Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

En titt i bakspeilet: Kampanjen 2012 På trappen: Ny kampanje i 2014 Avfallsforum Nord årskonferanse i Bodø 7.- 8. mai 2013

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "En titt i bakspeilet: Kampanjen 2012 På trappen: Ny kampanje i 2014 Avfallsforum Nord årskonferanse i Bodø 7.- 8. mai 2013"— Utskrift av presentasjonen:

1 En titt i bakspeilet: Kampanjen 2012 På trappen: Ny kampanje i 2014 Avfallsforum Nord årskonferanse i Bodø mai 2013

2 ressurskampanje

3 Har dere deltatt i kampanjen? Kryss av uansett omfang på aktiviteten. Kampanjeevaluering – spørreundersøkelse blant medlemmene

4 Alt-i-alt etterlatt inntrykk av kampanjen? Vurder prosess, innhold og formidling. Svar på en skala fra 1 til 6, der 1 er 'fungerte svært dårlig' og 6 er 'fungerte svært godt.'

5 Hva mener du om kampanjeinnholdet, del for del? Ref. kampanjens mål om å vise at avfall er en ressurs, og sortering gir miljøgevinst. Vurder sykkel som symbol og idé? Svar på en skala fra 1 til 6, der 1 er 'fungerte svært dårlig' og 6 er 'fungerte svært godt.'

6

7 Hva mener du om Alex som frontfigur for kampanjen? Svar på en skala fra 1 til 6, der 1 er 'fungerte svært dårlig' og 6 er 'fungerte svært godt.'

8 Hvilke aktiviteter har dere hatt?

9 Mest brukte kanaler og virkemidler kundeblad hjemmesider aktiviteter på gjenvinnings- stasjonene annonser i lokal presse redaksjonell omtale kinoreklame konkurranser, quiz, … …. utstilling, radioreklame

10 10 Base: Alle (n=1034) Flest personer under 35 år kan huske å ha lagt merke til informasjon og/eller en kampanje Har du lagt merke til informasjon om kildesortering og gjenvinning i det siste?

11 11 Base: De som mener de husker kampanjen (n=578) Flest personer i Oslo/Akershus nevner noe med sortering av avfall som plast, mat, glass og metall etc. Hva husker du fra denne informasjonen og/eller kampanjene?

12 12 Base: Alle (n=1034) Avfall Norge Kan du huske å ha sett eller lagt merke til dette eller lignende?

13 13 Base: De som kan huske kampanjen (n=575) Hvor har du sett eller lagt merke til denne informasjonskampanjen?

14 14 Kjenner du til nettstedet sortere.no?sortere.no Base: Alle (n=1034) Avfall Norge Flest personer under 35 år kjenner til nettstedet sortere.no

15 Vellykket – medlemsforankring og medvirkning – workshops fungerte, men må brukes målretta – verktøykassen, ’veldig nyttig’ – facebook tok av, faglig og sosialt – Alex en suksess, katalysator for engasjement Stort lokalt engasjement

16 Lærdom – finansiering må være på plass tidlig – (deler av) produksjonen må være klar tidligere – kampanjen ’ville’ for mye – mindre planlegging, kortere prosess(?) – Alex skulle vært tatt ut bredere

17 kommunikasjon innsml./gjenvinningfarlig avfall

18 Kampanje 2014, 1. halvår 2013 – Workshop, medlemmer – ‘opptakt’ – 1.3. Søknad til Miljøverndepartementet – Styresak Avfall Norge Forberedelse til generalforsamlingssak – Mars: Organisering, tverrfaglig – April-mai: Medlems- + publikumsundersøkelse – 5.6.: Medlemsmøte/generalforsamling, sak

19 batterier white spirit lysstoffrør lyspærer mobiltelefoner maling TV spraybokser

20 mot farlig avfall miljøgiftig avfall miljøfarlig avfall

21 workshop – oppsummert: -Nasjonal kampanje -Fleksibilitet for å tilpasses lokale behov -Å løfte fram dagens mottakssystem, for mer sortering/bruk -Husholdningene som hovedmålgruppe, unge voksne (25-35) som prioritert gruppe -Fokus på farlig avfall i hjemmene, oppussing eller andre hjemlige sysler som gir gjenkjennelse. -Flanke mot egne ansatte + små og mellomstore bedrifter

22 Fire verdier identifisert Trygghet. Gi kunnskap om hva som skjer med farlig avfall, videre håndtering. Avlive myter om feilbehandling. Kunnskap. Øke bevissthet om farlig avfall hos befolkningen og de ansatte. Engasjement. Skape bevegelse og vekke følelser hos målgruppene. Enkelhet. Kampanjen må være enkel å forstå. Enkelt å levere farlig avfall lokalt.

23 1.Hovedstyret ber medlemmene i Avfall Norge kr 0,50 per innbygger som en særskilt kommunikasjons-kontingent. 2. Hovedstyret ber generalforsamlingen holdningskampanjer annethvert år, vekselvis med tema ressurser i avfallet og farlig avfall/avfall med miljøgifter. 3.Hovedstyret gir sin tilslutning til ---- forskuttere inntil kroner til kampanjeutvikling. 4.Hovedstyret ber administrasjonen --- vurdere og å legge fram forslag til permanent og varig finansiering av slike kampanjer. Hovedstyrets vedtak 12.3.

24 animasjon? person? Alex? spill? ? ? ? ? ? film? kino? tv? spill? radio?

25

26 Surprise catwalk The human sushi – nigiri Takk for meg :) k kommunikasjonsrådgiver i Avfall Norge


Laste ned ppt "En titt i bakspeilet: Kampanjen 2012 På trappen: Ny kampanje i 2014 Avfallsforum Nord årskonferanse i Bodø 7.- 8. mai 2013"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google