Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
1
Jakten på kvaliteten
2
Den generiske modellen og PUM og KIP
Prosjektstyring Kvalitetsstyring Konfigurasjonsstyring Design Progr. Forstudiet Analyse Innføring Forvaltning Å planlegge for kvalitet
3
Å planlegge for kvalitet
korrekt, pålitelig, robust vedlikeholdbart brukervennlig effektivt, god ytelse Systemet som passer for meg? Eller: er det egentlig noe mer å tenke på?
4
Å planlegge for kvalitet
Hvilken verdi har systemet og for hvem? Står kostnadene i forhold til verdien? Hvor stor er muligheten for å lykkes? Og: Er det andre systemer som samlet sett har større verdi, mindre kostnad og større mulighet for å lykkes?
5
Tema Forankring – interesseparter - kunderollen
Målformulering og kost/nytte-analyser Risikoanalyse Evaluering av alternativer
6
Behov for nytt IT-system?
7
Forankring – interesseparter - kunderollen
8
Det er alltid snakk om effektivisering
Jobbe litt raskere Gjøre mindre feil Få mindre frustrasjon BPR Nye markeder og kunder ? ?
9
Dialog mellom kunde og systemutvikler
Æ træng et rægneark Alt 1: Koffer det? Ka ska du bruk det te? Alt 2: Kossen ett? Lotus eller Excel?
10
Typer mål Effektmål Resultatmål (prosessmål)
11
Kost/nytte Beregnbar nytte Ikke-beregnbar nytte
Kapitalkostnader (utviklingskostnader) Løpende kostnader (vedlikeholdskostnader)
12
Oppstilling av kost/nytte
13
Kost/nytte er grunnlag for
ROI – hva er utbyttet på det vi investerer? Pay-back – hvor lang tid tar det før vi får tilbake investeringene? Nåverdibetraktninger – sammenligning mellom dagens investeringer og beregnet verdi av fremtidig inntjening Lønnsomhetsindeks – beregnet ved å dividere nåverdien av fremtidig inntjening med investeringene
14
Risikoanalyse Finne frem til uønskede hendelser (risikofaktorer) som prosjektet må beskytte seg imot Bedømme sannsynligheten for at de skal inntreffe Analysere konsekvensene hvis de inntreffer Vurdere tiltak Prioritere
15
1. Uønskede hendelser
16
Uønskede hendelser - risikofaktorer
Generelle – alle prosjekter har disse mister nøkkelkompetanse Prosjektspesifikke – gjelder dette prosjektet avhengighet av et annet prosjekt Frivillige tar i bruk nytt verktøy Ufrivillige dårlig datakvalitet Ufrivillige Frivillige Generelle Spesifikke
17
Boehms liste Personell – samarbeid og kvalifikasjoner
Urealistiske planer og estimater Feil system (!) Feil brukergrensesnitt Gold-plating Hyppige endringer av krav Komponenter levert av andre – dårlig kvalitet og forsinkelser Innkjøpte komponenter – dårlig kvalitet og forsinkelser Kapasitetsproblemer Ny og uprøvd teknologi – feil teknologi
18
Eksempel på risikofaktorer fra et prosjekt
SAP forsinket Påvirkning Y2K Utilgjengelige brukerressurser Tilgang til kritiske ressurser hos leverandør Datakvalitet ukjent Realisering av logistikkmodul
19
2 og 3. Sannsynlighet og konsekvenser
20
Analyse - Sannsynlighet og konsekvens
Metode Skala Tolkning av resultatet
21
4. Virkemidler Fjerne Overføre Akseptere og kontrollere|||
22
Boehms liste Personell – samarbeid og kvalifikasjoner
Urealistiske planer og estimater Feil system (!) Feil brukergrensesnitt Gold-plating Hyppige endringer av krav Komponenter levert av andre – dårlig kvalitet og forsinkelser Innkjøpte komponenter – dårlig kvalitet og forsinkelser Kapasitetsproblemer Ny og uprøvd teknologi – feil teknologi
23
5. Prioriter
24
5. Prioriter
25
Dokumentasjon Hva ligger i risikofaktoren
Hva er avgjørende for om den inntreffer Hvilke konsekvenser forutser vi Planlagte tiltak Risiko 7 1 10 8 2 9 6 4 5 3 Konsekvenser
26
Risikoanalyser Husk: Kostnader forbundet med å hindre at en uønsket hendelse inntreffer skal ikke overstige de kostnadene som påløper hvis hendelsen inntreffer Risiko skal ikke alltid elimineres, men skal alltid kontrolleres Høy risiko og stort potensial kan henge sammen
27
Evaluering av alternativer
Porteføljeanalyse Vurderingsmodeller
28
Porteføljeanalyse Portefølje av alternative systeminvesteringer
Forretnings- strategi IT-strategi IT-plan
29
Kriterier for valg Risiko Hva får vi? Hva koster det?
høy Hva koster det? Hvor stor er sjansene for å lykkes? lav lav høy Potensiell nytte
30
Vurderingsmodeller Bestemmer kriterier Vekter hvert kriterium
Måleskala Hvert alternativ får en skår Kontroll av absolutte krav Summerer totalskår Velger det beste
31
Vanlige kriterier Oppfyller krav TCO Beregnbar nytte
Ikke-beregnbar nytte Tid Fleksibilitet for utvidelser Behov for tilpasninger Bruk av felles datalager Driftsmiljø og teknisk løsning Leverandørens soliditet og omdømme Risiko Overensstemmelse med strategi og mål
32
Oppsummert Det er ikke tilstrekkelig å lage et vidunderlig system, det må også være det rette systemet Jo da, dette er absolutt en del av jobben din som systemutvikler Som systemutvikler må du kunne gjennomføre Kost/nytte-analyser Risikoanalyser Alternativvurderinger
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.