engasjert •yter service •bidrar aktivt til et sosialt miljø •inspirerer og er et godt forbilde

49 49 Oppsummering •Finn ut hva som skiller dere fra andre, tilsvarende virksomheter, og hva som skiller jobben fra andre tilsvarende stillinger. •Tenk mer på søkerens behov enn på detaljene ved jobben og kravene til kandidaten når dere beskriver stillingen. •Skriv konkret og aktivt.

50 50 God tekst er god markedsføring Lykke til! © Opphavsrett: Arkitekst AS Det er ikke tillatt å reprodusere noen deler av denne presentasjonen, verken skanne eller kopiere, uten skriftlig godkjenning fra rettighetshaverne.


Laste ned ppt "1 God tekst i stillingsannonser 24. april 2009. 2 Sentrale spørsmål •Hvordan kan annonsene få flere lesere interessert i jobben? •Hvordan kan vi presentere."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google