Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertStian Markussen Endret for 9 år siden
1
Gemensamt beslutsfattande Individ og system Gøteborg 4. februar 2005 Michael de Vibe Stiftelsen gruppe for kvalitetsutvikling i sosial og helsetjenesten (GRUK) www.gruk.no
2
Læringsnettverk – lærende nettverk En metode for å bringe et tjenestesystem gjennom en styrt endringsprosess Individnivå –Felles verdier, mål og metoder Tjenestenivå – felles opplæring Systemnivå –Felles forankringsprosess
3
7 Læringsnetverk (2000-3) for innføring av lokalbasert CM på tvers av tjenestesystemer 7 Læringsnetverk (2000-3) for innføring av lokalbasert CM på tvers av tjenestesystemer • 36 kommuner og bydeler • 7 Distriktspsykiatriske sentra (DPS) • 311 pasienter med psykisk funksjonshemning som behøvde koordinering av tjenester • 50% psykose, 32% angst/depresjon, 10% personlighetsforstyrrelse, 8 % andre • 311 kommune case managers • Prosjektene varte 12-18 months Prosjekt rapporter på www.gruk.nowww.gruk.no
4
Læringsnettverk i et lokalområde DPS LillebyMo Dal Våg TilretteleggereVeiledereKoordinatorer Kommunale Veiledningsgrupper
5
Arbeidsgang i læringsnettverket Opplærings- seminar Startkonferanse Tre måneders praksis Erfaringsseminar Tre måneders praksis Erfaringsseminar Tre måneders praksis Erfaringsseminar Tre måneders praksis Sluttkonferanse Erfaringssseminar Tre måneders praksis
6
Pasient- gruppe Tverrfaglig handlingsprogram Handlingsprogram: Bygge relasjoner Kartlegge ressurser og mål Vurdere og prioritere Lage plan Gjennomføre plan Evaluere resultatet
7
Felles Opplæring i CM i tverrfaglige veiledningsgrupper • 6-8 CMs fra ulike faggrupper og tjenester i kommunen • 1,5 time hver 14.dag i 1 år • Veiledere fra DPS
8
Shdir, Who Er virkningsfulle Involverer pasientene og gir dem innflytelse Utnytter ressursene på en god måte Ressursene er rettferdig fordelt Er trygge Samordnet og preget av kontinuitet Kvalitet Kvalitet på tjenester når de :
9
Balanserte systemer for måling av pasientforløp • Klienterfaringer-klientens stemme • Faglig kvalitet- prosessens stemme • Ressursutnyttelse- systemets stemme
10
Brukermedverknad Støtte og respekt Informasjon til pasient Informasjon til familien Dekning av behov Pasienttilfredshet ved 2 og 10 mndr N=200 Gjennomsnittlig økning i pas.tilfredshet fra 48% til 65% Gjennomsnittlig økning programoppfyllelse fra 42% til 70%
11
Ressursbruk ved 2 og 10 mndrs oppfølging • Tid brukt sammen med pasient –56 minutter/uke ved 2 mndr (43 – 69 min) –45 minutter/uke ved 10 mndr (39 – 51 min) • Tid til koordinering (tlf, møter, skriving) –59 minutter/uke ved 2 mndr (42 – 77 min) –44 minutter/uke ved 10 mndr (38 – 48 min) • Udekkede tjenestebehov redusert med ca 30%
12
Etablering Kartlegging Vurdering Strategivalg Planlegging Koordinering Evaluering Tid (måneder) Koordinering er en individuell prosess
13
Horisontal tjenesteyting og vertikal organisering Brukers SosialkontorPsykisk helse avdFastlegeDPSAkuttavdelingLangtidsavdelingSkjermet botiltakArbeidsbedriftFrivillig organisasjon HF Kommune Liv Tjenesteprosesser og livsprosesser
14
Pasient + CM Tverrfaglig Handlingsprogram Forankring av felles arbeidsprosess Fast- lege Hjemme- sykepleien Skole Sosialkontor Kultur Helseforetak Pasient Andre komm. tjen. Frivillige organisasjoner Trygd A-etat Rus- tiltak
16
Pasent + CM Tverrfaglig Handlingsprogram Fast- lege Hjemme- sykepleien Helse- foretak Sosial- tjenesten Frivillige organisasjoner Skole Pasient Andre kom. tjenester Trygd A-etat Forankring av felles arbeidsprosess Rustiltak
17
Ny vår for oss alle
18
Hva spør vi om? spørsmål kunnskap handling fremtid problemer feil Minimere feil Regler, kontroll, styring, oppfølging Suksess, ideer det beste/potensialet Utløse potensialet Kreativitet, endringsvilje
Liknende presentasjoner
© 2023 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.