Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Motivasjonsjonskampanjen 2012 - alle skal sortere.no Kjersti Kildahl, prosjektleder Avfall Norge Holdningsanalysen: Om tiltro og tillit til miljøgevinst.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Motivasjonsjonskampanjen 2012 - alle skal sortere.no Kjersti Kildahl, prosjektleder Avfall Norge Holdningsanalysen: Om tiltro og tillit til miljøgevinst."— Utskrift av presentasjonen:

1 Motivasjonsjonskampanjen alle skal sortere.no Kjersti Kildahl, prosjektleder Avfall Norge Holdningsanalysen: Om tiltro og tillit til miljøgevinst og gjenvinning 1

2 Holdningsanalysen: Om tiltro og tillit til miljøgevinst og gjenvinning -Kjør kampanje! -Tilbakeblikk -Kampanjeinnhold Tro, tillit og rutine Avfallsfora turné_h_2011_v_2012 2

3 3 Kampanjeperiode AprilMai Uke TV PRINT Dagbladet magasinet VG Helg Storby magasiner Lokale medier

4 Viktige datoer • – lansering der folk er: torg, kjøpesentre o.l. • – happening gjenvinningsstasjoner • Kampanjeperioden: 12. – Avfallsfora turné_h_2011_v_2012 4

5 Kampanjens oppgave(r) • Styrke tilliten til norsk avfallshåndtering/ -bransje • Øke sortering og kvalitet • Øke kjennskap til sortere.no Kampanjens etterlatte inntrykk skal være – avfall er en ressurs Avfallsfora turné_h_2011_v_2012 5

6 66

7 Me er nesten dumme. Eg tenker sjølv at eg kanskje er litt dum som står der og gjer dette. Det er fordi eg ikkje veit om det er nokon vits i. Eg velgjer å tru det… Vossing, og typisk kildesorterer Tilbakeblikk, ‘bestillingen’ - Avfallsfora turné_h_2011_v_20127

8 8 2 av 3 sier de sorterer det meste eller alt n= (alle) 1902

9 9 8 av 10 tror at kildesortering gir stor miljøgevinst Alt i alt, hvor stor eller liten mener du miljøgevinsten er av kildesortering og gjenvinning av avfall? 79% 70% 80% 77% 80% 77% 80% 78% 80% Kvinner mener i noe større grad enn menn at kildesortering og gjenvinning gir stor miljøgevinst. Kun 7% mener kildesortering og gjenvinning ikke gir miljøgevinst, mens 12% er nøytrale Avfallsfora turné_h_2011_v_2012

10 - Her nord er vi mindre klassebevisste og har også bred, og erfaringsbasert tillit til at øvrigheten ønsker alles beste. Vi gjør derfor som oftest som vi blir bedt om. Thorgeir S. Kolshus, sosialantropolog Systemets betydning, et sideblikk Avfallsfora turné_h_2011_v_201210

11 11 Hvorfor sorterer du? Kun 1 svar mulig

12 12 56 % har tillit til at gjenvinning faktisk skjer I hvilken grad tror du avfallet du kildesorterer hjemme faktisk blir gjenvunnet? Topp 2 56% 59% 51% 58% 55% 14% 19% 66% 18%

13 Kampanjen skal … lukke gapet mellom tro og tillit • Styrke tilliten gjennom økt kunnskap • Økt kunnskap gir økt motivasjon • Skal ikke være tvil: avfall er en ressurs Avfallsfora turné_h_2011_v_

14 • ‘Min innsats er kun en dråpe i havet og derfor ikke viktig’ • ‘Mye av miljøeffekten forsvinner fordi avfallet fraktes over lange avstander’ • ‘Kildesortering er ikke viktig for avfallet blir brent til slutt • ‘Enda vi sorterer mer og mer, så blir det bare dyrere …’ Avfallsfora turné_h_2011_v_201214

15 Returmiljøet har alt ‘heve seg på’ Avfallsfora turné_h_2011_v_201215

16 Avfallsfora turné_h_2011_v_201216

17 Dagens kunnskap - Avfallsfora turné_h_2011_v_201217

18 Medlemmenes ønskeliste Avfallsfora turné_h_2011_v_201218

19 ‘Min innsats er bare en dråpe i havet,’ sier mange, og dropper kildesorteringen. ‘Uten dråper i havet, ville det ikke vært noe hav,’ svarer Odd Børretzen. Avfallsfora turné_h_2011_v_201219

20 Suksessfaktor 1 – engasjement lokalt • Nasjonalt overbygg for lokale deltakere og aktiviteter – Medlemmene involvert gjennom nettverk og workshops – Kampanjeturné - regionale bransjesamlinger • Dessuten på ønskelisten: ‘smitteeffekt’ – At folk oppdager noe nytt, lar seg begeistre, stopper opp Avfallsfora turné_h_2011_v_201220

21 Verktøykassens innhold – suksessfaktor 2 Verktøykassen må fylles med gjenvinningsammunisjon: – Nyttige eksempler, dokumentasjon – Hva blir det til? – Hva sparer vi? – Tydelige tall er god kommunikasjon – Q & A – Forslag til mediesaker og redaksjonell omtale – Annonser / annonsemaler – Bilder – Fun-facts …. + Eksotisk eller kuriøst, eksempelvis…. 21

22 Kuriøst, fun-facts …. verdt å vite: • …. gullgraving i gamle mobiler: Det er fem ganger så mye gull i kretskort som i gullmalm! – 1 tonn kretskort = 250 gram gull, mens 1 tonn gullmalm = 5 gram. • … og så var det telysholderne, da! – Ombruk av aluminium trenger bare 1/20 av energien som går med til å produsere ny aluminium fra skrætsj • Var det noe med bruskorker også…? Metall de og. Gull verdt…? • Og hva vil plasten fortelle? – Fordi den kommer fra en ikke-fornybar ressurs – 1 tonn plast sparer 2 tonn olje, og – tonn CO2 22

23 Kremeksempel 1: Eidsvoll Ullensaker Blad, 31/12/

24 Kremeksempel 2: Adresseavisen, 15/10/

25 Alt kommer for en dag… - vær ærlig 25

26 Suksessfaktor 3 – økonomi • Disp. kampanjemidler per i dag: 2,5 mill. kroner – Fra medlemmer og returmiljø • Miljøverndepartementet ?? • Åpne kampanjen for B-medlemsskap – Disse kan dele materiell og delta – Få logo på kampanjens – Ikke ha innflytelse i besluttende organ Avfallsfora turné_h_2011_v_201226

27 Fremdrift i grove trekk Sept.: Byråkonkurranse, - presentasjon og –valg, 9.9. Ble utsatt. Work-shop, 21.9., utsatt til Okt.: Søknad om midler, MD / Klif Research, samle, sette sammen input Kontakte potensielle B-medlemmer i kampanjen Nov.: Work-shop Byråvalg ble tatt Medlemskartlegg./tlf. runde – kompetanse, støttebehov Avfallsfora besøkes, kampanjelobbing Des.: Justere sortere.no. Byråoppstart. Medlemsoppfølging forts. Jan. :Kampanjeutvikling og –produksjon Mars: Siste work-shop: opptakt! Medieopplegg, PR April:Nasjonal kjøring, uke 15 – 18. Lokal oppfølging, uke 16 – 17 Avfallsfora turné_h_2011_v_201227

28 Takk for meg :) Avfallsfora turné_h_2011_v_201228


Laste ned ppt "Motivasjonsjonskampanjen 2012 - alle skal sortere.no Kjersti Kildahl, prosjektleder Avfall Norge Holdningsanalysen: Om tiltro og tillit til miljøgevinst."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google