Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Sortimentutvidelse Arbeidskrav 3 HIOA Av Anne-Sophie, Kristine og Birthe ØKO.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Sortimentutvidelse Arbeidskrav 3 HIOA Av Anne-Sophie, Kristine og Birthe ØKO."— Utskrift av presentasjonen:

1 Sortimentutvidelse Arbeidskrav 3 HIOA Av Anne-Sophie, Kristine og Birthe ØKO

2 Konsept • Mål: produktutvikling av undertøysmerket Pierre Robert. Nytt konsept: Pierre Robert ØKO • Målgruppe: menn, år • Behov: lett tilgang til undertøy som er stilrent, behagelig, billig og miljøvennlig • Design: stilrent, maskulint og QR kode • Kvalitet: bomull • Farger: nøytralt, maskulint. Sort, grått og hvitt. • Pris: Kr. 199,-

3 Pierre Robert • Kun fakta (Når startet, eiere, hvilke land, omsetning…) • + Bilder KRISTINE kanskje du kan bruke disse?

4 Pierre Roberts to kolleksjoner

5 Bakgrunn for valg av Pierre Robert som kunde • Markedsledende innen herreundertøy i dagligvare • Synlig behov for konseptutvidelse. Har i dag to kolleksjoner. Kun fargerikt, sporty og ”ungt” design. Bred strikk med tydelig skrift (Pierre Robert) • Ligger i prismessig i midtsjiktet (149 – 199) • Er miljøbevisste Group/Samfunnsansvar/Groent-punkt Group/Samfunnsansvar/Groent-punkt • Har fokus på etisk handel

6 Konkurrenter - design Mange undertøysprodusenter har modeller i god passform og kvalitet og med det stilrene, maskuline og nøytrale uttrykket vi ønsker: Calvin Klein Sloggi Calida Hugo Boss Fordeler med Pierre Robert ØKO vs. andre produsenter: • Finnes i dagligvarehandelen – lettere tilgjengelig • Lavere prisklasse enn konkurrentene • Miljøperspektivet – Grønt punkt, støtteprosjektet • QR-koden • Etisk handel

7 Konkurrenter - pris Pierre Robert er den største, og i mange tilfeller den eneste, leverandøren på herreundertøy i dagligvarehandelen. Det blir derfor naturlig å sammenligne seg med konkurrenter i samme prisklasse som tilbys i butikk-kjeder og gjennom netthandel. Eksempler på konkurrenter i denne prisklassen: Bjørn Borg (249,-) Jack & Jones (199,-) Dressmann (149,-) H&M (129,-) Konkurrentenes modeller er som regel fargerike. De aller fleste har bred strikk, gjerne med produsentens navn eller logo tydelig plassert. H&M har også den nye kolleksjonen David Beckham Bodywear, som er en mer nøytral linje. Disse produktene finnes kun i H&M-butikker.

8 Fant denne teksten på nett: • Grønt punkt • :03 • • Grønt punkt merket finnes på alle våre produkter. Symbolet betyr at Pierre Robert Group er medlem av Grønt punkt og at vi tar miljøansvar ved å frivillig betale en avgift for den emballasjen vi importerer og pakker våre produkter med. • Grønt punkt er en nasjonal ordning for innsamling og gjenvinning av brukt emballasje. Vi oppfordrer alle å kildesortere all emballasje. Vi leter stadig etter nye metoder å emballere varene våre på som er mer miljøvennlig. • HER KAN VI KOMME INN MED VÅRT EMBALLASJE KONSEPT?? Evt endre emballasjekonseptet til at man får pant for emballasjen?? • Group/Samfunnsansvar/Groent-punkt Group/Samfunnsansvar/Groent-punkt

9 Opps, fant også dette på nett: • Samfunnsansvar • Åpne og ansvarlige samarbeidsforhold Som Norges største leverandør på basisplagg til dagligvarebutikkene, er Pierre Robert Group opptatt av ansvarlighet i hele verdikjeden. Med flere merkevarer, et stort utvalg produkter og produksjon i både Asia og Europa tar Pierre Robert Group etikk og miljø svært alvorlig. - Arbeidet med etisk handel skal gi forbrukere en trygghet når de velger å kjøpe våre produkter, sier CSR Manager Margrethe Vikanes i Pierre Robert Group. • Group/Samfunnsansvar Group/Samfunnsansvar

10 Grafisk framstilling av markedet • Kjente merker i klesbutikker • Klesbutikker egenproduksjon/ butikk- kjeder • Matbutikker • Billigkjeder

11 Grafisk framstilling av markedet

12

13 Brukerundersøkelse • Hva ønsker målgruppen? • Hvor, hva, hvordan? • Farger, form, merker? • Pris? • LENKE TIL UNDERSØKELSEN!

14 Vi vil ikke ha....

15 Videreutvikling • Dette bildet er fra Pierre Robert, videreutvikle dette designet til smalere strikk, QR kode fremme på strikken?

16 Inspirasjon

17 Forarbeid • Foto fra butikker, bilder av div. Boksere

18 Collager/ moodboards

19 Skisser+ konsept

20 QR- Inspirasjonsbilder bare rediger+fyll inn mer..

21 QR- koder i tiden bare rediger+fyll inn mer..

22 QR- kode • QR= Quick Response • Gir utfyllende informasjon om f.eks virksomhet, produkt, arrangement, hendelse osv. • Kan lagre mer data enn strekkoder. F.eks URL- koblinger, geografiske koordinater og tekst • Skannes via app til mobiltelefon

23 QR-kode i ØKO • Foran på strikken (eller på vaskelappen?): gir informasjon om produktet og vedlikehold • På emballasjen: gir informasjon om støtteprosjekt, samt Grønt punkt og Etisk handel

24 Støtteprosjekt • Fakta om produksjonen av miljøvennlig tekstil.. Bomull? Syntetisk? Farger? • Overskudd til prosjekt regnskog... • SØPPELPROBLEM: Emballasje -to i en pakning -Bruke pakningen til toalettmappe (forlenge levetid)

25 Støtteprosjekt • • ODISSA = organic Agriculture Development in Sub- Saharan Africa • Miljø- og helsevennlig utvikling av landbruket i det sørlige Afrika • Kurs og oppfølging i økologisk bomullsproduksjon • Produksjon – høyere utdanning – forskning •

26 Emballasjedesign • Søppelproblem= toalettmappe • Design: Bilde, QR kode, logo • Materiale (plast)

27 Emballasje, skisser

28 Marked • Plassering • Belysning • Reklame

29 Oppsummering

30 Videreutvikling

31 Bilder vi kanskje kan bruke en plass...


Laste ned ppt "Sortimentutvidelse Arbeidskrav 3 HIOA Av Anne-Sophie, Kristine og Birthe ØKO."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google