Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Økonomisk fordeling 2013 – Fordelingsmodell hovedavtale Inntekter fra medierettigheter og ligasponsorat fordeles mellom NFF og NTF. NTF sine inntekter.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Økonomisk fordeling 2013 – Fordelingsmodell hovedavtale Inntekter fra medierettigheter og ligasponsorat fordeles mellom NFF og NTF. NTF sine inntekter."— Utskrift av presentasjonen:

1 Økonomisk fordeling 2013 – 2016

2 Fordelingsmodell hovedavtale Inntekter fra medierettigheter og ligasponsorat fordeles mellom NFF og NTF. NTF sine inntekter kategoriseres i tre: –Sport (fordeling NFF 32 % vs. NTF 68 %) –Kommersiell –Utviklingsmidler

3 Fordeling mellom klubb Dagens fordelingsmodell mellom klubbene i Tippeligaen og OBOS-ligaen gjelder fra 2013 til 2016. Den følger medieavtalen og er utarbeidet av klubbene selv. Overordnet fordeling: –81 % til Tippeligaen –19 % til OBOS-ligaen

4 Tippeligaen

5 Fordeling i Tippeligaen Sport –50 % fordeles flatt mellom alle klubbene –50 % fordeles etter plassering inneværende år Plassering fordeles etter følgende nøkkel:

6 Fordeling Tippeligaen Kommersiell –Fordeles mellom tre ulike områder Tilskuertall Antall ganger klubben er flyttet ut av hovedrunden, hjemme og borte Totalomtale klubb på web og papir –Alle faktorene vektes over de siste tre årene En plasseringsfaktor inn for hver av faktorene. Den klubben som har fått mest omtale over tre år får faktor 16, nest mest faktor 15, osv.. Samme prinsipp gjelder for alle ovennevnte tre faktorer. Nyopprykkede lag får dårligste faktor for det/de årene som de ikke har spilt i Tippeligaen. Dersom man ha spilt en eller to av de siste tre årene i Tippeligaen vil de dra med seg sitt reelle %-tall samt sin reelle plasseringsfaktor fra dette/de årene.

7 Fordeling Tippeligaen Utviklingsmidler –Øremerkede midler som skal styrke antall stillinger som jobber med spillerutvikling i klubb. Klubbene rapporterer inn antall årsverk to ganger per år og dette legges til grunn for fordelingen. –Kriterier: Stillingene må være minimum 20 % for å telle inn Fordeling skjer prosentvis etter årsverk i klubbene En 100 % stilling får en øvre grense på utbetaling på kr. 300.000,- Ramme på 5 årsverk

8 OBOS-ligaen

9 Fordeling i OBOS-ligaen Kommersiell og Sport slås sammen til én fordeling Fordelingen skjer etter følgende prinsipp: –50 % flatt –25 % plassering inneværende år –25 % historisk plassering siste 5 år –Den historiske plasseringen beregnes ut fra hvilken plass klubben fikk i 1. divisjon hvert år de siste 5 årene. Klubber som rykker opp fra 2. divisjon får vektingen 17 og klubber som rykker ned fra Tippeligaen får vektingen 0.

10 Fordeling i OBOS-ligaen –Ved både inneværende års plassering og historisk tabell benyttes følgende prosentvise fordeling:

11 Fordeling i OBOS-ligaen Utviklingsmidler –Øremerkede midler som skal styrke antall stillinger som jobber med spillerutvikling i klubb. Klubbene rapporterer inn antall årsverk to ganger per år og dette legges til grunn for fordelingen. –Kriterier: Stillingene må være minimum 20 % for å telle inn Fordeling skjer prosentvis etter årsverk i klubbene En 100 % stilling får en øvre grense på utbetaling på kr. 300.000,- Ramme på 5 årsverk

12 Kontaktinfo Tallstørrelsene i fordelingsmodellen varierer fra år til år. I 2016 er bruttoinntekter fra markeds- og medieavtaler MNOK 499. NTF/Klubbene sin andel er ca MNOK 269. Overordnet fordeling: For spørsmål til fordelingsmodellen, ta kontakt med Ine Hope Karlsen i NTF Mail: ine@toppfotball.noine@toppfotball.no Telefon: 98 42 16 91 LIGACa MNOK Tippeligaen218 Sport166 Kommersiell28 Utvikling24 OBOS-ligaen51 Sport/Kommersiell45 Utvikling6


Laste ned ppt "Økonomisk fordeling 2013 – Fordelingsmodell hovedavtale Inntekter fra medierettigheter og ligasponsorat fordeles mellom NFF og NTF. NTF sine inntekter."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google