Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
0
Møte med seksjonssjefene 29. november 2016
USITs årsplan 2017 – 2019 Møte med seksjonssjefene 29. november 2016
1
Del 1: Innledning 29. november 2016
2
Seksjon for integrasjon og elektroniske identiteter
29. november 2016
3
Del 1: Innledning Fokusområder i INT Virksomhetskritisk
Identity Access Management Systemintegrasjon IT-arkitektur Virksomhetskritisk Forutsetninger for strategiske satsningsområder UH or die! UH-Cerebrum UH-eValg 29. november 2016
4
Tjenernær drift 29. november 2016
5
1. Innledning Prioriteringer fra UiOs årsplan Digital eksamen
29. november 2016
6
1. Innledning Universitets- og høyskolesektoren
integrasjon, identitetsforvaltning, autentisering, autorisering 29. november 2016
7
Seksjon for bruker- og oppdragsoppfølging
29. november 2016
8
Overordnet BO i SST Helhetlig perspektiv Treffer alle med det meste
29. november 2016
9
Del 2: Forskning og utdanning først #1: IT i forskning
29. november 2016
10
Gard Thomassen, PhD ITF/USIT/UiO Årsplan 2017, IT i Forskning 10
29. november 2016 10
11
Om presentasjonen Presentasjonen er i hovedsak ment for å vise hvilke spesielle initiativ fra ITF som griper vesentlig inn på tvers av USIT i 2017, TSD unntatt. (2017 = BYOD/Sky). Presentasjonen er deretter laget for å vise hva ITF bruker sine årsverk til. Detaljene i de ulike hovedbolkene, med daterte og målbare målsetninger, vil bli presentert på web-versjonen, og ville gjort denne presentasjonen for omfattende. 29. november 2016
12
ITF– BYOD/Cloud Antatt større BYOD prosjekt for ”just-in-time provisjonering windows og linux” i perioden 10/1-27/ (se IT-Dir referat 29/11-16) Prosjektet vil trekke vesentlig ressurser fra USIT. (ITF PM 1,5) Forskningslagring, utredning frem til påske, implementasjonsfase / innkjøp høsten Antas å kreve ressurser fra GD i fase 2, og vil kreve ressurser fra UX (0,3 PM) frem til påske i fase 1. Antatt hybrid-aktig skyløsning. (ITF ressurser 0,3 PMs i fase 1). Ressursbehov i fase 2 er ukjent. 29. november 2016
13
ITF - ordinær virksomhet
29. november 2016
14
DS – mot avtaler MUSIT (60 PM) 29. november 2016
15
FI/FT - mot avtaler Driftsleveranse til Sigma2 (Abel, Fram, NIRD)(ca PM) Code Refinery (6 PM) Portals AUS (6 PM) TSD (13PM, antatt utvidet med ca 22 PM) NeIC (CERN/WLCG/Tier-1) (24PM, antatt utvidet med 10 PM) NeIC (Area coordinator) (10PM) NeIC (Tryggve) (12 PM) Language Analysis Portal (8 PM) GeoAccessNO (12PM) 29. november 2016
16
DS/FT/FI – frie midler Digital humaniora – kurs, seminar og oppsøkende virksomhet (7 PM) Bistand med Nettskjema, kvalitativ og kvantitativ metode (16 PM) Bistand med “mindre” databaseprosjekt og samlinger (~7 PM) Bistand med datainnsamling, spesialverktøy, spesialløsninger (12 PM) Instrumentnett / LIMS (6 PM) Søknadsbistand/ Fagråd for eInfrastruktur mm (0,5PM) Ymse oppdukkende forskningsbistand (6 PM) 29. november 2016
17
Seksjon for integrasjon og elektroniske identiteter
29. november 2016
18
Del 2: IT i forskning TSD-Cerebrum Cerebrum - digital postkasse
29. november 2016
19
WEB-seksjonen 29. november 2016
20
Mål: Utvikle av mobilapplikasjoner for datainnsamling i forskning
Mål: Understøtte datainnsamling for forskere, forskningsgrupper og prosjekter Mål: Utvikle av mobilapplikasjoner for datainnsamling i forskning Mål: Tilby Nettskjema som en tjeneste for datainnsamling til UH-sektor Mål: Utvikle UiOs nettsted og ansatteportal som plattform for forskningskvalitet 29. november 2016
21
Grunndrift 29. november 2016
22
2. IT i forskning TSD TSD/eVIR ACI (programdefinert nettverk)
Just in time provisjonering 10GbE på serverrommene Stamnettutbygging 29. november 2016
23
Tjenernær drift 29. november 2016
24
2. IT i forskning Drift og videreutvikling av RDS-tjenester for forskning Oppsett av nye tjenester på forespørsel Bedre dok, informasjon og innsalg Øke kapasiteten på statistikktjenesten Teste Personal Session Desktop (ny teknologi i Windows server 2016) Sette opp og dokumentere POC Teste, vurdere pilot og evt prodsette 29. november 2016
25
2. IT i forskning Drift av nettskjema, nettskjema for UH-sektoren
Mer koordinering av DevOps-aktiviteter TSD Drift og vedlikehold av Cerebrum og AD for TSD Oppsett/provisjonering av programvare Drift av PSI Dockerstøtte Implementering og drift av MyTSD (Tomcat9 Implementering og drift av ny arkitektur for MUSIT Webservice i TSD 29. november 2016
26
Klientnær drift 29. november 2016
27
2: IT i forskning Understøtte prosjekter som benytter mobile platformer for sikker innsamling av forskningsdata Innføring av EFSS (OwnCloud)? Dreining av programvare mot AppV format for å understøtte hurtig innstallasjon (Just in time-provisjonering) 29. november 2016
28
Seksjon for bruker- og oppdragsoppfølging
29. november 2016
29
Forskning og utdanning først #1: IT i forskning
Tiltak: Vurdere og implementere hensiktsmessige kontaktpunkter Tiltak: Omarbeide og innføre nytt konsept for lynkursdagene Oppsøkende turnévirksomhet KAM-rolle, fakultetskontakter etc. Mottak for behov, meldes videre til ledermøtet og diskuteres der. 29. november 2016
30
Del 3: Forskning og utdanning først #2: IT i utdanning og studier
29. november 2016
31
Seksjon for digitale medier i læring
29. november 2016
32
Organisering og styring av IT i utdanning
1. Når USIT (DML mfl) har deltatt i prosjektet for etablering av «Senter for læring og utdanning» gitt prosjektet nødvendig og relevant bakgrunnsmateriale og innspill, samt bidratt til godt grensesnitt mellom USIT og SLU (Må besluttes om den skal stå på DML, UAV eller på USITs årsplan) 29. november 2016
33
Organisering og styring av IT i utdanning
2 . Når USIT (uav mfl) har kartlagt og vurdert hvilke av våre tjenester som bidrar til utdanningskvalitet, og organiserer og etablerer en god porteføljeforvaltning for dette (Må besluttes om den skal stå på WEB, DML, UAV eller på USITs årsplan) 29. november 2016
34
Organisering og styring av IT i utdanning
3. Når USIT (DML mfl) har utarbeidet et forslag til hvordan (prosess/organisasjon og teknologi) IT-virksomheten kan støtte det faglige kvalitetsutviklingsarbeidet på fakultetsnivå og i enkeltstående nytenkingsprosjekter (Må besluttes om den skal stå på BO, DML, UAV eller på USITs årsplan) 29. november 2016
35
Synliggjøring og kommunikasjon av IT-tjenester for studenter og ansatte
Når USIT har utviklet kommunikasjonsplan med kommunikasjonsaktiviteter (eks nettsider) og arrangementer for synliggjøring av IT-tjenester til studenter og undervisere (Må integreres i BO sin milepæl. Skal ikke stå i DML sin årsplan) 2. Når DML sine tjenestesider er oppdatert med informasjon om pedagogisk anvendelse av digitale verktøy, og nyskapende undervisningsmetoder 29. november 2016
36
Utviklingsaktiviteter for student- og undervisningnære teknologier
1. Når USIT (DML mfl) har utarbeidet beslutningsgrunnlag og etablert prosjekt for «Fleksibelt digitalt læringsmiljø» som skal inkluderer noen eksisterende teknologier, utfase andre og implementerer nye. (Må besluttes om den skal stå på WEB, DML, UAV eller på USITs årsplan) 29. november 2016
37
Utviklingsaktiviteter for student- og undervisningnære teknologier
2. Når USIT (DML mfl) har tatt aktivt ansvar for etablering av infrastruktur for læringsanalyse ved UiO og nasjonalt. USIT skal etablere intern faggruppe for feltet, samt i delta i ulike prosjekter for å høste erfaringer og bidra til gode, sikre, lovlige og skalerbare analyseløsninger for studenter, undervisere og ledere og institusjon. (Får å få samlet aktivitet og etablert retning på eget arbeid, bør det være en eksplisitt MP på USITs årsplan. Må besluttes hvor i organisasjonen ansvaret for milepælen skal ligge) 29. november 2016
38
Utviklingsaktiviteter for student- og undervisningnære teknologier
3. Når USIT (DML mfl) koordinerer seg og tar del i og høster erfaringer fra aktiviteter i sektoren rundt «Learning Object Repository» og på bakgrunn av dette etablerer egen strategi på området. (Får å få samlet aktivitet og etablert retning på eget arbeid, bør det være en eksplisitt MP på USITs årsplan. Må besluttes hvor i organisasjonen ansvaret for milepælen skal ligge) 29. november 2016
39
Nyskapende og studentaktive læringsformer
Når DML gjennomfører tematiske kurs og rådgivningsaktiviteter om teknologi i «omvendt klasserom», «blended learning», «teambasert læring», «augmented learning», og andre studentaktiviserende undervisningsmetoder. Når forespørsler om kurs og rådgivning i pedagogisk bruk av teknologi er ivaretatt for adminstrativt og faglig ansatte. 29. november 2016
40
Nyskapende og studentaktive læringsformer
3. Når DML pådriver, inngår i og støtter pedagogiske nytenkningsprosjekter (eks moocs, læringsanalyse, digital vurdering) på fakulteter og fagenheter etter avtale. 4. Når DML har bidratt til at undervisere har en kjennskap til ulike måter å produsere ulike videoressurser til bruk i undervinsing. 29. november 2016
41
Nyskapende og studentaktive læringsformer
5. Når DML aktivt har samlet kunnskap om bruk av IT i pedagogisk praksis, trender, forskning og beste praksis på feltet gjennom tech-demos, konferanser, leverandørkontak, lesing av forskning og annen litteratur, *samt* bringer dette inn i relevante prosjekter, prosesser og aktiviteter på USIT og UiO. 6. Når DML har samarbeidsaktiviteter med relevante utviklingsmiljøer på USIT i skjæringsfeltet mellom behov, pedagogikk og IT 7. Når DML har deltatt og bidratt i nasjonale utvalg, arbeidsgrupper og arena med kompetanse og erfaring på pedagogisk bruk av IT i høyere utdanning. 29. november 2016
42
Seksjon for integrasjon og elektroniske identiteter
29. november 2016
43
Del 3: IT i utdanning og studier
Cerebrum – automatiske grupper Digeks - vedlikehold 29. november 2016
44
WEB-seksjonen 29. november 2016
45
Mål: Etablere løsning for forelesninger på nett
Mål: Understøtte nyskapende og studentaktive læringsformer (og forenkling av studenthverdagen): Digitalt læringsmiljø Mål: Etablere løsning for forelesninger på nett Mål: Forvalte UiOs nettsted og Mine Studier som en plattform for studie- og undervisningskvalitet Mål: Forvalte løsninger for digital eksamen (jus og medisin) 29. november 2016
46
Grunndrift 29. november 2016
47
3. IT i utdanning Opptak av foreleseninger Trådløssatsingen Utskrift
29. november 2016
48
Tjenernær drift 29. november 2016
49
3. IT i utdanning og studier
Digital eksamen Fortsatt støtte til matnat med PC-assistert eksamen Oppgradering av Questionmark Perception for medfak Fortsatt drift med intern vaktordning i eksamensperioden for digeksd og digeksadm (JUS-modellen) 29. november 2016
50
Klientnær drift 29. november 2016
51
3: IT i utdanning, undervisning og studier
Exchange og epost-tjenester Kollokvierom og felleskalender i Exchange Avhengighet knyttet til arbeidet med grupper i Cerebrum Automatisering av epost-lister for å lette administrasjon for enhetene og gjøre kommunikasjonen enklere Videreføre arbeidet rundt integrasjon mellom TP og Exchange Understøtte prosjekter som benytter mobile platformer i undervisning. F.eks. nettbrett for Odontologi sin pasientbehandling i læresituasjonen Bidra videre i arbeidet med å understøtte økt fjernkjøring av programvare via programkiosk- og View-rammeverkene Linux VDI’er; Ta grep om forvaltning, automasjon og standardisering 29. november 2016
52
3: IT i utdanning, undervisning og studier
Gjennomføring av digital eksamen «Silurveien 2»–modell både i Silurveien og på stuer ved fakultetene BYOD på Campus JUS-modellen, videreføring og mulig overføring til Silurveien Videreutvikling av digital eksamen Flere miljøer har utrykt ønsker om å utvide applikasjonsporteføljen de kan benytte under digital eksamen i Silurveien. Videre tilpasninger av tjenesteporteføljen i O365 29. november 2016
53
Seksjon for bruker- og oppdragsoppfølging
29. november 2016
54
Forskning og utdanning først #2: IT i utdanning og studier
Tiltak: Etablere regelmessig og obligatorisk opplæring av Lokal IT Tiltak: Videreutvikle fellesmøter og andre arenaer for løpende dialog med lokal-IT Tiltak: Fornying av IT-tjenestesidene Gruppene må bidra med kursressurser. Må også beregne å måtte endre noe i informasjonen om tjenestene sine. 29. november 2016
55
Del 4: Cloud og Byod er modellen
29. november 2016
56
Seksjon for integrasjon og elektroniske identiter
29. november 2016
57
Del 4: Cloud og BYOD er modellen (plattformen)
UiO integrasjonsarkitektur eValg - cloud-ready og mobiltilpasset IAM for UH-sektoren 29. november 2016
58
WEB-seksjonen 29. november 2016
59
Mål: Gjennomføre felles konsept for dokumentdeling, samskrivning og tilgang til programvare
Mål: Tilby nettstedsplattform for UH-sektor (publisering, portaler, søk, statistikk m.m.) Mål: Gjennomgå applikasjonsarkitektur i seksjonens applikasjoner med tanke på drift i skyen (?) 29. november 2016
60
Grunndrift 29. november 2016
61
4. Cloud & BOYD er modellen
UH-sky /IaaS (OpenStack) UH-sky /BaaS UH-sky /Kubernetes (PaaS) UH-sky / OpenShift ?? RSaaS ?? 29. november 2016
62
Tjenernær drift 29. november 2016
63
4. Cloud og BYOD Identitetsforvaltning og integrasjoner
Nasjonal strategi for identitetsforvaltning, brukeradministrasjon, autentisering og autorisering (IdM, IAM, nasjonal BAS, UH-AD) Ny UiO integrasjonsarkitektur Løpende drift av FEIDE og Weblogin Videre drift og utvikling av rammeverket for UHAD (UHAD, ADFS, O365-komponenter, UH-skype, AGPM++) Ny integrasjonsarkitektur, pilot -> prod for en rekke komponenter: Meldingskø API manager WS for Cerebrum, SAPUiO WS, AD WS, FS WS 29. november 2016
64
Klientnær drift 29. november 2016
65
4: Cloud og BYOD er modellen (plattformen)
Sektor-samarbeide (IT-BOTT) for programvareforvaltning på Windows-klienter I enda større grad muliggjøre trygg bruk av privat mobilt utstyr vha. sandkassefunksjonalitet i Airwatch Mobil platform som en utviklingsplattform med fokus på mellomvare og integrasjoner Eksempelvis Airwatch + MobilApp -> TSD og App utviklet av ifi-studenter overført til UB for å finne igjen en bok i biblioteket. Etablerte rammer for å la miljøene utvikle egne apper. (KD stiller bare med deler av nødvendig mellomvare) Programvaredistribusjon og rapportering for OSX. Vurdere om dette kan plasseres på IaaS-plattformen Deltakelse i Cloudification team (Azure og AWS) Dataporten/UH-AD integrasjon (Grupper) Utrede muligheten for at Digex-løsningen i Silurveien kan bli en sektortjeneste Request Tracker som Ticket-system for BOTT/UH? Programkiosk inn i UH-AD og etablert som tjeneste? 29. november 2016
66
Seksjon for bruker- og oppdragsoppfølging
29. november 2016
67
Cloud og BYOD er modellen (plattformen)
Tiltak: Beskrive modell for forvaltning av skytjenester ved USIT Tiltak: Koordinere aktiviteter mellom USIT og UH-sky Tiltak: Forenkle kompleksiteten gjennom informasjon 29. november 2016
68
Del 5: Tjenestekvalitet, brukeropplevelse og sikkerhet
29. november 2016
69
Seksjon for integrasjon og elektroniske identiter
29. november 2016
70
Del 5: Tjenestekvalitet, brukeropplevelse og sikkerhet
Cerebrum - FSWS eValg – bedre brukeropplevelse Overvåking, monitorering og statistikk DNSinfo Mikrotjeneste Cerebrum - unicode 29. november 2016
71
WEB-seksjonen 29. november 2016
72
Mål: Logge bruk internt i applikasjoner
Mål: Kvalitessikre behovsanalyse, interaksjonsdesign og tjenestekvalitet i alle USITs leveranser til sluttbruker Mål: Logge bruk internt i applikasjoner Mål: Følge opp utviklingsprosess og delta på utviklerforum Mål: Oppdatere oversikt over applikasjoner og kvalitetskriterier Mål: Oppdatere oversikt over tjenester (og kvalitetskriterier) 29. november 2016
73
Grunndrift 29. november 2016
74
5. Tjenestekvalitet,..., sikkerhet
Nytt SD-anlegg (EA prosjekt) CMDB Driftsautomasjon & livsløpskontroll Selvbetjening AV-management Backup 29. november 2016
75
Tjenernær drift 29. november 2016
76
5. Tjenestekvalitet, brukeropplevelse og sikkerhet
Ta i bruk og forbedre bruken av nye verktøy som ELK, Zabbix og Grafana, sette opp måleparametre for kvalitet DevOps/DevSecOps Driftssenter, bidra til prosjektet, overføre tjenester Utrede behov for oppgradering av AD til Windows Server 2016 for UiO (og andre domener) Sluttføre oppgradering til Radius V3 Opsett av AGPM for UiO AD, senere UHAD 29. november 2016
77
Klientnær drift 29. november 2016
78
5. Tjenestekvalitet, brukeropplevelse og sikkerhet
Ta i bruk og forbedre bruken av nye verktøy som ELK, Zabbix og Grafana, sette opp måleparametre for kvalitet DevOps/DevSecOps Driftssenter, bidra til prosjektet, overføre tjenester Utrede behov for oppgradering av AD til Windows Server 2016 for UiO (og andre domener) Sluttføre oppgradering til Radius V3 Opsett av AGPM for UiO AD, senere UHAD 29. november 2016
79
Seksjon for bruker- og oppdragsoppfølging
29. november 2016
80
Tjenestekvalitet, brukeropplevelse og sikkerhet
Tiltak: Fokus på informasjonsfaglig forankring av arbeidet 29. november 2016
81
Stab – IT-sikkerhet 29. november 2016
82
IT-sikkerhet UiO-CERT IT-sikkerhet Deteksjon var fokusområde i 2016
Dreining mot analyse og kommunikasjon/informasjon i 2017 IT-sikkerhet Få orden på basis sikkerhetsarbeid hos USIT Komme tidlig inn i nye større aktiviteter/prosjekter 29. november 2016
83
IT-sikkerhet IT-sikkerhet Styringssystem for informasjonssikkerhet
Oppdatere sikkerhetshåndboka Nytt; kontrollerende del Deltagelse i risikovurdering og revisjon av IT-system i forskning og utdanning 29. november 2016
84
IT-sikkerhet IT-sikkerhet Opplæring? Dugnad? BOTT Sky-tjenester
Sikkerhetsarbeid på en annen måte Opplæring? Dugnad? 29. november 2016
85
Del 6: Digitalisering av universitetets virksomhet
29. november 2016
86
Seksjon for integrasjon og elektroniske identiteter
29. november 2016
87
Del 6: Digitalisering av universitetets virksomhet
E-bilag (Personreg) - vedlikehold 29. november 2016
88
WEB-seksjonen 29. november 2016
89
Mål: Videreutvikle nettstedet som en plattform for administrative prosesser
29. november 2016
90
Grunndrift 29. november 2016
91
6. Digitalisering av UiOs virksomhet
Videbro (Uninett sin løsning) Ny sentralbordløsning 29. november 2016
92
Tjenernær drift 29. november 2016
93
6. Digitalisering av UiOs virksomhet
Vurdere/utrede admin apper på nedlåste sentrale terminalservere (avhengig av ny/bedre forankret SKAIT-søknad i 2017) Nytt ERP-system 29. november 2016
94
Klientnær drift 29. november 2016
95
6: Digitalisering av universitetets virksomhet (Administrativt?)
Bidra i etablering av nedlåst terminalserverpark for administrative applikasjoner 29. november 2016
96
Seksjon for interne støttetjenester
29. november 2016
97
Del 6: Digitalisering av universitetets virksomhet
Tiltak: Digitalt førstevalg (Sende utgående post til søkere digitalt fra saks- og arkivsystemet (ePhorte)). 29. november 2016
98
Del 7: Organisering og styring av virksomheten
29. november 2016
99
Seksjon for integrasjon og elektroniske identiteter
29. november 2016
100
Del 7: Organisering og styring av virksomheten
DevOps Cerebrum DevOps standardisering på USIT 29. november 2016
101
WEB-seksjonen 29. november 2016
102
Mål: Ledelse av seksjonen og grupper
Mål: Ha oversikt over og kommunisere seksjonens tjenester, applikasjoner og teknologi Mål: Ledelse av seksjonen og grupper 29. november 2016
103
Tjenernær drift 29. november 2016
104
7. Styring og organisering
Planlegge og gjennomføre IT-konferansen 2017 Bidra til rutiner og retningslinjer for oppdragsvirksomheten 29. november 2016
105
Klientnær drift 29. november 2016
106
7: Styring og organisering
Planlegge og gjennomføre IT-konferansen 29. november 2016
107
Seksjon for bruker- og oppdragsoppfølging
29. november 2016
108
Organisering og styring av virksomheten
Tiltak: Utarbeide og forvalte en helhetlig kommunikasjonsstrategi og plan for USIT Tiltak: Videreutvikle og tydeliggjøre varslingsrutiner ved IT-hendelser Tiltak: Etablere arbeidsprosess for en tjenestes livssyklus KOSTMODELL; sourcingstrategi, tjenesteorientering, økonomimodell. Til sammen mer automatisering av inndata. Arbeidsprosess; mekanismer som styringsstruktur, sjekklister, krav, eierskap. Med fokus på å dokumentere disse. 29. november 2016
109
IT-jus 29. november 2016
110
Årsplan for IT-juridisk arbeid
Del 7: Organisering og styring av virksomheten Tiltak: Utøvelsen av det daglige behandleransvaret Årlig internkontroll og stedlige kontroller – Stikkontroller Informasjon og kurs Behandle avvik Tiltak: Oppfølging av internkontroll; Forskning og Undervisning Risikovurdering og revisjon av IT-system i forskning og utdanning, ROSA Oppfølging av årlig internkontroll Rutiner Oppfølging av Med.fak etter gjennomgang av alle forskningsprosjekt 29. november 2016
111
Status for årsplanarbeidet: i rute
Tiltak: Proaktiv og strategisk rådgivning på det IKT-rettslige området for IT-direktøren og organisasjonen for øvrig Tiltak:Proaktiv og strategisk rådgivning på det IKT-rettslige området for Universitetsdirektøren og UiO for øvrig Status for årsplanarbeidet: i rute 29. november 2016
112
Bestilling av juridiske tjenester
Planlegg innhenting av hjelp så tidlig i prosessen som mulig Send bestilling av hjelp så tidlig som mulig Send bestilling direkte til Juristene, gjerne med kopi til lederne om det er ønskelig Vær tydelige på hva det er dere ønsker hjelp til. Gi et anslag på oppgavens størrelse så langt det er mulig Først i tid best i rett! 29. november 2016
113
Seksjon for interne støttetjenester
29. november 2016
114
Del 7: Organisering og styring av virksomheten
Tiltak: Kompetanseutvikling/-styring spesielt rettet mot strategiske satsningsområder Tiltak: Sammenslåing FSAT – CRIStin (Klargjøre grensedragning mellom ny FSAT og USIT og ferdigstille avtaler) Tiltak: Bistand til etablering av senter for læring og utdanning Tiltak: Organisasjonsendringer i UAV Tiltak: Innføre UiOs prosjektrammeverk Tiltak: ARK hvis vedtatt i 2017 29. november 2016
115
Del 8: Mål for eksisterende virksomhet
29. november 2016
116
Seksjon for digitale medier i læring
29. november 2016
117
8. Videreføring av pågående virksomhet eller et punkt under 2
8. Videreføring av pågående virksomhet eller et punkt under 2. IT i utdanning og studier (eks «Forvaltning av undervisningsnære systemer») 29. november 2016
118
Studentresponssystem (Mentimeter) Techsmith Realy Wiki
Fronter Futurelearn Canvas Studentresponssystem (Mentimeter) Techsmith Realy Wiki 29. november 2016
119
Seksjon for integrasjon og elektroniske identiteter
29. november 2016
120
Del 8: UH-Cerebrum Prismodell og avtaleverk Utvide samarbeidet
FSWS integrasjon Bestillingsutvikling 29. november 2016
121
Del 9: UH-eValg Prismodell og avtaleverk Utvide samarbeidet eValg 3.0
29. november 2016
122
WEB-seksjonen 29. november 2016
123
Mål: Forvalte seksjonens applikasjoner
Mål: Utrede og rådgi miljøer ved UiO i valg og bruk av verktøy knyttet til web som arbeid- og samarbeidsplattform Mål: Etablere nye og forvalte eksisterende nettsteder på UiO Mål: Utvikle og forvalte UiOs publiseringsløsning (Vortex), portaler og tilhørende støttesystemer i tråd med ambisjonsnivået for uio.no Mål: Understøtte generell datainnsamling ved UiO Mål: Støtte opp under enkelte administrative prosesser i forhold til programvare, personalforvaltning og økonomi 29. november 2016
124
Tjenernær drift 29. november 2016
125
8. Seksjonens ordinære virksomhet
Fortsatt drift/videreutvikling for FSAT/Cristin FS: Løpende drift av terminalservere og databaser, oppgraderinger, fusjoner Cristin: Løpende drift SO: Nytt driftsopplegg for databasekloning DevOps, videreføring og samkjøring Utredning av muligheter for innsending av sensitive data Tableau Vitnemålsportalen 29. november 2016
126
8. Ordinær drift Drift og videreutvikling av administrative systemer for LOS ePhorte Oracle EBS (BOT), Basware, Buddy, kuben, Adramatch SAPUiO Fotoware, Gaia, Lenel/OnGuard, Niagara FDV TP eValg, løpende drift og bidrag til ny løsning Feide Fronter 29. november 2016
127
8. Ordinær drift Corporater Wiki
Utviklerverktøy: jira, BitBucket, Jenkins, Nexus Personlig portal for studenter Personlig portal for ansatte Biblioteksystemer 29. november 2016
128
8. Ordinær drift Drift av applikasjonsplattformer for webtjenester
Fase ut gammel Java for Resin-applikasjoner (trenger bistand fra systemeiere!) Kompetansebygging og testmiljø for JBoss EAP 7 Vurdere alternativer for skalering av Docker-miljøer, se på Kubernetes Drift av webhotell Vurdere alternativer for håndtering av backend-feil i Varnish Bytte til RedHat Apache/RedHat PHP/RHEL 7 Drift av publiseringsløsning (Vortex) Drift av katalogtjenester, BAS og tilliggende støttesystemer for autentisering og autorisering Cerebrum, AD, LDAP, Radius ++ Drift av svært mange databaser (Oracle, Postgres, MSSQL) for forskning, formidling, utdanning og administrative applikasjoner 29. november 2016
129
8. Ordinær drift (Uninett)
Drift av Agresso, oppsett og drift av ny Agresso-løsning Sluttføre overlevering av ePhorte-data til Riksarkivet 29. november 2016
130
Klientnær drift 29. november 2016
131
8: Videreføring av pågående virksomhet
Videreføre utvikling av felleskalendere i Exchange Utvide UH-MX-tjenesten til også å gjelde utgående epost samt utvide kundemassen Videreutvikling av Mobilt Arbeidsrom Rutiner for IT-ansvarlige Løsninger for wifi/vpn Remote Desktop Innføre Windows 10, først på bærbare maskiner, så på stasjonært Rydding i regime for internfakturering og forvaltning av porteføljen av klientprogramvare Innføre ny modell for internfakturering av sentralt forvaltet klientprogramvare Vurdere og eventuelt innføre et system for «Software Asset Management» 29. november 2016
132
Seksjon for bruker- og oppdragsoppfølging
29. november 2016
133
Mål for eksisterende virksomhet #1
Tiltak: Rydde i oppdragsavtaler og følge opp oppdragseiere Tiltak: Gjennomføre anskaffelse av verktøystøtte for oppdragsprosessen Tiltak: Forvalte USITs nettsted Tiltak: Bistå ledergruppene ved USIT med strukturering av møter og saksoppfølging Lynkursdagene treffer kanskje flere med tjenester som er rettet mot forskere og undervisere 29. november 2016
134
Mål for eksisterende virksomhet #2
Tiltak: Følge opp resultatene av Deloitteprosjektet Tjenesteliste og veikart Sourcingstrategi Tiltak: Bistå ERP-BOTT med informasjonsarbeid Tiltak: Koordinere årshjulsaktiviteter mellom SAPUiO-drift og ADS 29. november 2016
135
Seksjon for interne støttetjenester
29. november 2016
136
Del 8: Mål for eksisterende virksomhet #1 – effektivisere daglig drift
Tiltak: Lederopplæring innen administrative områder Tiltak: Innføring av nytt rekrutteringssystem på USIT Tiltak: Lisenskjøp (Få oversikt over hva vi har av lisenser, hvor det kjøpes fra og hva det koster) Tiltak: Innføring av CM (Contract Management) som ny modul i PM på USIT Tiltak: Bencheit Lynkursdagene treffer kanskje flere med tjenester som er rettet mot forskere og undervisere 29. november 2016
137
Del 8: Mål for eksisterende virksomhet #2 - Ivareta daglige støttefunksjoner med god kvalitet
Tiltak: Ivareta daglige støttefunksjoner Tiltak: Forbedre USITs innkjøpsarbeid 29. november 2016
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.