Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Norge i omstilling – karriereveiledning for individ og samfunn NOU 2016:7 Grunnopplæringa – universiteter og høyskoler – NAV – kvalitet kompetanse Lindesnes.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Norge i omstilling – karriereveiledning for individ og samfunn NOU 2016:7 Grunnopplæringa – universiteter og høyskoler – NAV – kvalitet kompetanse Lindesnes."— Utskrift av presentasjonen:

1 Norge i omstilling – karriereveiledning for individ og samfunn NOU 2016:7 Grunnopplæringa – universiteter og høyskoler – NAV – kvalitet kompetanse Lindesnes Havhotel Geir Syvertsen

2 Karriereveiledning i grunnopplæringa skolen – hva må løses?
Gjentatte undesøkelser peker på for lav tilgang til karriereveileding i skolen Karriereveiledningen i skolen har ujevn, og mange steder for lav kvalitet og profesjonalitet Utdannings- og yrkesrådgiverne blir mange steder spist opp av koordineringsoppgaver Lærere i faget utdanningsvalg har verken rett eller plikt til karrierefaglig utdanning Lærlinger har ikke rett til nødvendig rådgivning, som andre elever i vgo Potensialet i karriereundervisning er sannsynligvis ikke utnyttet i videregående skole Nettbaserte ressurser kan benyttes i karriereveiledningen i skolen i mye høyere grad

3 Grunnopplæringa forslag:
Skille utdannings- og yrkesrådgivning fra annen rådgivning og kalle det karriereveiledning Ny stillingskategori: karriereveiledere i egne stillinger i skolen (ikke som del av undervisningsstilling) Hele stillinger, men med rom for lokal fleksibilitet Fra Utdannings- og yrkesrådgivning til karriereveiledning Profesjonalisering: Alle karriereveiledere må ha karrierefaglig utdanning (kompetansekrav 60 stuiepoeng) Alle som underviser i faget utdanningsvalg må ha karrierefaglig utdanning (kompetansekrav) Videreutdanning i rådgivning/karriereveiledning må være en del av Kompetanse for kvalitet og inn i lærerutdanningene

4 Grunnopplæringa forslag…:
Gi lærlinger rett til karriereveiledning på lik linje med elever Utrede eget karriereveiledningsfag for elever på studieforberedende program Et styrket karriereveiledningstilbud på nett skal være tilpasset elever som står foran overgang til høyere utdanning, læretid og arbeidsliv, også tilrettelagt for bruk i undervisningen Styrket finansiering – minimum doblet ressurs fra dagens nivå

5 Utvalget foreslår 100% stillinger som karriereveileder i grunnopplæringen. Hvordan kan dette eventuelt gjøres i Vest- Agder?

6 Utvalget foreslår Karriereveiledning i universiteter og høyskoler I:
Alle høyere utdanningsinstitusjoner må ha et tilbud om profesjonell karriereveiledning til alle studenter Karriereveiledning bør inngå som del av studieløpene for alle studenter Karriereveiledning bør i større grad være en del av institusjonenes strategier

7 U Utvalget foreslår Karriereveiledning i universiteter og høyskoler II:
Kunnskapsdepartementet bør i større grad legge vekt på karriereveiledning i UH-sektoren Karriereveiledningstilbudet på nett er også et tilbud rettet mot studenter i høyere utdanning Karriereveiledere i UH-sektoren skal ha karrierefaglig utdanning på mastergradsnivå

8 Hvilke karrierekompetanser må elevene ha før de begynner på universitet og høyskole?

9 Utvalget anbefaler Karriereorientert veiledning i NAV
NAV bør forsterke sitt utviklings- og profesjonaliseringsarbeid, særlig når det gjelder karriereorientert veiledning Veiledere i NAV bør ha karrierefaglig utdanning på minimum 30 studiepoeng (Career Advisor). Det bør være noen veiledere med karrierefaglig utdanning på mastergradsnivå NAV bør bruke karrieresentrene som tilbyder av kompetansestøtte, kurs og tjenester til brukerne

10 Utvalget anbefaler Karriereorientert veiledning i NAV
Samhandling mellom NAV og karrieresentrene styrkes, grenseflater avklares NAVs rolle i partnerskap for karriereveiledning forsterkes og forankres i fylkesvise samarbeidsavtaler Arbeids- og sosialdepartementet bør kommunisere til Nav at deltakelse i partnerskap og bruk av karrieresentrenes tjenester er ønskelig

11 Karriereveiledning fagskoler:
Fagskolene bør inngå i et helhetlig system for karriereveiledning De som utøver karriereveiledning i fagskolene bør ha tilstrekkelig utdanning og kompetanse i tråd med utvalgets anbefalinger for nasjonale kompetansestandarder for ulike veilederroller Kunnskap om fagskolene skal være et sentralt element i alle karriereveilederes kompetanse

12 Andre forslag For folkehøyskolene, forsvaret og kriminalomsorgen anbefaler utvalget at karriereveiledningstjenestene til enhver tid er i samsvar med behovet ved den enkelte institusjon/organisasjon og forholder seg til nasjonale kompetansestandarder for karriereveiledning At kunnskapsgrunnlaget om karriereveiledning i kriminalomsorgen styrkes

13 Karriereveiledning for integrering – problemstillinger
Hvordan sikre rett kompetanse og kvalitet og profesjonalitet på karriereveiledningen i introduksjonsordningen? Hvordan kan karriereveiledning bidra til raskere integrering og overgang til opplæring og arbeid –og selvforsørgelse? Hvordan koble arbeidet i intro-ordningen –og programrådgiverne –på spesialistmiljøet i karrieresentrene? Hvordan sikre bedre samhandling og koordinering mellom arbeidet i introordningen og det andre karriereveiledningsarbeidet i fylket?

14 Utvalget anbefaler Karriereveiledning for integrering
Nyankomne innvandrere må få tilstrekkelig tilgang til karriereveiledning i introduksjonsordningen Karrierelæring blir del av opplæringen i norsk- og samfunnskunnskap Programrådgivere i introduksjonsprogram og lærere i norsk og samfunnskunnskap bør ha karrierefaglig utdanning på minimum 30 studiepoeng Personer med stor sannsynlighet for å få opphold bør allerede i mottak få tilgang til karriereveiledning

15 Utvalget anbefaler Karriereveiledning for integrering…
Karrieresentrene skal tilby karriereveiledning til alle voksne over 19 år, og dette tilbudet må kommuniseres tydelig til nyankomne innvandrere når de bosettes i en kommune. Kommunen (som ansvarlig for introduksjonsordningene) bør delta i fylkesvise partnerskap for karriereveiledning og benytte karrieresenterets ressurser

16 Gruppeoppgave: Hvordan kan vi unngå overlapp og dobbeltarbeid, men samtidig dra nytte av hverandres kompetanse på tvers av aktørene? Etter denne konferansen: Hva kan vi konkret gjøre for å få enda mer helhet i karriereveiledningen gjennom hele løpet i Vest Agder? Minst to forslag på hvert punkt på plakaten

17 Helhet - kvalitet og kompetanse
Økt kvalitet og profesjonalitet: Få på plass standarder, systemer og rammeverk som sikrer profesjonalitet, rett kompetanse til rett oppgave, evalueringssystemer og felles forståelse av innhold og formål

18 Helhet - kvalitet og kompetanse fortsatt:
Økt kvalitet og profesjonalitet - gjennom felles forståelse av formål, kompetansestandarder, utdanningstilbud, etiske retningslinjer, evalueringssystem – utarbeide et nasjonalt kvalitetsrammeverk Forskningen på karrirereveiledningsfeltet styrkes og det må bygges sterke fagmiljøer

19 Helhetlig system: Hvordan?
Alle må ha tilgang til karriereveiledning, tette hullene i tilbudsstrukturen Folk skal kunne velge mellom ulike veiledningstilbud, som for eksempel individuell veiledning, kurs, nettbaserte tilbud og e-veiledning, etter eget behov Myndighetene må sørge for samordning sentralt og lokalt så tilbudene henger sammen og ikke overlapper hverandre Økt kvalitet og profesjonalitet - gjennom felles forståelse av formål, kompetansestandarder, utdanningstilbud, etiske retningslinjer, evalueringssystem – utarbeide et nasjonalt kvalitetsrammeverk Hvordan tett alle hullene og gi alle tilgang? Hvordan tilby ulike veiledningstilbud? Hvordan samordne lokalt (regionalt) så tilbudene henger sammen? Hvordan oppnå felles forståelse av formål, standarder….

20 Valg må tas mange ganger
Barne-hagen og barne-skole Ungdomsskole Faget utdanningsvalg Rådgivning Videregående opplæring Rådgivning Arbeidslivet Karriereveiledning Universitet og høgskole Fagskole NAV Veiledning ved arbeidsledighet og i attføringsløp Senior Karriere- veiledning - og overganger vil stadig skje

21 Gode valg lønner seg Gode valg for den enkelte og samfunnet bidrar til omstilling, integrering og hindrer frafall og utenforskap Alle voksne over 19 år bør ha tilgang til profesjonell karriereveiledning gjennom karrieresentre i fylkene. Det bør etableres en karriereveiledningstjeneste på nett - tilgang til informasjon og karriereveiledning for hele befolkningen. Alle elever, lærlinger og studenter bør få tilstrekkelig tilgang til karriereveiledning gjennom hele utdanningsløpet. Innvandrere bør få mer og bedre veiledning, særlig ved ankomst

22 Hvilke innspill er viktige å gi i høringsuttalelsen?
Gruppeoppgave Hvilke innspill er viktige å gi i høringsuttalelsen? Minst tre punkter fra hver gruppe.

23


Laste ned ppt "Norge i omstilling – karriereveiledning for individ og samfunn NOU 2016:7 Grunnopplæringa – universiteter og høyskoler – NAV – kvalitet kompetanse Lindesnes."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google