Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

  www.steria.no © Steria Velkommen til Scrum-kurs for Statsbygg 14.09.2010 Scrum-kurs Johannes Brodwall Anders Vindvad.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "  www.steria.no © Steria Velkommen til Scrum-kurs for Statsbygg 14.09.2010 Scrum-kurs Johannes Brodwall Anders Vindvad."— Utskrift av presentasjonen:

1   © Steria Velkommen til Scrum-kurs for Statsbygg Scrum-kurs Johannes Brodwall Anders Vindvad

2   Scrum-kurs 2 Stafettpinnen som glipper Takk til Mike Cohn

3   Agenda  Scrum 3 min guide/Teamnavn  Visjonsworkshop  Hva er Scrum?  Prioritering av krav  Pause  Reflection workshop  Statsbyggs forpliktelser og forventninger til Scrum  Kursoppsummering Scrum-kurs 3

4   Scrum/Teamnavn  Hvorfor teamnavn?  Hva kan vi bruke teamnavn til?  Er teamnavn viktigere i Scrum?  Hvilket teamnavn skal dere velge? Scrum-kurs 4

5   Visjonsworkshop  For  Som har  Så er et  Som.  I motsetning til  Har vårt produkt Scrum-kurs 5

6   Visjonsworshop - eksempel  “For skogbruksansvarlige på fylkesmannens kontor som skal forvalte skogsprosjekter så er ØKS et regnskapsystem som gir kontroll og oversikt over regnskapet.  I motsetning til den gamle versjonen av systemet gir vår løsning støtte for fullstendig elektronisk saksbehandling.” Scrum-kurs 6

7   Visjonsworkshop  For innføringsprosjektet  Som skal gjennomføre prosjektet på en effektiv og smidig måte  Så er Scrum-intro et verktøy  Som skaper en felles plattform.  I motsetning til annen prosjektmetodikk  Har Scrum en struktur som virker samlende og engasjerende Scrum-kurs 7

8   Visjonsworshop - gjennomføring  Bruk tildelte grupper  10 minutter til å fylle ut formatet  Gjennomgang av svar  «Hvilket svar var best?»  Oppsummering av øvelsen Scrum-kurs 8

9   © Steria Smidige metoder og Scrum • Det smidige manifestet • Scrum – steg for steg Scrum lunsj 9

10   Manifestet for smidig programvareutvikling  Personer og samspill fremfor prosesser og verktøy  Programvare som virker fremfor omfattende dokumentasjon  Samarbeid med kunden fremfor kontraktsforhandlinger  Å reagere på endringer fremfor å følge en plan  Dette vil si: Selv om punktene som står til høyre har verdi, så verdsetter vi punktene til venstre enda høyere Scrum-kurs 10

11   Prinsippene bak Det smidige manifestet 1. Vår høyeste prioritet er å tilfredsstille kunden gjennom tidlige og kontinuerlige leveranser av programvare som har verdi. 2. Ønsk endringer i krav velkommen, selv sent i utviklingen. Smidige prosesser bruker endringer til å skape konkurransefortrinn for kunden. 3. Lever fungerende programvare hyppig,med et par ukers til et par måneders mellomrom. Jo oftere, desto bedre. 4. Forretningssiden og utviklerne må arbeide sammen daglig gjennom hele prosjektet. 5. Bygg prosjektet rundt motiverte personer. Gi dem miljøet og støtten de trenger, og stol på at de får jobben gjort. 6. Den mest effektive måten å formidle informasjon inn til og innad i et utviklingsteam, er å snakke ansikt til ansikt. 7. Fungerende programvare er det primære målet på fremdrift. 8. Smidige metoder fremmer bærekraftig programvareutvikling. Sponsorene, utviklerne og brukerne bør kunne opprettholde et jevnt tempo hele tiden. 9. Kontinuerlig fokus på fremragende teknisk kvalitet og godt design fremmer smidighet. 10. Enkelhet – kunsten å maksimere mengden arbeid som ikke blir gjort – er essensielt. 11. Med jevne mellomrom reflekterer teamet over hvordan det kan bli mer effektivt og så justerer det adferden sin deretter. 12. De beste arkitekturer, krav og design vokser frem fra selvstyrte team Scrum-kurs 11

12   Scrum er en kontrakt mellom de som skal ha noe og de som skal lage det Scrum-kurs 12

13   Scrum-kurs 13 Takk til Mike Cohn

14   Definition of done  Hvordan reagerer vi dersom vi oppdager ”feil” etter at noe er ”ferdig?”  Hvilke hindre eksisterer for å produksjonssette en iterasjon?  Hvor ofte er det optimalt å produksjonssette? Scrum-kurs 14

15   Scrum-kurs 15 Scrum Iterasjoner Seremonier Roller Artifakter

16   Scrum-kurs 16 Scrum Iterasjoner 4 seremonier 3 roller 3 artifakter 2-4 uker Planlegging Stå-opp Review Tilbakeblikk Scrum Master Teamet Produkteier Ferdig Produktkø Burn-down Sprintkø Iterasjoner 4 seremonier Scrum Iterasjoner 4 seremonier 3 artifakter Scrum Iterasjoner 4 seremonier 3 roller 3 artifakter Scrum Iterasjoner 4 seremonier

17   Scrum – Hvem? Scrum-kurs 17 Produkt- eier Scrum Master Scrum Team

18   Scrum – Når? Scrum-kurs 18 Sprint (1-4 uker) Plan- legging Stå- opp Review Tilbakeblikk Sprint (1-4 uker)

19   Sprint planning meeting Scrum-kurs 19 Takk til Mike Cohn

20   Scrum – Når? Scrum-kurs 20 Sprint (1-4 uker) Plan- legging Stå- opp Review Tilbakeblikk Sprint (1-4 uker)

21   Scrum lunsj 21

22   Scrum – Når? Scrum-kurs 22 Sprint (1-4 uker) Plan- legging Stå- opp Review Tilbakeblikk Sprint (1-4 uker)

23   Scrum – Hva? Scrum-kurs 23 Produkt- eier Scrum Master Scrum Team Produkt- kø Produkt Sprint- kø Burn- down

24   Bekymret? Scrum-kurs 24

25   Hva har skjedd? Scrum-kurs 25

26   Hva har skjedd? Scrum-kurs 26

27   Hva har skjedd? Scrum-kurs 27

28   Scrum lunsj 28

29   Iterasjoner er ikke mini-fossefall Scrum-kurs 29 Takk til Mike Cohn

30   Scrum-kurs 30 Scrum Iterasjoner 4 seremonier 3 roller 3 artifakter 2-4 uker Planlegging Stå-opp Review Tilbakeblikk Scrum Master Teamet Produkteier Ferdig Produktkø Burn-down Sprintkø Iterasjoner 4 seremonier Scrum Iterasjoner 4 seremonier 3 artifakter Scrum Iterasjoner 4 seremonier 3 roller 3 artifakter Scrum Iterasjoner 4 seremonier

31   © Steria Produktkø – prioritering og oppdeling av krav Scrum lunsj 31

32   User stories  Som en interessent  Kan jeg funksjon  Slik at jeg kan få verdi Scrum-kurs 32

33   Eksempler: (Epic)  Som kinogjenger  trenger jeg å bestille billett på nett  slik at jeg kan få reservert plassen før jeg drar hjemmefra Scrum lunsj 33

34   Kino-portalen  Still deg tilbake i tid – før mobiltelefoner og filmweb.no  Vi skal tilby billettbestilling for kino på nett ▬ Det finnes 42 kinoer som alle har separate billettsystemer ▬ Kinoene bruker 5 forskjellige standardløsninger ▬ Den største kinoen (Saga) har et skreddersydd system ▬ Alle løsningene har en form for integrasjon, men ikke standardisert og ikke veltestet  Business case: Vi tjener 5 kroner per billett + reklame  Gruppenes oppgave ▬ Kom opp med et førsteutkast til prioritert produktkø (10 min) Scrum-kurs 34

35   Kino-portalen  Still deg tilbake i tid – før mobiltelefoner og filmweb.no  Vi skal tilby billettbestilling for kino på nett ▬ Det finnes 42 kinoer som alle har separate billettsystemer ▬ Kinoene bruker 5 forskjellige standardløsninger ▬ Den største kinoen (Saga) har et skreddersydd system ▬ Alle løsningene har en form for integrasjon, men ikke standardisert og ikke veltestet  Business case: Vi tjener 5 kroner per billett + reklame  Gruppenes oppgave ▬ Kom opp med et førsteutkast til prioritert produktkø ▬ Hva er det minste vi kan levere som har verdi? ▬ Hva må vi ofre for å få til dette? Scrum-kurs 35

36   Kino-portalen  Still deg tilbake i tid – før mobiltelefoner og filmweb.no  Vi skal tilby billettbestilling for kino på nett ▬ Det finnes 42 kinoer som alle har separate billettsystemer ▬ Kinoene bruker 5 forskjellige standardløsninger ▬ Den største kinoen (Saga) har et skreddersydd system ▬ Alle løsningene har en form for integrasjon, men ikke standardisert og ikke veltestet  Business case: Vi tjener 5 kroner per billett + reklame  Gruppenes oppgave ▬ Kom opp med 5 produktkøelementer som definerer første leveranse på 3 mnd Scrum-kurs 36

37   Diskusjon  Hvilke gevinster får vi av å levere tidlig og hyppig? Scrum-kurs 37

38   Pause Scrum-kurs 38

39   © Steria Reflection workshop En praktisk øvelse Scrum-kurs 39

40   Gjennomføring – Reflection workshop  Jobb i tildelte grupper  Hvert team deles i 2 med rollene ▬ Kunde ▬ Utviklere  Kunden beskriver tildelt tegning kun med skrevne ord  Utviklere «utvikler» tegning på bakgrunn av beskrivelse fra kunden  Retrospektiv sammen etter hver runde Scrum-kurs 40

41   Gjennomføring – Reflection workshop  5 minutter: Briefing om oppgaven  5 minutter: Teamets spilleregler  10 minutter: Første iterasjon  7 minutter: Første retrospektiv  5 minutter: Felles stående debrief  10 minutter: Andre iterasjon  7 minutter: Andre retrospektiv  5 minutter: Felles stående debrief Scrum-kurs 41

42   Retrospektiv Scrum-kurs 42  Frustrasjoner  Gleder  Tiltak

43   © Steria Spilleregler for Scrum i Statsbygg Hvilke regler skal gjelde? Scrum-kurs 43

44   Scrum-kurs 44 Scrum Iterasjoner 4 seremonier 3 roller 3 artifakter 2-4 uker Planlegging Stå-opp Review Tilbakeblikk Scrum Master Teamet Produkteier Ferdig Produktkø Burn-down Sprintkø Iterasjoner 4 seremonier Scrum Iterasjoner 4 seremonier 3 artifakter Scrum Iterasjoner 4 seremonier 3 roller 3 artifakter Scrum Iterasjoner 4 seremonier

45   Scrum-regler – finn mest og minst viktig 1. Alt som skal gjøres skal beskrives på produktkøen 2. Produkteier bestemmer ”hva”, teamet bestemmer ”hvordan” 3. Teamet forplikter seg til å levere avtalte funksjoner i iterasjonen. Produkteier forplikter seg til å ikke endre omfanget i iterasjonen. 4. Produktet skal være potensielt leverbart etter hver iterasjon 5. Resultatet av en iterasjon er det som er demonstrert og helt ferdig 6. Vi skal alltid prøve å bli enda bedre 7. Alle iterasjoner skal ha samme lengde 8. Teamet består av alle som trengs for å bli ”ferdig” Scrum-kurs 45

46   Statsbygg forpliktelser og forventninger For å hjelp Scrum-teamene å lykkes, forplikter Statsbygg seg til: 1. Produkteier må forplikte seg til å sette av tilstrekkelig ressurser til prosjektet Produktkøen er fullstendig, beskrevet og prioritert Produkteier forplikter seg til å ikke endre omfanget i iterasjonen Legge til rette for daglig samarbeid mellom statsbygg og utviklerne Dedikerte team deltakere som har det som skal til for å bli ferdig Produkteier gir klare rammer og føringer til teamene 3 Basert på dette, forventer Statsbygg: 1. Leverer i henhold til avtale i hver sprint Ha høy prioritetet for å tilfredsstille kunden med tidlige og hyppige leveranser Etter hver iterasjon leverer prosjektet programvare hyppig Scrum-kurs 46

47   © Steria Oppsummering Scrum-kurs 47

48   Scrum-kurs 48 Scrum Iterasjoner 4 seremonier 3 roller 3 artifakter 2-4 uker Planlegging Stå-opp Review Tilbakeblikk Scrum Master Teamet Produkteier Ferdig Produktkø Burn-down Sprintkø Iterasjoner 4 seremonier Scrum Iterasjoner 4 seremonier 3 artifakter Scrum Iterasjoner 4 seremonier 3 roller 3 artifakter Scrum Iterasjoner 4 seremonier

49   Statsbygg forpliktelser og forventninger For å hjelp Scrum-teamene å lykkes, forplikter Statsbygg seg til: 1. Produkteier setter av tilstrekkelig ressurser til prosjektet 2. Produktkøen er fullstendig, beskrevet og prioritert 3. Produkteier endre ikke omfanget i iterasjonen Basert på dette, forventer Statsbygg: 1. Leverer i henhold til avtale i hver sprint 2. Tilfredsstiller kunden med tidlige og hyppige leveranser 3. Etter hver iterasjon leverer prosjektet programvare Scrum-kurs 49

50   Visjonsworkshop  For innføringsprosjektet  Som skal gjennomføre prosjektet på en effektiv og smidig måte  Så er Scrum-intro et verktøy  Som skaper en felles plattform.  I motsetning til annen prosjektmetodikk  Har Scrum en struktur som virker samlende og engasjerende Scrum-kurs 50


Laste ned ppt "  www.steria.no © Steria Velkommen til Scrum-kurs for Statsbygg 14.09.2010 Scrum-kurs Johannes Brodwall Anders Vindvad."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google