Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

«NyeVeier – Ny giv for vei-Norge»

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "«NyeVeier – Ny giv for vei-Norge»"— Utskrift av presentasjonen:

2 «NyeVeier – Ny giv for vei-Norge»
Ingrid D. Hovland, Adm.dir. Norvegkonferansen Oslo, 25. oktober 2016

3 Nye Veier AS Opprettet som et interimselskap våren 2015
Ordinær drift fra 1. januar 2016 Heleid av Samferdselsdepartementet Hovedkontor i Kristiansand En slank og effektiv byggherreorganisasjon Ca. 85 ansatte innen utgangen av 2016 Skal bygge 534 km riksvei, hovedsakelig 4-felt Omsetning 148 mrd. NOK over 20 år

4 Fire utbyggingsområder
E6 Trøndelag E6 Mjøsregionen E18 Langangen - Grimstad E39 Kristiansand - Sandnes

5 Selskapets oppdrag Stortingsmelding 25-2014/2015 – På rett vei
Planlegge, bygge, drifte og vedlikeholde viktige hovedveier Helhetlig og kostnadseffektiv utbygging og drift av trafikksikre hovedveier Styrke næringslivets konkurranseevne Mer effektiv, forutsigbar og tryggere veitransport Mer vei for pengene

6 Matriseorganisasjon Adm dir Nye Veier AS er organisert med fokus på verdiskaping i prosjektene, med en sterk faglig basisorganisasjon som server prosjektene på tvers HMSK CFO Utbyggingsområde E18 Sørøstlandet Utbyggingsområde E6 Mjøsregionen Utbyggingsområde E6 Trøndelag Utbyggingsområde E39 Sørvestlandet Fagressurser som jobber på tvers av prosjektene - geografisk plassert ute og i Kristiansand Planprosesser og samfunnskontakt Teknologi og utbyggingsstrategi Kontrakt og anskaffelser

7 Forretningsmodell INNTEKTER FINANSIERING LIKVIDITET NYE VEIER AS
FINANSERING LIKVIDITET Rammeavtale mellom Nye Veier AS og Den norske stat ved Samferdselsdepartementet Formål: Fastsette oppstarts portefølje og generelle rammer for Nye Veiers oppgaver og finansiering Status: Signert INNTEKTER FINANSIERING LIKVIDITET Underavtaler er per Ikke signert Planleggingsavtale Direkte kostnader + sats for indirekte kostnader Vegutbyggingsavtale Direkte kostnader + risikopåslag + sats for indirekte kostnader Aksjeinnskudd + tilførsel av egenkapital Forpliktelse fra Staten i en femårsperiode 2016: 1,3 MRD 2017: 3 MRD : 5 MRD per år Utbetales innen hvert år Vederlag fra underavtaler Drifts- og vedlikeholdsavtale Direkte kostnader + risikopåslag + sats for indirekte kostnader Andre avtaler om bistand Ikke diskutert Vederlag i form av bompenger 30-50% av total prosjektkostnad Trekk fra bompengegrunnlag

8 Forutsigbarhet i porteføljestyring

9 Helhetlig prosess – gode løsninger i et levetidsperspektiv
Vår strategi er å utnytte dette mulighetsområdet for å skape innovasjon; Tidlig entreprenørinvolvering (ECI) Sammen med riktig entreprenør og off. myndigheter finne de gode løsningene Redusere total gjennomføringstid Redusere kostnadene i utbygging og i levetidsperspektivet Skape forutsigbarhet i prosessen Fokusere på muligheter ikke bare risiki Nye Veiers påvirkningsrom Mulighetsområdet for å påvirke sluttresultatet gjennom gode innovasjonsprosesser Totalentreprise – Industrialisert prosjektering, bygging, drift & vedlikehold Kvalifikasjon med bare seriøse tilbydere Konkurranse basert på våre funksjonskrav Samspill i tilbuds- og gjennomføringsfasen Evaluering basert på kvalitet i tilbudt løsning, kompetanse til tilbudt team og pris Tenke levetidsperspektivet Planlegging Utbygging Drift og Vedlikehold Tid Nye Veiers verdikjede

10 Brukerfinansiering 148 mrd.kr., bompengeandel på 33 % (NTP ca. 35 %)
Forholde seg til prinsippene vedtatt i NTP og retningslinjer fra Staten Nytteprinsippet: betale en andel for den strekningen du kjører på Ikke kryss-subsidiering Frivillighetsprinsippet: lokale vedtak for setting av satser Regional tilslutning til bompengeopplegget er nødvendig Fylkeskommunen skal fortsatt stille garanti

11 Utbyggingsfase Innkrevingsfase
Roller og ansvar etter vedtatt bompengeproposisjon Utbyggingsfase Innkrevingsfase NyeVeier Bruker Statens vegvesen Byggherre Avtale Rekvirering Betaler bompenger via utsteder Myndighetsutøver Avtale Takstvedtak Fylkeskommune Bompengeselskapet

12 Bompengereformen NyeVeier er positive til at det kommer en bompengereform NyeVeier er avhengig av ryddige ansvars- og myndighetsforhold NyeVeier støtter at regionale bompengeselskap får ansvar for innkrevingsutstyr Bompengeselskapene og fylkeskommunene bærer den økonomiske risikoen

13 Forutsigbarhet og «opptrekksmodell»
NyeVeier opptatt av forutsigbare prosesser overfor bompengeselskapene Vi vil legge opp til rekvisisjonsplaner mot bompengeselskap som er i tråd med betalingsplanene som legges inn i kontraktene med entreprenører Sikrer forutsigbarhet Sikrer samsvar mellom rekvirering og framdrift i prosjektet

14 NyeVeiers tre første bompengeproposisjoner
Vedtatte NyeVeier prosjekt Kr/km Statlig andel pst. Bom-andel pst. E18 Tvedestrand-Arendal 1,5 62 38 E18 Rugtvedt-Dørdal 1,9 59 41 E6 Kolomoen-Moelv 2,3 48 52 Gjennomsnitt 57 43

15 Status etter et 9 måneders drift
Jan Februar Mars April Mai Juni….Sep. Åpningen Leverandørdag Prioritert fem strekninger: E18 Tvedestrand-Arendal E18 Langangen-Dørdal E39 Krs Vest-Vigeland E6 Kolomoen-Moelv E6 Trøndelag Vegutbyggingsavtale E18 Tvedestrand-Arendal Fire pre-kvalifisert til E18 Tvedestrand-Arendal: AF-Gruppen Hochtief Infra Skanska Norge NCC Construction Vegutbyggings-avtale E6 Kolomoen-Moelv E18 Langangen-Dørdal Anbudsefaring E18 Tvedestrand-Arendal Prekval. E18 Rugtvedt-Dørdal 10 selskaper søkt om å bli kvalifisert til konkurransen E18 Tvedestrand-Arendal Leverandørdag Strategiprosess Flere Stortingsprop. Rugtvedt-Dørdal Kolomoen-Moelv Åpning kontor på Hamar Åpning kontor på Rugtvedt Første Stortingsprop.

16


Laste ned ppt "«NyeVeier – Ny giv for vei-Norge»"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google