Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Utruste til et godt liv gjennom trygghet, kunnskap og humør

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Utruste til et godt liv gjennom trygghet, kunnskap og humør"— Utskrift av presentasjonen:

1 Utruste til et godt liv gjennom trygghet, kunnskap og humør
OPPVEKST | Avdeling Dvergsnes skole Utruste til et godt liv gjennom trygghet, kunnskap og humør

2 Nytt i år Ledergruppa - ny inspektør på Odderhei 5 nye lærere - økt elevtall, styrking av ressurser på 1. trinn, pensjonist, vikariat videreutdanning 2 nye fagarbeidere i SFO Deling av sosiallærer- og spes.ped.lederfunksjonen Praksisskole UIA - studenter på 1, 2, 4, 5 og 7. trinn OPPVEKST | Avdeling

3 FLiK Prosjektperioden er avsluttet
Resultatene viser fremgang på mange viktige områder i bhg og barneskole Litt tilbakegang på noen områder på 9. og 10. trinn Gutter i skolen På Dvergsnes skole viser resultatene fremgang på mange viktige områder - relasjoner - trivsel Resultatene viser at vi har en utfordring med guttenes opplevelse av norskfaget OPPVEKST | Avdeling

4 FLiK – T3

5 OPPVEKST | Avdeling

6 T3 – gutt/jente trinn OPPVEKST | Avdeling

7 T3 – gutt/jente trinn OPPVEKST | Avdeling

8 Hva kan foreldre forvente av skolen?
Læreren er tydelig leder Læreren har både faglig og pedagogisk kompetanse Læreren er informert om ditt barns situasjon og informerer i konferanser om elevens skolesituasjon, trivsel og læringsutvikling Skolen bidrar til utvikling av elevenes sosiale ferdigheter og skaper et godt skolemiljø som fremmer helse, trivsel og læring De voksne griper inn og stopper krenkende ord og handlinger Skolen støtter foresatte i deres oppdragelse av barna og tar kontakt dersom vi er bekymret

9 Beskrivelse av god klasseledelse
Oppstart: Aktivitet: Avslutning: Elevene hentes presis til timen. Læreren er først i klasserommet. Vi hilser individuelt på elevene om morgenen, gjerne ved å håndhilse. Ukeplan og dagsplan er synlig i klasserommet. Læringsmål for uka og økta skal gjennomgås i klassen. Rutiner for overganger skal være godt kjent for elevene og innarbeidet i klassen. Læreren møter elevene med aktiviteter som inkluderer alle, skaper trygghet og gir læringsutbytte. De voksne bruker ros som motivasjon for læring. Læreren gir elevene underveisvurdering i læringsarbeidet. Lærer oppsummerer økta/perioden sammen med elevene. Måloppnåelse og innsats vurderes sammen med elevene. Lærer og elever rydder klasserommet på slutten av hver arbeidsøkt. Læreren er med i garderoben til alle elevene er ute. Forutsetning for en god praksis er at hver enkelt lærer og teamet har organisert klasserommet og elevgruppen på en hensiktsmessig måte. Vi ønsker en kultur hvor de voksne gir konstruktive tilbakemeldinger til hverandre. Utarbeidet: høsten 2016 Revidert: OPPVEKST | Avdeling

10 Forventninger til foreldre
Ser til at barna gjør skolearbeidet/leksene (også de som har leksehjelp) Sørger for at barna møter forberedt på skolen, har med mat og egnet påkledning (sjekk ukeplanen) Møter opp på foreldremøter og konferanser Omtaler skolen, elever og ansatte positivt i påhør av egne barn Melder fra til skolen dersom noe ikke er bra

11 Opplæringsloven §9-a nullmobbing.no
Aktivitetsplikten er skjerpet. Alle ansatte har en plikt til å følge med, gripe inn og varsle. Rektor har ansvar for å undersøke, sette inn tiltak og dokumentere. Det ligger god og viktig informasjon til foreldrene på nullmobbing.no

12 Sosial handlingsplan Foreldrenivå Tid Tiltak Beskrivelse Oppstart
Foreldrenettverk Foreldrekontakt organiserer foreldrenettverk i starten av 1. klasse. Foreldre til nye elever må inkluderes underveis. Høst og ved behov Foreldremøter Delta aktivt og konstruktivt. Hele året Foreldrekontakt Organisere sosiale arrangementer for klassen. Samarbeide med skolen om jule- og sommeravslutning. Ta kontakt med foreldre til nye elever i klassen. 5-6 ganger årlig Vennegrupper Skolen oppfordrer alle til å delta i og arrangere vennegrupper etter oppsett fra kontaktlærer. Kommunikasjon med skolen Gi kontaktlærer tilstrekkelig informasjon for å ivareta barnet i skoletiden. Bursdager der aller er inkludert. Når enten alle guttene/jentene eller hele klassen inviteres til bursdag kan invitasjon deles ut på skolen. Hjem-skolesamarbeid Bidra til at det blir et godt samarbeid mellom hjem og skole. Delta på møter og utviklingssamtaler. Omtale andre barn, foreldre og skolen positivt. Ta kontakt direkte med skolen ved behov. Samtale om sosiale medier Samtale med elevene om bruk av sosiale medier.

13 Elever som uteblir fra skolen

14 Fravær Meld fra kl – til skolens tlf ( ) dersom ditt barn blir borte. Skolen ringer dersom vi ikke har fått beskjed. Læreren tar kontakt hvis det er spørsmål i forbindelse med fraværet. Meld fra til kontaktlærer hvis du har informasjon som er viktig for eleven. Søknad om fri gjøres ved å bruke skolens søknadsskjema på hjemmesiden. Rektor kan innvilge permisjon i inntil 10 skoledager i skoleåret.

15 Kommunikasjon med SFO Direktesfo.no Før kl 1100
Foreldreportalen brukes til endring av plass og kontaktinformasjon SFO undersøkelsen OPPVEKST | Avdeling

16 OPPVEKST | Avdeling


Laste ned ppt "Utruste til et godt liv gjennom trygghet, kunnskap og humør"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google