Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Christian Høyskolelektor, Handelshøyskolen BI Strategi, ledelse, innovasjon, markedsføring.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Christian Høyskolelektor, Handelshøyskolen BI Strategi, ledelse, innovasjon, markedsføring."— Utskrift av presentasjonen:

1

2 Christian Høyskolelektor, Handelshøyskolen BI Strategi, ledelse, innovasjon, markedsføring

3

4 H vorfor?

5 ? Hva er en ‘’ unønsket hendelse ’’?

6 Hva er hensikten med å melde inn?

7 Hva er hensikten med å melde inn?

8 Ønsker vi å senke....?

9 Eller rapportere.....?

10

11

12

13

14 Hva er anderledes da?

15 Å endre kultur

16 Hva er anderledes da? Skap en ny kultur på 48 timer.....

17 Til....? Fra......?

18

19

20

21

22 Kultur Hva er det?

23 ‘Det vi gjør når ingen ser oss ’

24 Brown, side 200

25

26 Oppgave: Vårt isfjell

27 ? Er motstand alltid en naturlig reaksjon mot endring?

28 Motstand eller behov for forståelse... og ønske om deltakelse?....eller se fordelen...

29 Ønsker vi å påvirke vår egen fremtid?

30 Spørsmålet du alltid må stille ‘Ser våre medarbeidere hvordan disse endringene vil hjelpe dem gjøre en bedre jobb?’

31 Forstå mennesketypene du arbeider med Ned Hermann, Whole Brain Model, thinking-assessment.html

32 Leders fremste utfordring: walk the talk ‘Min nærmeste leder går alltid foran som et godt eksempel’

33 Alle er med Bygg på det som er bra (løft) Hvorfor? Felles visjon ‘Nok’ tid Deltakende prosesser med ansvar Noen av suksessnøklene vi kjenner...

34 ‘Nøkkelen til en enhver vellykket omstilling i en organisasjon er å tenke medvirkning fra første stund’ - Amundsen og Kongsvik, Endringskynisme

35 ‘De som skal gjennomføre endringene, må også planlegge endringene’ - Amundsen og Kongsvik, Endringskynisme

36 Endringstrappen I dag Endrings- tretthet Endrings- kynisme Aktiv motstand Endrings- kompetanse Endrings- glede Endrings- vilje Rangen & Øvstebø, 2011 I kjelleren... ikke et godt sted å være.... Oppover..... Mot toppen.... Et bra sted å være...

37 De fem prinsipper for positiv endring 1. Effekt Fokuser på menneskelig og forretningsmessige resultater 2. Betydning Skap felles betydning tidligst mulig 3. Mennesker Samle de riktige menneskene 4. Energi Jobb for å skape god energi og stemning 5. Autentistet Vær ekte, bygg tillit, led ved eksempel

38 De fem elementene i Endringskynisme 1.Endring for endrings skyld 2.Resirkulering av ideer 3.Praskisfjerne løsninger 4.Manglende synliggjøring av resultater 5.Pseudomedvirkning (fake involvering)

39

40 Hvilken lederstil har man? Informerer (telling) Overbeviser (selling) Tester (implemen- teringen sammen) (testing) Deltakelse (consulting) Skaper sammen (Co-creating) Ensidighet og manipulering. Ansatte er fortalt hva som skal skje. Godta det. Ledelsen forsøker å overtale andre til å like endringene. Løfter gis. Mye forhandlinger. Trening og informasjon om visjon, mål og planer. Samarbeider om implementeringen. Ledere, prosjektgruppe og ansatte deltar i prosessen. Prosjektleder styrer prosessen med inviterer til diskusjon Høyeste grad av samarbeid er målet. Alle involverte er fullt innsyn setter mål, planer og visjon sammen. Kontroll Forutsigbarhet Engasjement Empowerment (Kaos) Kræmmer og Divert, 2009

41 Endringsledelse? Mennesketyper? ‘’Actively manage mood’’? Hvem hos dere kan......

42 Så hva er stikkordene for endring av kultur?

43 Alle forstår hensikt

44 Beskriv drømmebildet

45 Lederne går foran som gode eksempler

46 Nye måleverktøy m/konsekvenser

47 Enkelt

48 Gøy

49 Takk for meg Blog: Web: E: M

50 Anbefalte bøker • Enterprise 2.0 – McAfee • Groundswell – Li • Leading Change – Kotter


Laste ned ppt "Christian Høyskolelektor, Handelshøyskolen BI Strategi, ledelse, innovasjon, markedsføring."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google