Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

KICK-OFF 2008 Thon Arena Hotell, Lillestrøm Torsdag 27. mars 2008.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "KICK-OFF 2008 Thon Arena Hotell, Lillestrøm Torsdag 27. mars 2008."— Utskrift av presentasjonen:

1 KICK-OFF 2008 Thon Arena Hotell, Lillestrøm Torsdag 27. mars 2008

2 AGENDA Kl Velkommen til Kick-off 2008 Erik Loe, visepresident NFF Toppfotballutvikling de siste 6 årene Sportslig fokus i 2008 Jo Bergsvand, sportsdirektør NTF Toppfotballomdømme i 2008Arne Knoph, medie- og markedskonsulent NTF Kl Pause Kl Arrangementene i Tippeligaen og Adeccoligaen - Stadionene Ole Myhrvold, anleggssjef NFF - ArrangementeneDag Vestlund, arrangementssjef NFF - SikkerhetenRune Nordhaug, klubblisensansv. NFF - SupporterneDag Vestlund, arrangementssjef NFF Kl Pause

3 AGENDA Kl Toppfotballens internasjonale ambisjon og utfordringene det gir!Niels Røine, adm. dir. NTF Kl Aktiviteter for marked, media og sport 2008 Iren Brynhildsen, markedssjef NTF Arne Knoph, medie- og markedskonsulent NTF Kl ”Mingle-lunsj” Pressen inviteres til hele kick-off, men er invitert spesielt til kl Kl Avslutning på kick-off Kl Lov og reglement - nytt for sesongen 2008:(varer maks. 1 time) - for klubbens lov- og reglementsansvarlig Roger Ness, leder forvaltnings- og jusseksjonen NFF

4 Noen tall og tanker rundt toppfotballutviklingen de siste 6 årene Erik Loe, visepresident NFF

5 Det kan åpenbart ikke bli for mye fotball på TV

6 Før sesongen 2002 Tippeligaen:Tippeligaen: –forpliktelse på å produsere og sende 20 kamper pr sesong. Visning på NRK eller TV2 1 divisjon:1 divisjon: –ingen forpliktelse på å produsere eller vise kamper

7 Sesongene Tippeligaen:Tippeligaen: –En kamp fra hver runde produsert og vist på NRK eller TV2. –2 kamper fra hver runde (50 totalt) på betal-TV (Canal +) Adeccoligaen:Adeccoligaen: –3 kamper pr sesong produsert og vist på NRK eller TV2

8 Sesongen 2006 Tippeligaen: Alle kamper produsertTippeligaen: Alle kamper produsert –1 kamp fra hver runde på TV2 –2 kamper fra hver runde på TV2 Zebra –4 kamper fra hver runde på TV2 Sport Web-TV for klubbeneWeb-TV for klubbene Adeccoligaen:Adeccoligaen: –12 kamper vist på TV2

9 Sesongen 2007 Tippeligaen: alle kamper produsertTippeligaen: alle kamper produsert –1 kamp fra hver runde på TV2 –1 kamp fra hver runde på TV2 Zebra –5 kamper fra hver runde på TV2 Sport Alle kamper tilgjengelig på web og mobil Klubb-TVKlubb-TV Adeccoligaen:Adeccoligaen: –19 kamper produsert vist på TV2. –I tillegg alle andre kamper produsert med 1 kamera

10 Sesongen 2008 Tippeligaen: alle kamper produsertTippeligaen: alle kamper produsert –1 kamp fra hver runde på TV2 –1 kamp fra hver runde på TV2 Zebra –5 kamper fra hver runde på TV2 Sport –Alle kamper på TV2 Sumo Adeccoligaen:Adeccoligaen: –30 kamper (en fra hver runde) produseres og vises på TV2. –I tillegg alle andre kamper produseres med 1 kamera

11 Fra sesongen 2009 Ny medieavtaleNy medieavtale Ytterligere eksponering på alle plattformer fra Tippeliga og AdeccoligaenYtterligere eksponering på alle plattformer fra Tippeliga og Adeccoligaen

12 TV utnytter den kolossale interessen for norsk fotball, men de er også med på å forsterke den

13 Tilskuere i Tippeligaen

14

15

16 Tilskuere i Adeccoligaen

17 Den store interessen, og den nye mediehverdagen, gir også andre utfordringer

18

19 Bredere dekning Flere folk Mer penger

20 Noen økonomiske størrelser fra Tippeligaen

21 Noen økonomiske størrelser fra Adeccoligaen

22 Bare de siste fem årene har utviklingen vært enorm. I 2003 hadde de 14 eliteserielagene en samlet inntekt på 558 millioner. Milliarden ble passert i 2006 og nå er man allerede på god vei mot halvannen milliard kroner. Økningen i inntekter fra '06 til '07 blir etter alt og dømme den største noen gang i rene kroner.

23 - Jeg tror det endelige tallet blir noe større enn de 1,3 milliardene fra prognosen. Hvis du sammenligner 2006 og 2007, er det spesielt på billettsalg og reklameinntekter at klubbene har klart å hente ut mer. Vi nærmer oss nå to millioner tilskuere i løpet av en sesong, i fjor satte vi klar rekord med tilskuere, sier økonomisjef i Norges Fotballforbund Rune Riberg.

24 TL 2003 – 2006 kostnader (totalt)

25 AL 2003 – 2006 inntekter (snitt)

26 AL kostnader (snitt)

27 Hvor skal vi?

28

29 Bredere dekning Flere folk Mer penger Men likevel…

30

31

32 Vi er ikke rikest. Men kan være smartest Toppfotballen skal utvikles slik at det oppnås gode resultater på internasjonalt nivå (HP )Toppfotballen skal utvikles slik at det oppnås gode resultater på internasjonalt nivå (HP ) Satsingen på kompetanse skal fortsetteSatsingen på kompetanse skal fortsette Kompetansen skal utvikles på alle områder og alle nivåerKompetansen skal utvikles på alle områder og alle nivåer –Skaffer oss konkret kunnskap om hva som kan bli ”våre” områder hvor vi kan skape reell konkurransekraft –Management opplegg i samarbeid med høyskole –Flere trenere, bedre trenere –Flere skal bidra

33 Eksempel spillerutvikling Spillerutvikler i toppklubb –3 årig prosjekt i samarbeid mellom NTF og NFF. ( ) –Oppfølging og stimulering av spillerutvikler for aldersgruppen år i toppklubbene. Spillerutvikler i krets –3-årig prosjekt ledet av NFF sentralt. Alle kretsene har spillerutvikler –Kartlegging, samlinger og stimuleringstiltak for spillere i alderen år samt oppfølging av deres trenere. –5700 tiltak i 2006, 9900 spillere på sonenivå, fra ca 500 klubber Sterkere satsning på aldersbestemte landslag –Egne lag for hvert årskull år samt U-21/U-23 Kvinner –Økt fra 30 til over 60 kamper de siste 5 årene –Heltidsansatte trenere som har en viktig oppgave med oppfølging av spillerne i klubb

34 Flere skal bidra… Tippeligaen Adecco- ligaen Krets 2.div 3.div Husk avtalen!

35 Takk for meg!


Laste ned ppt "KICK-OFF 2008 Thon Arena Hotell, Lillestrøm Torsdag 27. mars 2008."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google