Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Regional plan for et helhetlig opplæringsløp

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Regional plan for et helhetlig opplæringsløp"— Utskrift av presentasjonen:

1 Regional plan for et helhetlig opplæringsløp
Handlingsplan 2015 – 2016 Revidert handlingsplan 2017 – 2018 Regional plan for et helhetlig opplæringsløp med handlingsplan for 2015 – 16. Politisk vedtatt i alle kommuner, bortsett fra at vi er usikre på gamle Sandefjord, og vedtatt i FT april 2015 Dere har fått planen og i den ligger statusrapport for RPHO-arbeidet fram til nå og revidert handlingsplan 2017 – 2018.

2 Handlingsområder Arenaer for samhandling og læring
Statistikk og analyse Kvalitet i opplæringen Overgangene

3 Hva har vi gjort? Utviklet sammen med kommunene og andre samarbeidsparter Kjennetegn på kvalitet i opplæringen Kjennetegn på kvalitet i overgangene Pilotert profesjonsfellesskap for hele opplæringsløpet i fag og grunnleggende ferdigheter Videreutviklet rektornettverk og karrierenettverk Revidert Høstrapport – ungdomsskole – videregående opplæring 1 og 2: Kjennetegn for kvalitet i opplæringen og overgangene finner dere på nettsiden opplæringsløpet.no 3: Piloteringen av profesjonsfellesskapet – dere får senere se en dokumentar på dette arbeidet 4: Vestfold er inndelt i 5 områder der rektorene i ungdomsskolene og videregående skole møtes regelmessig. Det samme gjelder karrierenettverkene der rådgivere og hjelpeinstanser møtes (….NAV, OT/PPT, helsesøster, miljøarbeidere…osv) 5: Rådmennene får denne utdelt. Høstrapporten gir tall og statistikk for årsproduksjonen i vgo, relatert til hvilken avgiverkommune og ungdomsskole elevene kommer fra.

4 Handlingsområde: Overganger
Planen: Utvikle og forankre felles kvalitetskjennetegn for gode overganger i hele opplæringsløpet Ferdigstilt Handlingsplan 2017/-18: Konkretisering, operasjonalisering og implementering sammen med kommunene. Overgangene

5 5 kritiske overganger Arbeid eller Studier

6 Grunnskolepoeng og gjennomføring i vgo
Grunnskolepoeng er summen av alle karakterer i de 10 avgangsfagene i 10. trinn. Denne poengsummen konkurrerer de med om skoleplass i vgo. Tabellen viser sammenhengen mellom karakterer i ungdomsskolen og sannsynligheten for å fullføre og bestå vgo Kilde SSB: Publisert desember 2011

7 Helhet i fag, progresjon og læringsutvikling Grunnopplæring i matematikk
Videregående skole trinn (SF: = 224t) eller (YF: 84 t)* Overgang 1201 t Ungdomsskolen trinn 8-10 (313 t) Overgang 888 t Barneskolen trinn 5-7 (328 t) Illustrerer viktigheten av helhetstenkning og kvalitet i fagene i hele opplæringsløpet. Vi bruker matematikk som eksempel. Viser: barn og unge får til sammen 1425 – ST /1285 – YF timer i matematikk. 1201 timer er gitt i grunnskolen. Barneskolen trinn 1-4 (560 t) Overgang Barnehagen Antall, rom og form * obligatorisk: studieforberedende/yrkesforberedende

8 Handlinger knyttet til overganger
Høstrapporten Utdanningsvalg Rektornettverkene Karrierenettverkene Lederforum, rådmannskollegiet og ordførerkollegiet Profesjonsnettverk både etablert og i prosess Profesjonsnettverk digitalpedagoger Ledersamling kommune og fylkeskommune Konkretiseringen av kjennetegnene for god kvalitet i alle overganger

9 Felles målsettinger framover
Praksis i vår kommune/skole samsvarer med kjennetegnene for god kvalitet i opplæringen Praksis i vår kommune/skole samsvarer med kvalitetskjennetegnene for gode overganger I vår kommune/skole stimulerer vi til fellesskap om helhet og sammenheng for ledere og pedagoger i hele opplæringsløpet Vi deler gode erfaringene med  hverandre i Vestfold. Vi anser oss som en kommune i denne sammenhengen!! Punkt 1 og 2: kommunesammenslåinger gjør at RPHO er relevant for å bygge felles praksis og kultur Punkt 3: Ledersamling – alle ledere hele opplæringsløpet. Stimulere til ansvar og engasjement. Punkt 4: minne om nettsiden opplæringsløpet.no og Facebooksiden. MINNE OM AT RPHO-TEAMET ER EN RESSURS for kommunene også! Ta kontakt!! Og responder på henvendelsene våre

10 Kvalitetskjennetegn på gode overganger:
Barnehagepersonalet og pedagogisk personale i skolen kjenner til kompetansemål og arbeidsmåter i sine fag på foregående og neste nivå i opplæringsløpet. De tar hensyn til dette når de planlegger, tilrettelegger og gjennomfører opplæringen. Barn, unge og foresatte opplever at det er god kommunikasjon mellom nivåene, slik at overgangen oppleves som trygg og god. Neste nivå er godt forberedt og tilpasninger og tilrettelegginger i opplæringen som er avtalt, blir gjennomført Barn, unge og foresatte opplever å bli lyttet til og veiledet i overgangene Barn, unge og foresatte kan lett innhente god informasjon om neste nivå og gjør bevisste valg om videre utdanning på grunnlag av egne interesser, kompetanse, evner og forutsetninger.

11 Refleksjon Hvilke kjennetegn er vi gode på ? Hvilke kjennetegn bør vi jobbe mer med ? Hvordan kan vi jobbe med gode overganger i vår kommune ?


Laste ned ppt "Regional plan for et helhetlig opplæringsløp"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google