Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Organisering av Statens vegvesen Korleis vert planprosessen?

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Organisering av Statens vegvesen Korleis vert planprosessen?"— Utskrift av presentasjonen:

1 Organisering av Statens vegvesen Korleis vert planprosessen?
Krav til meir veg for pengane, nye teknologiske løsninger og krav om brukerorientering påvirker Statens vegvesen sine roller, vårt ansvar og måten vi skal løse oppgavene våre på – og dermed måten vi organiserer oss på. Vegvesenets rolle og ansvar i framtidas transportsystem, og kva skal vi levere. Ny organisnerng i det vi kallar framtidas Statens vegvesen er eit svar på dette

2 Agenda Bakgrunn for organisasjonsendringa Fagdivisjoner
Korleis vert planprosessen?

3 Kvifor ny organisering?
Framtidas Statens vegvesen Kvifor ny organisering?  Regionreform, fleire aktørar, fylkeskommunane på fylkesvegar, Nye Veier og Statens vegvesen på riksvegane Frå dagens 700 tilsette vert 1850 årsverk overførte til dei 10 nye fylkeskommunane Krav til meir veg for pengane, nye teknologiske løsninger og krav om brukerorientering påvirker Statens vegvesen sine roller, vårt ansvar og måten vi skal løse oppgavene våre på – og dermed måten vi organiserer oss på. Vegvesenets rolle og ansvar i framtidas transportsystem, og kva skal vi levere. Ny organisnerng i det vi kallar framtidas Statens vegvesen er eit svar på dette

4 Våre strategiske mål fram mot 2030
Styrke vår gjennom- føringsevne Bidra til trygge trafikanter og sikre kjøretøy Utvikle og ta vare på vegnettet på en profesjonell måte Fremme bærekraft og redusere klimagassutslipp Tilrettelegge for framtidens transportsystem NTP: Et transportsystem som er sikkert og fremmer verdiskaping og bidrar til omstilling til lavutslippssamfunnet Trygt fram sammen Statens vegvesenet har over 150 års historie som vegetat. Vår visjon «På veg for et bedre samfunn» forteller om rollen vår som samfunnsbygger. Vi skal utvikle gode og framtidsrettede vegsystemer som ikke fører til alvorlig skade på mennesker eller miljø. Vårt hovedbudskap Trygt Fram Sammen baserer seg på visjonen og uttrykker vårt løfte til trafikantene: Vi ønsker å være en kompetanseetat som trafikanter og brukere oppfatter som åpen og brukerorientert – en etat som med omtanke for mennesker og miljø, arbeider for at trafikanter skal komme trygt og effektivt fram.

5 Framtidas Statens vegvesen
I mer enn 150 år har Statens vegvesen vært bygget på hvordan etaten har kunnet bidra til å gjøre Norge til et bedre samfunn for både privatpersoner og næringsliv. I disse årene har etaten endret og tilpasset seg i takt med skiftende krav og forventninger fra omgivelsene. Fra 2003 ble vegproduksjonen i Statens vegvesen skilt ut i et statlig aksjeselskap og etatens øvrige oppgaver ble organisert med et Vegdirektorat og fem regioner. Regionmodellen ble opprettholdt i 2010 da store deler av eierskapet til de statlige vegene ble overført til fylkeskommunene, men det ble gjort tilpasninger blant annet ved å opprette vegavdelinger som samsvarte geografisk med fylkesstrukturen. Siden den gang har mye endret seg i og rundt Statens vegvesen. Viktige krav og endringer som nå krever tilpasninger, er blant annet:  Beslutningen om å overføre fylkesvegadministrasjonen fra Statens vegvesen til fylkeskommunene fra  Økt tempo i teknologi- og digital utvikling.  Krav til effektivisering av virksomheten. Ulike organinsasjonsmodellar vart vurdert-Ny rogasninsjon i Statens vegvesen er ein fagorganisnaret divisjonsmodell Med eit vegdriktorat med ein MYNDIGHETSAVDELING- som er til for alle vegeigare, Nye vegar, Fylkeskommunar og mm 5 fagdivsjonar TRAFIKANT OG KØYRETY UTBYGGING VEG- døymt til VDRIFT OG VEDLIKEHALD TRANSPORT OG SAMFUNN IT FELLESFUNKSJONER

6 Forslag til plassering av divisjonsledelse og VD
Veg: Tromsø Transport og samfunn: Trondheim Utbygging: Bergen Trafikant og kjøretøy: Arendal IT: Drammen Fellesfunksjoner: Moss Vegdirektoratet Oslo

7 Forslag til Veg samt Transport og samfunn, nivå 1 og 2
Divisjonsledelse Veg Tromsø Transport og samfunn Trondheim Leikanger Molde Bodø Arendal Lillehammer For å i varte samfunnsøktørrolla og legge til rette for lokal og regionalt samhandling, koordiienrg og kontakt er det lagt til geografsike einingar ifor drift og vedlikhald og Transport og samfunn Her vil

8 Myndighetsavdelingen
Styring Myndighetsavdelingen Veg- og trafikkjuridisk Konstruksjoner Vegutforming Vegtransport Brukerfinansiering Kontroll og godkjenning Veg- og gate Vegteknologi Konstruksjons-teknikk Veg og trafikkjuridisk: Veglova, Vegtrafikkloven, 60 TK-forskrifter, Utstederforskriften, Vedtak, Klagebehandling, juridisk støtte til avdelinger i NVTM Konstrusjoner Vegutfroming: Forskrifter, Vegnormaler, Teknisk godkjenning, Vedtak, Klagebehandling; Myndighet; Fagorgan -Regelverk, fravik, godkjenning og klagebehandling innen vegutforming og vegteknologi; Ledningsforskriften, N100 og N200 m/veil. -Regelverk, fravik, godkjenning og klagebehandling innen bru, tunnel og andre tekniske konstruksjoner; Bru og tunnelforskrifter, N101, N400, N401 og N500 m/veil. -Regelverk, fravik; veiledn til N100, N200, N400-serien og N50 - Regelverk, fravik; veiledn til N100, N200 og N500 - Regelverk, fravik, godkjenning innen elektro; N601 m/veil.; Vegtransport Klima og geofag Inspeksjon og sikkerhet Kommentar For de tre avdelingene uten seksjoner vil det etter behov bli etablert faggrupper/team. Det vil bli vurdert et annet navn enn «Myndighetsavdelingen».

9 Utbygging Kjell Inge Davik Margot Aasebø Kjartan Hove Utbygging
Styring Utbygging Kommunikasjon Utbygging Teknologi og utvikling Utbygging Kontrakt og marked Utbygging Kjartan Hove Fagressurser Utbygging Utbyggingsområde nord Utbyggingsområde midt Utbyggingsområde vest Utbyggingsområde sør-øst E6 Alta vest/Nord Troms Tunnelopp-gradering E39/Rv 651 Ferjekaier E39/Rv 13 Ryfast - Eiganes Førdepakken Tunnel-oppgradering E16 Ringeriksbanen Plan Utbygging Bypakke Ålesund E16 Vossapakko E8/E6 Prosjekt Øyfast E18/E39 Gartnerl. - Kolsdalen E39 Rogfast Rv 36 Bø-Seljord Geofag Utbygging Fv 17 Liafjell-Olvikvatnet Bypakke Molde og E39 Lønset - Hjelset E6 Oslo Øst Tunneloppgradering E39 Bypakke Nord-Jæren Bypakke Tromsø «Tenk Tromsø» Grunnerverv Utbygging E18 Vestfold Syd E16 Fagernes - Øylo E39 Ålesund – Molde/ E6 Soknedal E39 Rådal - Svegatjønn Rv 13 prosjekter Geomatikk Utbygging E6 Hålogolands-brua Planprosjekter Viken, Telemark E18 Vestkorridoren E39 Betna – Bårdshaug/ Rv 70 Rv 555 Sotrasambandet Byvekstavtale Bergen Teknisk Utbygging E10 Hålogalands-veien E134 Oslofjord, E18 Østfold E134 Gvammen-Århus E39 Lavik-Skei Miljøpakke Trondheim Utbyggingsprosjekt over 200 mill er lagt til UTBYGGINGSAVDELINGA Her er det valgt Komplekse konstruksjoner Bypakke Harstad Harstadpakken OPS Rv 23/25 E16 Filefjell Sykkelekspressveg Trondheim Bypakke Grenland E16 Sandvika – Skaret - Høgkastet E16 Arna - Stanghelle E6/Rv 77 Saltenpakka Tunnel-oppgradering Oslo E134 Damåsen – Saggrenda E136 Romsdal Prosjekt Vestoppland E39 Aksdal - Bergen Rv 80 Bypakke Bodø E18 Varoddbrua E16 Eggemoen Olum, Kløfta-Kngsv. Rv 7 Ørgenvika - Svenkerud E6 Helgeland

10 Drift og vedlikehold Svenn Egil Finden Drift og vedlikehold
Styring Drift og vedlikehold Kommunikasjon Drift og vedlikehold Teknologi Drift og vedlikehold Kontrakt og marked Drift og vedlikehold Svenn Egil Finden Fagressurser Drift og vedlikehold Laboratorier og grunnboring Drift og vedlikehold øst Drift og ved- likehold sør Drift og ved-likehold vest Drift og ved-likehold midt Drift og ved-likehold nord Ferge Geofag Drift og vedlikehold Laboratorium 1 Plan og utbygging øst Plan og utbygging sør Plan og utbygging vest Plan og utbygging midt Plan og utbygging nord Laboratorium 2 Grunnerverv Drift og vedlikehold Drift øst Drift sør Drift vest Drift midt Drift nord Laboratorium 3 Vedlikehold øst Vedlikehold sør Vedlikehold vest Geomatikk Drift og vedlikehold Vedlikehold midt Vedlikehold nord Laboratorium 4 OPS Ansvar for drifting av alle riksvegar, vedlikehald av veg, konstruksjoner, teknisk forvaltning og ansvar for mindre plan og utbyggingsprojekt under 200 mill Tunnelforvalter og bruforvalter etter forskriftskrav er lagt til geografiske einingar For planprosessen Bru Elektro Teknisk planlegging

11 Transport og samfunn Per Morten Lund Tone Oppedal Transport og samfunn
Styring Transport og samfunn Samfunnsutvikling og klima Transportutvikling Trafikkstyring og beredskap Trafikksikkerhet Transport nord Transport midt Transport vest Transport øst Transport sør Planlegging Transportdata Vegtrafikksentral øst Utredning nord Utredning midt Byvekstavtale Bergen og Nord-Jæren Byvekstavtale Oslo Utredning sør Vegtrafikksentral sør Transport-forvaltning 1 Transport-forvaltning 1 Utredning øst Transport-forvaltning 1 Norsk vegmuseum Transportstyring Utredning vest Nasjonale turistveger Geodata 1 Vegtrafikksentral vest Transport-forvaltning 2 Transport-forvaltning 2 Transport-forvaltning 1 Transport-forvaltning 2 Transport-forvaltning 1 Klima og miljø Geodata 2 Vegtrafikksentral midt Transport-forvaltning 2 Transport-forvaltning 2 Geodata 3 Vegtrafikksentral nord Transport-forvaltning 3 Ansvar for oppgaver Statens vegvesen utfører for hele vegtransportsystemet, uavhengig av vegeier: VTS, NVDB, datainnsamling og bearbeiding for både Statens vegvesen, overordnet myndighet, andre offentlige organ, andre vegeiere og allmenheten, utrednings-, metodeutviklings- og analysearbeid for overordnet myndighet, FoU. Ansvar for I dei geografiske avdelingane ligg ansvar for TRANSPORTFORVALTNING BYVEKSTAVTALAR UTREDNING NTP, KVU andre utredninger og transportanalyser ligg til denne eininga Kva er tranportforvaltning Forvaltning etter vegloven. Dette omfatter beslutninger for riksveg, knyttet til: søknader om avkjørsler, søknader om dispensasjon fra byggegrenser, søknader om reklameskilt mm. Det omfatter også omklassifisering av veg til riksveg eller fra riksveg til annen vegklasse. Forvaltning etter vegtrafikkloven. Dette omfatter vedtak av skiltplaner, vegoppmerkingsplaner, arbeidsvarslingsplaner for både riks- og fylkesveger. Divisjon Drift og vedlikehold, divisjon Utbygging, fylkeskommunene og Nye Veier AS, må selv utarbeide slike planer og gjennomføre planene. Det er bare vedtaksmyndigheten som skal tilligge Transportforvaltningsseksjonene, men det er likevel aktuelt med noe veiledning og kontroll. Tilsvarende gjelder for signalanlegg, men her vil Transportforvaltningsseksjonenes arbeid være avgrenset til en faglig vurdering før vedtak i ære Trafikksikkerhetsavdelingen. Andre forvaltningsoppgaver er godkjenning av arrangementer på og langs riks- og fylkesveger og godkjenning av spesialtransporter på offentlig veg. Forvaltning etter plan- og bygningslov. Dette omfatter rådgivning og medvirkning i plan- og byggesaksprosesser (både interne og eksterne prosjekter), formelle uttalelser og eventuelle innsigelser. Saksmengden er svært stor, og det er derfor nødvendig med prioriteringer som innebærer at det bare er planene og byggesakene med størst innvirkning på Statens vegvesens ansvarsområde som kan behandles grundig. Uttalelser i konsesjonssaker (vernesaker og utbyggingssaker). Transportforvaltningsseksjonene vil i stor grad kunne uttale seg på vegne av Statens vegvesen, men noen saker kan ha konsekvenser som tilsier at uttalelse bør gå fra divisjonen. Lokalt og regionalt trafikksikkerhetsarbeid. Deltakelse i fylkenes trafikksikkerhetsutvalg, forum o.l. der det er slike, bidra i kampanjer, drive opplæring, stand på arrangementer o.l, trafikksikkerhetsinspeksjoner som grunnlag for prioritering av tiltak. Innlegging av ulykker i STRAKS (TRULS) registeret, uthenting av data og arbeid med statistikk og ulykkesanalyser. Trafikksikkerhetsavdelingen har ansvaret for registeret, Transportforvaltning bistår med ulykkesdata og bruker opplysningene fra registeret i sitt arbeid. Utarbeide trafikkberedskapsplaner. Trafikkstyring og beredskap utarbeider malverk for slike planer i et felles system for hele landet. Transportavdelingen fyller malverket med konkrete planer som er koordinert for riksveg, fylkesveg og kommunal veg. Trafikkstyring og beredskap bruker planene i sitt arbeid med trafikkstyring ved hendelser. NTP, HP, budsjettarbeid og utredning av brukerfinansiering. Seksjonen skal bidra med innspill til Utredningsseksjonen, som igjen spiller inn til avdeling for Samfunnsutvikling og klima. By- og tettstedsutvikling og areal- og transportplanlegging. Oppfølging av krav etter forurensningslov/-forskrift. Seksjonen har oppfølgingsansvaret. Det må forventes bidrag fra seksjon Klima og miljø på avdeling Samfunnsutvikling og klima.

12 Framtidas Statens vegvesen
Korleis vert planprosessene Framtidas Statens vegvesen MYNDIGHET Regelverk Klagesaker Teknisk godkjenning DRIFT OG VEDLIKEHALD Planlegging etter Plan og bygningslova: Kommunedelplan, Reguleringsplan, prosjektering og utbygging av mindre prosjekt (<200 mill) Rekkefølgekrav UTBYGGING Planlegging etter Plan og bygningslova: Kommunedelplan, KU, Reguleringsplan, prosjektering og utbygging av store prosjekt (> 200 mill) TRANSPORT OG SAMFUNN KVU, KU Nasjonal transportplan Strekningsvise utredninger, transportanalyser mm bompengeutredninger Byvekst Transportforvaltning Forvaltning Veglov Vegtrafikklov Plan og bygningslova Sektoransvar: trafikksikkerhet, framkomst og klima/miljø


Laste ned ppt "Organisering av Statens vegvesen Korleis vert planprosessen?"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google