Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertAlexandra Borgen Endret for 7 år siden
1
Markedsføringsloven ● 16.juni 1972 ● Spilleregler for næringsdrivende
2
Generalklausulen - §1 ● Gir uttrykk for hva loven forbyr ● Reklamen skal ikke: ● - stride mot god forretningsskikk ● - vær urimelig ● - stride mot god markedsføringskikk.
3
Kjønnsdiskriminerende reklame -Reklame skal ikke: ● Være i strid med likeverdet mellom kjønnene ● Utnytte det ene kjønns kropp ● Være støtende eller nedsettende for kvinne elle mann
4
Er reklamen i strid mot loven? ● Er reklamen særlig påtrengende?
5
Villende forretningsmetode - §2 ● Markedsføringen må ikke være uriktig og villedende. ● Påstander må dokumenteres. ● Ulike typer markedsføring som kan rammes av §2: ● - usann reklame ● - finurlige metoder ● - ulovlig bruk av gratisbegrepet ● - ulovlig bruk av begrepet utsalg ● - ulovlige sammenligninger.
6
Negativt salg - §2a ● Ingen kan bindes ved passivitet.
7
Uoppfordret reklame - §2b ● Forbudt å sende reklame dersom kunden ikke har samtykket.
8
Uadressert reklame - §2c ● Næringsdrivende har ikke lov til å levere ut eller gi en distributør oppdrag om å sende uadressert reklame hvis forbrukeren har reservert seg mot det.
9
Utilstrekkelig veiledning - §3 ● Markedsføringen kan være ulovlig hvis den: ● - ikke gir forsvarlig og tilstrekkelig veiledning ● - trekker inn uvedkommende forhold ● - utnytter forbrukerens mangelfulle erfaringer eller kunnskaper.
10
Prismerking - §3a ● Selgeren skal informere om prisen slik at det er lett for kunden å se det.
11
Tilgift - §4 ● Kjøpern får noe i tillegg til en den egentlige varen eller tjenesten uten at det er en naturlig sammenheng mellom ytelsen.
12
Utlodninger - §5 ● Forbyr utlodninger og konkurranser det tilfeldigheten avgjør hvem som vinner.
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.