Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Eksamensoppgave ”Design og innovasjon” 2012 Dette er en kladd vi kan bruke for å huske hva vi må ha med i eksamensoppgaven.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Eksamensoppgave ”Design og innovasjon” 2012 Dette er en kladd vi kan bruke for å huske hva vi må ha med i eksamensoppgaven."— Utskrift av presentasjonen:

1 Eksamensoppgave ”Design og innovasjon” 2012 Dette er en kladd vi kan bruke for å huske hva vi må ha med i eksamensoppgaven

2 Tittel på konseptet • Problemstilling: Hvordan kan vi utvikle et konsept som en fagressurs for lærere i det nye valfaget ”Design og redesign”? • Oppdrag/oppdragsgivere: grunder Ingerid Oppedal • Samarbeidspartnere: Udir • Hvem er vi? Designbyrå BASE • Mål: større kunnskap og inspirasjon til undervisning i det nye valfaget på en økonomisk og praktisk måte • Målgruppe: lærere som underviser i det nye valfaget Design og redesign på ungdomsskolen • (elever på ungdomsskolen)

3 Om oss- designbyrået BASE • Logo • Hva har vi fått i oppdrag? Oppdrag fra en grunder- lærer? • Vi har fått i oppdrag fra grunderen Ingerid Oppedal. (lærer i K&H med mange oppgaver, ønsker å samle disse og lage et konsept ut fra dette??) • Hvordan har vi løst det, og hva kan vi tilby??? • Ressurs”hefte” med inspirerende oppgaver, kurs med workshop og konkurranse..?

4 Planen for faget • DESIGN og REDESIGN mål og fakta: • 8. trinn starter med valgfag høsten Høsten 2013 skal elever på både 8. og 9. trinn ta valgfagene og alle trinn i Skolene skal ta i bruk de åtte første læreplanene skoleåret • I første omgang har Kunnskapsdepartementet vedtatt åtte valgfag, som elevene på 8. trinn starter med høsten • Valgfagene skal innføres trinnvis • 8. trinn starter høsten Høsten 2013 skal elever på både 8. og 9. trinn ta valgfagene og alle trinn i Skolene skal ta i bruk de åtte første læreplanene skoleåret Nye timer innføres gradvis, og i 2012 innføres de første 19 timene. Deretter 19 timer i 2013 og 19 timer i Valgfagene skal ha et totalt omfang på 171 timer over tre år, som betyr 57 timer per trinn og gjennomsnittlig 1,5 klokketime i uken. Læreplanene skal kunne brukes av aldersblandede elevgrupper. Valgfagene skal være praktisk innrettet og føre til økt motivasjon og læring. De skal være tverrfaglige og ha innholdselementer fra minst to fag. • DETTE ER BARE EN RASK KLADD, MÅ FINSKRIVES I STIKKORDSFORM OG MER NØYAKTIG TIL MAPPEN... •

5 Oversikt over hvem som sitter i læreplangruppen: • Design og redesign Elevene skal utvikle kreativitet, åndsverksferdigheter og miljøbevissthet. • Gro Ebbestad (leder) • Tove Galde • Marte Flemmen Berg • Amund Fjose • Heidi Alette Gaup • DISSE BURDE VI TATT KONTAKT MED???? Trenger ikke ha med denne sliden..?

6 Arbeidsprosess • Skisser • Moodboard • Undersøkelser: om valfaget, om brukergruppene (elever, skoler, lærere og rektorer) er det et behov for vårt konsept?? • Kostnadsundersøkelser: produksjon av våre materialer og tjenester (ped materiell og emballasje) • Hvilken form er fin å jobbe ut fra, hvilke oppgaver vil elevene ha? • Miljøfokus • Designets DNA • Rød tråd • Konseptet vårt, hva tilbyr vi.. Kurs, produkt og konkurranser • Designregistrering, patentbeskyttelse, søknad om registrering/patent • Videreutvikling faglig kompetanse

7 Stikkord til ressursen • Skal være enkel og brukervennlig. Lett å finne frem til oppgaver, ikke for mye tekst • Skal være estetisk, fargerike illustrasjoner, ryddig tekst • Oppgavene skal være enkle å gjennomføre med få materialer, lite utstyr og lite forkunnskaper for læreren • Oppgavene skal ha et miljøfokus, være praktiske og kreative. Passe til både jenter og gutter. Knyttet til lokalmiljøet • Ressursen skal henge på veggen, være lett å bla i... • Ressursen skal ikke være for feminin i layout, passe til begge kjønn. • Et hjelpemiddel for lærere som kan lite om faget, eller trenger ny inspirasjon..

8 Inspirasjon til konsept

9 Emballasje, eller forklaringskort

10 Skisser til produktet

11 Moodboard

12 Undersøkelser av markedet • Er det et behov? • Hva ønsker lærerene? Hva ønsker elevene og hva ønsker skolelederene? • Pris, utssende, innhold og hvordan?

13 (Skoleledere) • Trenger vi denne? • Vil du fylle inn det du fant ut?

14 Lærere • De fleste lærerene vi spurte ønsket en enkel, oversiktlig og tydelig ressurs. • Oppgavene skulle være knyttet til læreplanmålene og vurdering • Oppgavene måtte være enkle å gjennomføre med lite redskaper, forkunnskaper og materialer • Lærerene var også interessert i konkurranser og utstilling • De opplever faget som litt diffust og vanskelig??

15 Elever

16 Oppsummering av brukerundersøkelsene

17 Videreutvikling av skisser • Etter flere brukerundersøkelser kom vi frem til at en ”kalenderform” på produktet ville være mer brukervennlig og enklere å produsere?? • Bilde av skisser?

18 Inspirasjon • Foto

19 Digitalt arbeid • Utprøvinger layout

20 Foto • Foto vi har tatt, og jobbet videre med

21 Utarbeiding av ped materiell • Hvordan vi har delt opp de ulike kategoriene? • Oppgaveformuleringer • Layout

22 Oppgaver ped materiell • Redesign: fargevalg • Tekstil • Tre • Papir • Metall • Plast (smykker, crazy fashion) • Glass • Design: fargevalg • Keramikk • Tre • Tekstil • Bruksgjenstander • Kunstgjenstander • VI KAN OGSÅ DELE OPPGAVENE OPP ETTER TEMA OG IKKE MATERIELL? F.EKS KOSTYME, BRUKSGJENSTAND, MOTE...OSV?

23 Logoutforming • Skisser og ferdig resultat av vår logo?

24 Eksempel på oppgave?

25

26 Ferdig produkt ped materiell

27 Kurs og konkurranser • Kurs blir holdt for lærerene som skal kjøpe materiellet • Vi demonstrerer noen oppgaver- workshop, viser inspirasjonsbilder av oppgaver og forklarer bruk av ressursen • Presenterer konkurranse for alle som kjøper prod, alle som vi delta sender foto og forklaring av et/flere elevprodukt der vi kårere en vinner som får 5000kr til klassekassen???

28 Emballasjeutforming • Oppi en tøypose/handlenett som er laget av gjenbruksmaterialer? (ikke identisk som bildet, men lignende?) • I en eske som er gråpapir (resirkulert papir) • Avispapir me røft bånd rundt? • Ikke emballasje?

29 Inspirasjon til emballasje

30 Skisser til emballasje

31 Utarbeiding av emballasje

32 Valg underveis.. • Miljøfokus • Material • Design • Produksjonskostnader • Valg underveis, skal inspirere til kreativitet og spennende design

33 Ferdig produkt emballasje • Handlenett??? Også brukes som en modell • Er også reklame for oss • Foto

34 Ferdig produkt satt sammen

35 Andre produkt • Brosjyrer • Facebookside • Materiell • Reklame? • Konkurranser • Utstillinger • Eventer • Samarbeidspartnere?

36 Designets DNA

37 Vårt konsept= • Kurs • Brosjyrer • Produkt • Konkurranse • Stikkord for vårt konsept: Ryddig, lett tilgjengelig,billig og inspirerende. • Vi ser et behov, oppdager et behov.

38 Designregistrering og patentbeskyttelse • Søknad om registrering/patent • Scannet utfyllt ark x2

39 Fagdidaktisk kompetanse • Idebank for oss selve til videre arbeid i ungdomsskolen • Mange nettverksdelinger, åpner for vidre samarbeid med K&H lærere • Mulighet for senere kurs • Kompetansemål i nye valfaget, i K&H og generell del • Tverrfaglig arbeid

40 Oppsummering, hvordan har vi jobbet? • Samarbeid, arbeidsfordeling • Wiki, mail, sms og møter • Treff: Kalender, planlagte frister og treff Oppgaver og idemyldringer, mye bilder, skisser og foto. Moodboard Tips fra brukergrupper viktig VET IKKE OM DETTE SKAL VÆRE MED I PRESENTASJONEN, KANSKJE BARE I REFLEKSJONSNOTATET?

41 Foto av ferdige produkt

42 Div inspirasjonsbilder stil..

43 Design insp

44

45

46 Layout..

47 Denne likte eg:

48

49

50

51

52

53 Fargeinndeling på kort, tydelig tekst

54 Denne emballasjek likte eg, spennende med logoen skjært ut?

55 Enkelt og kult?

56 Logo for oss

57 Farger, form og innhold på ressursen • Er enig med deg: sort og hvit som hovedfarger, gjerne illustrasjoner i farger? Illustrasjonene kan være både foto og tegninger? • Farger jeg tror vil passe å ha med: limegrønn, lilla, rødt, blått, gult....se inspirasjonsbilder videre  • Skrift: skrivemaskinskrift? Kombinert med noe annet? • Logoen vår: sort+ hvit? • Form på kortene: avlang, halv A4 side som du sa sist? • Form på ressursen: kanskje som en kalender, man kan henge den på veggen og bla i den som en bok? • Foto/illustrasjon og tittel på forsiden av kortet, tekst og forklaring på baksiden • Ps, sjekk denne linken, mange spennende design her: •

58 Kanskje fremsiden på kortene kan se slik ut? 1.Forside: nærbilde av materialer i bakgrunnen, tekst over? 2.Hvit bakgrunn, illustrasjon som passer til temaet, i f.eks sirkelform på alle kortene? Ikke disse fargene..

59 Fortsettelse fra forrige side Stort foto i bakgrunnen, farge med tekst på over 4. Sort bakgrunn, illustrasjon i sirkelform samme sted på alle kort. Tekst under, med kategori og kort forklaring av produkt/oppgaven 5. Hvit bakgrunn, foto/illustrasjon i toppen på arket. Sort tekst 6. Hvite kort, sorte illustrasjoner – humoristiske/naive tegninger som passer til temaet, tekst under?

60 7. Hvit bakgrunn. Overskrift over ilustrasjonen og logoen på toppen? 8. Fargebakgrunn på kortet, med en tekstripe oppå, ingen illustrasjon? 9. fargebakgrunn, med logoen vår på toppen, ulike skrifttyper med flere illustrasjoner? 10: Farge rundt rammen på kortet, ensfarget bakgrunn, illustrasjon i midten og litt tekst 11. Flere bilder/illustrasjoner i ruter satt sammen, med logo og tekst. Samme fargenyanser pr kort/kategori

61 Eksempler på illustrasjoner til kortene 1.Ensfarget bakgrunn, med tegning oppå. Lite tekst 2.Abstrakt illustrasjon? 3.Foto bak teksten på deler av kortet? 4.4. Et foto som går igjen på alle kortene i ulik farge? 5.Siluett illustrasjon i samme farge som teksten? Foto på halvparten av kortet?

62 Prikkr i ulike farger med tekst innimellom? Tydelig skille ved hjelp av farge og nr?

63

64

65 Kul tekst?

66

67

68

69

70 Farger!

71


Laste ned ppt "Eksamensoppgave ”Design og innovasjon” 2012 Dette er en kladd vi kan bruke for å huske hva vi må ha med i eksamensoppgaven."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google