Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Trender SNOWBALL KONFERANSEN 31 januar 2013 - Hafjell Arvid Flagestad PhD Associate Professor Oslo School of Management/ Markedshøyskolen.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Trender SNOWBALL KONFERANSEN 31 januar 2013 - Hafjell Arvid Flagestad PhD Associate Professor Oslo School of Management/ Markedshøyskolen."— Utskrift av presentasjonen:

1 Trender SNOWBALL KONFERANSEN 31 januar Hafjell Arvid Flagestad PhD Associate Professor Oslo School of Management/ Markedshøyskolen

2 Noen utvalgte trender • Demografi • Klima/global oppvarming • Innovasjon: “Den dårligste og beste I klassen” • Helse/sunnhet • Konkurrentene og Nye markeder / Russland/Kina? • Et nordisk scenario

3 TREND Demografi Kilde: SSB Økonomisk analyser 1/2000 Vi blir relativt flere 60 – åringer og færre 20 - åringer

4 Arvid Flagetad, Oslo School of Management

5

6 Klima en trussel og mulighet?

7 Endring årstemperatur fremover mot

8 Endring antall dager med snødekke fremover mot 2080 ?

9 %-vis endring I snødekke fremover mot 2080 ? 20% 30% 40%

10 Klimaendring prognose Perioden 1980/ /2050 •Østlandet •Temperaturvinter+ 1,3 C •Nedbørvinter+ 13 % •Lokale forskjeller - usikre tall •I alle landsdeler er temperaturøkningen størst om vinteren, minst om sommeren •Sannsynlig konklusjon: Kortere og mildere vintre

11 Arvid Flagetad, Oslo School of Management

12 Snøen I Les Arcs • Les Arcs: Reduksjon I naturlig snøfall på 60% siden slutten på 1980 Innovasjon: jevne løyper på hardt alpegress istedenfor ujevnt sten/jord underlag krever bare 5 cm snø. thomas-foster.com.

13 Arvid Flagetad, Oslo School of Management

14

15 Alpene oppvarmes 3x mere enn det globale gjennomsnitt Slutt på 2/3 av alle skiområder I Alpene, alt under 1500 moh vil bli borte Alpesnø..

16 – Climatic change – Global warming in the Alpine mountains Langental Tirol No more snow Critical size investment

17 •.. k GOOD BYE!

18 Helseturisme dreier seg om forebyggende helse + velvære TRENDER

19 Health Tourism is merging Medical Tourism vs Wellness Tourism

20 Helseturisme – noen tall (1) • Vekst: Mellom 5% og 15% årlig – økende • Fordobling av helseturisme segmentet ’Wellness’ 2004 – 2010 • I Østerrike har antall hoteller som tilbyr profesjonelle velværeopphold blitt 10- doblet de siste ti år.

21 Hvorfor er helseturisme interessant? • Kunnskapsbasert turisme – viktig for et høykostland • God kunde – 60% høyere forbruk en gj.sn. gjest • Stor ledig hotelkapasistet – mer enn norske hotelrom er ledig hver dag. Noen kan gå inn i helsemarkedet deler av året sykmeldte hver dag! Litt av et marked? • Helårs marked

22 Helseturisme Antatte suksess faktorer ligger innenfor: •Tilgjengelighet •Helsefokus/fysisk velvære •Relevante natur og kultur ressurser •Kunnskap; utdannelse og opplæring for ’kjerneproduktet’ •Infrastruktur, anlegg for fysisk aktivitet, medisinsk behandling og kontroll. Sosial infrastruktur (institusjoner) •’Seamless service’ •Nært samarbeid i markedsføring og tjenestelevering •Kvalitetskontroll •Merkebyggingsaspektet – Legitimering av ’Nordic’

23 1 Upper level 2 Midlevel 3 Lower level A Traditionnell Conservativ B Modernity Status, selfrealisation, individualism C New orientation ”Seniors” Conservativese 50+ Demanding enjoyers Resigned elderly Wellness orienterted people Vital intell- ektuals Avant garde ”Old Kids” Consumption materialists Social group Grunnlegg ende orientering Targetsegments 50+ for wellness tourism ( Wiesner 2007)

24 Den 6. Kondratieff konkunktursyklus drevet av markedsbehov ”Sunnhet, Vitalitet og Wellness” skaper basisinnovasjonen ”Psykososial sunnhet” og Vil påvirke den økonomiske utvikling de nærmeste år Basis Innovasjon Sektor Markeds behov Damp maskin- Tekstilind Klær Jernbane Stål Tran sport Elektro- teknikk Kjemi Masse- konsum Bil Petrokjemi Individuell mobilitet IKT Globalisering Kommunikasjon Psykososiale sunnhet Sunnhet Vitalitet Wellness Etter Kondratieff og Nefiodow (1997)

25 Syssel- setting Verdiskaping %pa Prognose 2020 Bransjer (Tyskland) – sunnhetstjenester vokser sterkt Landbruk Bygg Detaljhandel Ernæring Energi- forsyning Cafe Servering Bank Forsikring Kjemisk Metall-bearbeiding Maskin industri Sunnhetstjenester Sosialtjenester Reiseliv Logistikk IKT % pa - 2.0%pa

26 Trender: Innovasjon i ski-business Den dårligste i klassen – og Den beste i klassen

27 Turskiløping Dårligst i klassen? Hvor er nyskapingen?

28 Turskiløping er et helseprodukt?

29 ”NORDIC FITNESS” = THE NEW NORDIC SKI BRAND ?? Helseturisme

30

31 Helse- turisme

32 Fjellopplevelse Nordisk Helseturisme?

33 33 Alpine skiing 7.5% of the population 5.3 mill Cross country skiing 2.8% of the population 2.0 mill German population : Winter activities (very often/often) in holidays 2008 – 2010:

34 Professor Per Tesch: Karolinska Institutet University of Iowa Svensk/amerikansk forskningsprosjekt «Skiløping er en overlegen mosjonsform» Helseturisme: Turskiløping er mere enn løyper

35 Norgesmester i Reiselivs Innovasjon?

36 Norgesmester i Innovasjon?

37 Telemark - Great Innovations in a global ski brand name

38 Vierli Telemark – Great Innovations in a global ski brand name

39 Vierli Telemark – SKATEHOTEL Great Innovations in a global ski brand name

40 Vierli Telemark – Great Innovations in a global ski brand name

41 Trender I Skidestinasjoner Det internasjonale bildet

42 Det globale bildet for alpinnæringen • Stabil etterspørsel • Synkende interesse? • Nye markeder og tilbydere: Russland og Kina

43 Rather stable demand for winter holiday in the snow in the German market. At the same time slightly declining interest Basis: German population 14+ years

44 Skier visits 2002 – 2011 World wide

45 Arvid Flagetad, Oslo School of Management

46

47

48

49

50 Austria

51 Switzerland

52 Canada

53 USA

54 China

55 Japan

56 Finland

57 Sweden

58 Norway

59 Et Nordisk Scenario

60 Trysil 170 Hemsedal 115 Hafjell 65 Geilo 45 Oppdal 30 Hovden/ Beitostølen Skeikampen 2010 : - 2% 2011: - 7% 2012: - 3% 2009 Skiheisomsetning 2000 – 2009 Toppår

61 Sälen En sterk TREND: CONVENIENCE Legendariske Thorvald Sverdrup: “Det skal være lett å være gjest I Sälen”

62 Nordens fremtidige dominante alpinområde ? Sälen/ Trysil/ Dalerna/ Jämtland/ LTD

63 Nordens dominerende vinterturist- område i fremtiden? Sälen/Dalerna/Jämtland Trysil LTD - Convenience -Kompetanse -Tilgjengelighet - (veier, dagsreise,++) - Pris -Klima -Kapital ?

64 THE END


Laste ned ppt "Trender SNOWBALL KONFERANSEN 31 januar 2013 - Hafjell Arvid Flagestad PhD Associate Professor Oslo School of Management/ Markedshøyskolen."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google