Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Online symbolske tjenester Pensum: Olsen, kap. 19 og 20 ”Case studier”

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Online symbolske tjenester Pensum: Olsen, kap. 19 og 20 ”Case studier”"— Utskrift av presentasjonen:

1 Online symbolske tjenester Pensum: Olsen, kap. 19 og 20 ”Case studier”

2 Internett bank  Formalisert anvendelse  Lite inndata  Automatisering av eksisterende tjenester  Store fordeler allerede i dag  Nye muligheter?

3 Nye muligheter?  Automatisk regnskap/budsjett  Automatisk rådgiving  Banken kan velge tjenesteleverandør for oss (strøm, mobil…)  ….  Underlig at så få satser på dette

4 Automatisk aksjemegler  Tidligere brukte meglerne mye tid på å håndtere kjøp og salg av aksjer  I dag kan kunden kjøpe selv (med meget lav kurtasje)  Eller kjøpet kan foretas av en robot (kjøp aksjer til snittpris )  Noen roboter utnytter små variasjoner i kursene og generer et stort antall salg og kjøp. Ideen er å tjene påkjøp/salg uten å eie aksjer  Ingen framtid å være aksjemegler i dag.  Kan vi tenke oss roboter også for kjøp av hus og leiligheter?

5 Reisebyrå  Tjenester:  Råd  Informasjon  Bestilling  Forsikring  Betaling  Klare fordeler på nettet allerede i dag  Nye muligheter?

6 Fordeler/ulemper  Fordeler nett:  Lave gebyrer  24 timer i døgnet, hjemmeifra  Kombineres med annen informasjon  Fordeler (manuelt) reisebyrå:  Råd (”dette er et bra hotell”)  Unngår å måtte søke selv (tidsbesparende?)  Kan nettet bli bedre?  Finne beste tilbud?  Gi råd automatisk?

7 Kan datamamaskinen takle dette  Vi er en familie på 4, 2 voksne og 2 barn 5-12 år, som vil ha en ikke for dyr badeferie i syden i skoleferien.  Et par som kan tenke seg en storbyferie i Europa fra torsdag til søndag, ikke Paris eller London.

8 Internett valg  Stem hjemmefra, gjerne i pysjamasen  Fordeler:  Slipper å møte opp i et valglokale  Enkel opptelling  Bedre valgdeltagelse?  Enklere for funksjonshemmede  Ulemper:  Ikke nødvendigvis alene (kan bli presset til å stemme, kjøp og salg av stemmer)  Er systemet sikkert nok?  Hvem skal vurdere sikkerheten?  En stor svakhet:  Velgerne vil ikke ha rutine i bruk av systemet, da kan de lett lures

9 Salg av (fysiske) produkter  Katalogsalg/postordresalg har en lang historie, spesielt i USA (fra Sears and Roebuck til eBay, fra 1894 til i dag, m.fl.)  Med Web kan vi gi mye informasjon (nesten gratis)  Billig og effektivt  Gi dynamisk informasjon (pris, lager)  Elektronisk/automatisk ordremottak  Elektronisk reklame (banner annonser)

10 Fordeler  Stort vareutvalg, bedre enn i din lokale butikk  Enklere å sammenligne priser  Mye informasjon om produktet  Lavere kostnader enn i butikk (?)  Men:  Vi kan ikke ta med produktet  Vi må vente på å få dette  Produktet må transporteres

11 Transport  Stort problem  Med vanlige butikker ordner kunden dette selv  Her må vi ”til døren”  Postverket, egne fraktleverandører  Pakkes og sendes – kostbart  Kan sende rett fra lager  Rett fra produsent, kunden vil da kunne få flere pakker  Reverserbar logistikk er et stort problem  Landegrenser, tollbarrierer

12 Service  Ved Internett kjøp må vi sende inn produktet om vi angrer eller om det er feil  Men de fleste Internett butikker innser at dette er et svakt ledd, derfor satser de alt på å gi god service her.

13 Andel internettsalg  Hvor stor del av alt salg går over Internett i dag i vestlige land?  5 %

14 Konkurransesituasjonen  Tiltak for å binde kunden i den fysiske verden:  Differentiation. Concentrating on a narrower market segment, for example, parts for veteran cars.  Different product specter, but also variations on models and packaging. A product found in one store may not exactly match a product in another.  Different service level, from personal service to do-it-yourself.  Different store layout so that shopping will be easier for the customer in a store she knows. On the Internet the user will operate faster with a well-known interface.  Proprietary charge cards, so that returning to this store may represent a saving.  Retaining customer data, making it more convenient to shop from a store that has all details of names, addresses, etc.  The use of sales, coupons, charge card rebates, and time- dependent pricing to make direct price comparisons difficult.  Mailing of coupons and special offers to customers.

15 Konkurransesituasjonen på Web  Kanskje tøffere enn i den fysiske verden  Globalt marked  Lett for kunden å gå til en ny site  Eller er det det?  På nettet er konkurrenten et ”klikk unna”, men i varehuset kan han ligge vegg i vegg  Kunden kan ”bindes” også på Web

16 Sammenligning online/fysisk butikk  Hva er fordelene med Web?  Hva er fordelene å ha en fysisk butikk?  Stikkord:  lokasjon, finne butikken, tilgjengelighet, lager, produktpresentasjon, søking, produktinformasjon, betaling, forsendelse, forsinkelser, hva får kunden, kundeprofil, kundelojalitet

17 Tre faktorer  Kopivariasjon:  Likheten mellom objekter av samme produkt  Fysisk faktor:  Betydningen av et fysisk produkt  Leveringsfaktor  Kostnader ved levering

18 Eksempler ProductCopy variation Physical factor Delivery factor Music (CD)0Low0 or low Software000 or low Computers0Low Daily disposable contact lenses0High/lowLow BooksLowLow/med.Medium Toys0 or lowMedium Car parts0 or lowLowMedium Clothes and shoesPossibleHighMedium FlowersHigh Medium FurniturePossibleHigh CarsLowHigh Groceries, industrial products00High Groceries, natural productsHigh

19 Ut fra dette, hva passer for Web?  Gitt at vi snakker om fysiske produkter:  Musikk som CD  Bildeler  Datautstyr  Sko  Elektroartikler (kjøleskap, komfyrer,..)  Blomster

20 Men  Selv med odds i mot kan en klare å etablere tjenester, men da må alt gjøres rett.  Eksempel: Tesco  Egne, opplærte, “plukkere” (tar varene fra hyllene)  Opplærte sjåfører  Butikk i nabolag, korte transportavstander  Kunder: mindre bedrifter (som barnehager), folk som må være hjemme (mange eldre)

21 Nettauksjoner  Stor gjennomslagskraft på nett  eBay gikk foran, siden er mange kommet til  mye brukt spesielt i USA

22 Diskusjon  Hva er fordelen/ulempene med å ha auksjoner på nettet?  Et svar:  Automatisk løsning  Multimedia i presentasjon av objekter  Kan ikke ta og føle på  Transport  Stole på selger  Stole på at automatikken fungerer (f.eks. i budrunden)

23 Finn.no  Leiligheter  Eiendommer  Kjøretøy  Diverse varer  Automatisk system  Utnytter Web-mulighetene (bilder, pdf)  Billig  Stor suksess

24 Finn har gjort mye riktig  Tekst, bilder og dokumenter  God serverkapasitet (akseptable responstider)  Annonsepris avhengig av prisen på det du selger, fra gratis og oppover  Har klart å bli en standard for bolig, i stor grad også for bil.


Laste ned ppt "Online symbolske tjenester Pensum: Olsen, kap. 19 og 20 ”Case studier”"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google