Laste ned presentasjonen
1
Eksamensoppgave i Design og innovasjon
Kandidat 600 og 607 HiOA 2012
2
en undervisningsressurs
Design & redesign en undervisningsressurs
3
Bakgrunn Personlig engasjement InPed Aktuelt tema: Design og redesign
Konsept Designprosess Et fiktivt oppdrag
4
Konsept Fiktivt oppdrag: Problemstilling: Mål: Målgruppe:
Utdanningsdirektoratet: utvikle et konsept for lærere som underviser i det nye valfaget Design og redesign Problemstilling: Hvordan kan vi utvikle et konsept for en undervisningsressurs i det nye valfaget Design og redesign? Mål: å heve kunnskap og øke engasjement for faget, miljøet og redesign fagutvikling og motivasjon Målgruppe: ungdomsskoleelever lærere Konsept: utvikling av læringsressurs og kurs
5
Ideutvikling
6
Informasjonsinnhenting
Kunnskapsdepartementet Utdanningsdirektoratet - læreplaninnhold: miljøfokus, tverrfaglighet og praktisk Brukerundersøkelser Wiki:
7
Brukerundesøkelser og resultat
20 skoler, ledere og lærere: - interesse - form og innhold: inspirerende, tydelig og tilgjengelig 50 elever: - redesign? - kjønnsdelt - varierte oppgaver
8
Designprosess Designets DNA: stilrent, innovativt og inspirerende
Form: rektangulær Layout: tydelig sterke farger, illustrasjoner og emner font: skrivemaskin?
9
Moodboards
10
Skisser
11
3D-skisser
12
Innhold Forside Forord med logo Tema- emner- fargeinndeling Mellomark
Oppgaver Tips Læreplanmål
13
Utvikling oppgaver Innhold - egne ideer - ivareta tradisjoner
- miljøfokus - tverrfaglighet Layout - farger - tekst - illustrasjoner
15
Bilderedigering
16
Fonter
17
Endelige fonter
18
Oppgavelayout
19
Emneark
20
Sitater “Good design is good business.” Thomas J. Watson Jr. grafisk
21
Logo og visittkort
22
Produksjon Prosess Print Kostnader: - trykk ca 900 kr - spiralisering
23
Ferdig prototype
25
Videreutvikling undervisningsressurs
Layout 20 oppgaver pr emne Emballasje
26
Videreutvikling konsept
Kurs: - motivasjon - bruk av ressursen - workshops - nettverksbygging - konkurranse Markedsføring
27
Patentbeskyttelse og designregistrering
28
Fagdidaktiske refleksjoner
Kompetansemål Tverrfaglighet Ideer og motivasjon Tilrettelagt for ungdomstrinn - oppgaver - programmer - miljøfokus - gruppearbeid (ressurser), læring, samarbeid - digitale ferdigheter
29
Oppsummering Konsept tilpasset mål og målgruppe Dekket et behov
Lærerik designprosess Hjelpemiddel i egen undervisning
30
re(in)design
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.