Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Tilbudskonferanse Datainnsamling Hydrogenbusser og produksjon

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Tilbudskonferanse Datainnsamling Hydrogenbusser og produksjon"— Utskrift av presentasjonen:

1 Tilbudskonferanse Datainnsamling Hydrogenbusser og produksjon
Johanna Stigsdotter Prosjektleder Rolf Korneliussen Innkjøp Roger Hansen It-ansvarlig i prosjektet

2 Agenda, kl 10-12 Formålet med tilbudskonferansen – Rolf
Presentasjon av prosjektet og anskaffelsen – Johanna/Roger Tildelingskriterier og regler for gjennomføring av konkurransen – Rolf Ønsket form på besvarelsen – Rolf Spørsmål og svar  - Alle

3 Ruter AS Ruter er regionenes kollektivtransportselskap
Ruter planlegger, koordinerer, kjøper og markedsfører kollektivtransport i Oslo og Akershus 1,1 million innbyggere (22 % av Norges befolkning) 23 kommune Reiser i millioner

4 Ruters miljøstrategi Ruters miljømål:
Ta veksten i den motorisert trafikken. For å ta den motoriserte trafikkveksten må Ruter planlegge for dobbelt så mange reiser i En rekke tiltak er nødvendig. Det vises til Ruters strategiske kollektivtrafikkplan K2012 Klimanøytral innen Dette innebærer kjøp av sertifisert fornybar elektrisk energi og bruk av biodrivstoff istedenfor diesel.

5 HyNor Oslo Buss Hovedmål
Forsyning og bruk av hydrogen som et nytt og miljøvennlig drivstoff for kollektivtrafikk i Oslo­regionen. Delmål Etablere nødvendig infrastruktur i form av hydrogenforsyning basert på elektrolyse produsert på eller nær tankingsstasjon for hydrogen Prøve hydrogen som drivstoff i kollektivtrafikken i Oslo og Akershus i brenselcellebusser Bygge kompetanse om hydrogen hos brukere, lokale myndigheter og befolkningen

6 HyNor Oslo Buss Akerhus County Council Oslo City Council
Public Transport Executive Environmental Organisation (Zero Emission Resource Organisation)

7 Clean Hydrogen In European Cities
26 partners 26 FC buses 26 mill Euros (JTI)

8 Van Hool FC Bus 13 meter

9 Van Hool A330 FC Bus 5 buses. Option for 5 more.
13 meter, 3 axle, 16.9 tons Low entry bus (low floor front, high floor rear) 3 doors (2+2+1) 37 seats + one wheelchair / 2 flip up seats Ballard Fuel Cell Velocity – HD6 Siemens electric drive motor Dynatek, 7 fuel tanks = 35 kg hydrogen Enerdel, lithium-ion battery, 17.5 kWh storage, 100 kW maximum power output

10 Air Liquide Norway Build, own and operate a H2 station at Rosenholm Bus Garage H2 production at station 2 eletrolysores from Hydrogenics (HySTAT 60/10) Production: 250 kg H2/day Storage: 340 kg H2 (option to upgrade to 570 kg) Tanking: 5 buses in 70 minutes, one dispenser (option to refuel 5 buses in less than 50 minutes with one dispenser + option of extra dispensers) Control centre 24/7 Surahammar, Sweden Back up fuel: Trucked in from Surahammar in few hours

11 Hydrogen Refueling Station (HRS)

12 Hydrogen Refueling Station (HRS)

13 Rosenholm Bus Garage

14 Hvorfor eget system? Ruter # HDCR Kunder

15

16 Hydrogenproduksjon og tankstasjon
Air Liquide: En tjeneste som tilbyr all informasjon som lagres om deres prosesser. Merk: Tilgjengelige data resettes hver 24. time HDCR må kunne: Konfigureres for å benytte tjenesten automatisk. Sikre at data blir lest innen 24 timers intervallet Hente daglig alle data som skal leveres til CHIC. Gi mulighet for å hente dataene manuelt. Benyttes for å legge inn tilleggsinformasjon om årsaksforhold ved nedetid.

17 Datainnhenting fra ordinær drift av FC- og referansebusser
Data oppstår hos Unibuss og hos Trafikanten Data fra Unibuss må legges inn manuelt Data fra Trafikanten hentes fra Sanntids Informasjons Systemet (SIS) HDCR må kunne: Konfigureres for å benytte tjenesten automatisk. Håndtere mulig feilsituasjoner i kommunikasjon med SIS Hente daglig alle data som skal leveres til CHIC. Gi mulighet for å hente dataene manuelt. Benyttes av Unibuss for å legge inn tilleggsinformasjon fra busslog og annen relevant informasjon.

18 Datautveksling med tredjepart
Air Liquide - Modus TCP Trafikanten Det eksisterer allerede et grensesnitt (infoview-Crystal Reports webgrensenitt) for å overføre utvalgte rapporter fra Trafikanten til Ruter. Trafikanten foreslår at dette grensesnittet blir brukt til å gjøre uttrekk av ønsket data fra SIS. Trafikanten lager en ny rapport med felter som er aktuelle for HDCR, der data for ønskede tidsperioder kan hentes ut i f. eks csv format, eventuelt andre formater. SoFi – PE International Vedlagt dokument Avventer informasjon fra PE International om importprosedyre

19 Data rapportering Rapportere data til CHIC prosjektet ved PE International AG Internt informasjonsarbeid Web Informasjonsskjermer Fremtidige behov…

20 Overføre data til SoFi-tool
HDCR må kunne: Via brukergrensesnitt innhente start- og sluttdato for uttrekket og område for lagring av generert fil Gjøre uttrekk av alle data som skal overføres til SoFi Generere csv filen i henhold til dokumentasjon fra PE International AG

21 Intern rapportering, beregninger og analyser ( opsjon)
Ønsker å tilby informasjon og analyser bredere enn hva som er mulig med SoFi Tilsvarene beregninger og analyser som SoFi må være tilgjengelig lokalt Beregninger av spart CO2 utslipp skal være tilgjengelig lokalt

22 Suksessfaktorer Løse alle funksjonelle krav
Ha et operativt system innen mars 2012 Hvordan håndtere alle interessenter Prosjektorganisering Test (Integrasjon og ende-til-ende testing)

23 Tildelingskriterier Oppfyllelse av kravspesifikasjonen (50%)
Overordnede krav Funksjonelle krav Tekniske krav Test Prosjektstyring Gjennomføringstid (20%) Pris (30%) Utvikling Opplæring Dokumentasjon Drift og forvalting (utvikling og test)


Laste ned ppt "Tilbudskonferanse Datainnsamling Hydrogenbusser og produksjon"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google