Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Organisering og tilrettelegging i et mangfoldig læringsmiljø Sigrun Aamodt.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Organisering og tilrettelegging i et mangfoldig læringsmiljø Sigrun Aamodt."— Utskrift av presentasjonen:

1 Organisering og tilrettelegging i et mangfoldig læringsmiljø Sigrun Aamodt

2 MANGFOLD SOM RESSURS Mangfold og flerspråklighet er ressurser i det norske samfunnet og skal verdsettes i utdanningsløpet St.meld. 6 (2012 – 2013) En helhetlig integreringspolitikk Flerspråklighet har en verdi både for den enkelte og samfunnet. Å utnytte flerspråkligheten i klasserommet kan være et viktig bidrag til å øke interessen for språk og til å skape økt forståelse og toleranse St.meld.23 (2007-2008) Språk bygger broer Sigrun Aamodt

3 Antall minoritetsspråklige elever har økt, mens timer per elev som får særskilt norskopplæring, tospråklig fagopplæring og/eller morsmålsopplæring har sunket (Utdanningsspeilet 2016) Om ressursen ikke foredles blir den ikke anvendbar (Kenneth Hyltenstam, Skoleverket) Mesteparten av aktiviteter der man fokuserer på det flerkulturelle i og utenfor skolen dreier seg om mat, dans og musikk i spesielle arrangementer (Kamil Øzerk, 2008) Religion pekes ut som temaet hvor lærerne bringer inn elevene kyndighet. Språkkompetansen ser ut til å anses som verdiløs (Heidi Biseth, 2012)

4 Læringsmiljø har betydning for opplevelse av tilhørighet og for utvikling av et positivt selvbilde Habitus - bærere av symbolsk kapital - resultat av sosiale erfaringer (Bourdieu 1986) –Sosiale forskjeller opprettholdes ved at majoritetens erfaringer, normer, kunnskaper vektlegges Speilbildeselv (Skaalvik & Skaalvik 1988) –Reell selvoppfatning –Persepsjon av andres vurdering –Ideell selvoppfatning Hvilke læringsbetingelser har elevene? Opplever alle elever seg som en del av et skole- og klassefellesskap?

5 Dialogen som visker ut kategorier Studie av erfaringer innvandrerungdommer og norskfødte med innvandrerforeldre har med videregående skole (Vibeke Solbue, HiB, 2014) Den monologiske klassen –Kommunikasjonen er preget av monolog –Tydelig skille mellom etnisk norske elever (oss) og innvandrere (dem) –Lærerne har for det meste et faglig fokus, ikke et spesielt fokus på klassemiljø Den flerkulturelle klassen –En flerkulturell pedagogisk profil –Fortsatt skille mellom innvandrere og etnisk norske –Lærerne i teorifag har norsk som andrespråk –Lærerne har fokus på klassemiljø og inkludering Den interkulturelle klassen –Ulik etnisitet, bakgrunn, livserfaringer og interesser –Elevene er ikke representant for en kategori (innvandrer, jente, skoleflink) –Kategoriene innvandrer – etnisk norsk er ikke fremtredende «I denne klassen er vi så forskjellige at jeg kan være meg selv» (jente 16 år)

6 Problem- eller ressursperspektiver Tar opplæringen utgangspunkt i elevenes erfaringer, ressurser og behov? Alle må: –kunne mestre for å delta –oppleve anerkjennelse og identitetsbekreftelse for å ha et godt læringsmiljø og utvikle et positivt selvbilde Hvordan tilrettelegges det og hvordan synliggjøres ulik kompetanse og erfaringer i elevgruppa? –som en del av det ordinære eller –som isolerte tiltak Kompetanse i personalet –i fag og språk (alle lærere bør kunne noe om arbeid med språk) –om opplæring av elever med norsk som andrespråk Skoleledere må legge til rette for samarbeid –Mellom tospråklige lærere, faglærere, kontaktlærere –Mellom skoler som «deler» lærere –Mellom skoler for å sikre gode overganger mellom skoleslag

7 Sigrun Aamodt Organisering av opplæringen Innføringstilbud –egne skoler –egne klasser –kombinasjon av tilbud i egne grupper/ klasser og tilhørighet til ordinære klasser –tilbud i ordinære klasser Opplæring i ordinære klasser –Muntlighet –Arbeide med språk i fagene –Samarbeidsoppgaver der det kreves ulike erfaringer –Muligheter til å benytte ulike språk –Ulike digitale læringsressurser: http://hfw.no/projects/fsnaturfag/06/index.php http://hfw.no/projects/fsnaturfag/06/index.php

8 Kombinasjonsprosjektet i Larvik Et samarbeid mellom Vestfold fylkeskommune ved Thor Heyerdahl videregående skole og Larvik kommune ved Larvik Læringssenter Mål: –Hindre frafall og sikre gjennomstrømning av flerspråklige elever i videregående skole Målgruppe: Elever mellom 16-20 år med kort botid i Norge Elever med –grunnskoleeksamen fra hjemlandet som trenger norskopplæring og norsk fagspråk –svært lite skolebakgrunn som må ta grunnskoleeksamen for voksne –grunnskoleeksamen fra Norge, men for lite fag- og norskkompetanse –samt VG1 elever ved behov http://nafo.hioa.no/fag/filmer/kombinasjonsprosjektet/ http://nafo.hioa.no/fag/filmer/kombinasjonsprosjektet/

9 Utenfor tilbudsstrukturen Elevene bruker ikke av retten sin til videregående opplæring Elever som ønsker plass i kombinasjonsklassen får delta gratis - også elever som ikke har krav på norskopplæring Fagtilbudet Elevene får opplæring etter læreplanene i grunnskole for voksne og vurdering etter disse Alle fag er parallellagt slike at elevene kan være på et nivå i et fag og et annet i et annet Elevene kan forsere og få elevstatus i ett eller flere fag på videregående nivå Sigrun Aamodt

10 Innsøking Elever søker seg til kombinasjonsklassen via Norskskolen, introduksjonssenteret, barnevernet, innføringsskolen eller rådgiverne på ungdomsskolene Har informasjonsmøte/foreldrekurs med tolker for alle minoritetsspråklige elever og foresatte på 9. og 10.trinn i kommunen på THVS God realitetsorientering og å kunne vise til resultater er viktig Elever/foresatte motivert til å bruke mer tid

11 Ansvarsfordeling (2014-15) Larvik kommune bidrar med: –3 hele stillinger –Avdelingsleder –Midler til leksehjelp Vestfold fylkeskommune bidrar med: –Lokaler –Utlån av bærbare PC’er til alle elevene –Faglærer i engelsk, naturfag og kroppsøving –1 lærerstilling –Kurdisk miljøarbeider, noe tilgang på tospråklærere i arabisk og somali –Leksehjelp –Ressurs til minoritetsspråkkoordinator –Studierektor/pedagogisk leder på THVS har ansvar Sigrun Aamodt

12 Ressurser på NAFOs hjemmeside Sigrun Aamodt http://nafo.hioa.no/

13 Inkluderende læringsfellesskap Identitetsbekreftende, perspektivutvidende og læringsfremmende: Synliggjøre ulike kulturelle uttrykk og tradisjoner –Stinta – et mangfold http://nafo.hioa.no/fag/filmer/stinta-et-mangfold/ http://nafo.hioa.no/fag/filmer/stinta-et-mangfold/ Etterspørre ulike erfaringer Fadderordninger Positive fellesopplevelser –Lesevenner https://www.youtube.com/watch?v=I_JUdrUpm9k&feature=youtu.be https://www.youtube.com/watch?v=I_JUdrUpm9k&feature=youtu.be Involvere foreldrene i elevenes læringsarbeid –Samarbeid på Verdensmesteren http://nafo.hioa.no/fag/filmer/skole-hjem-samarbeid-i-grunnskolen/ http://nafo.hioa.no/fag/filmer/skole-hjem-samarbeid-i-grunnskolen/ Ansette personale med flerspråklig kompetanse –Johannes læringssenter http://nafo.hioa.no/fag/filmer/base-for-tospraklige-assistenter-og-laerere/http://nafo.hioa.no/fag/filmer/base-for-tospraklige-assistenter-og-laerere/ Fokus på språk i alle fag og strukturert norskopplæring –Mesterfjellet ungdomsskole http://nafo.hioa.no/grunnskole/filmer/muntlighet-i-sentrum-norsk-pa-ungdomstrinnet/ http://nafo.hioa.no/grunnskole/filmer/muntlighet-i-sentrum-norsk-pa-ungdomstrinnet/ La elever med samme morsmål diskutere fagstoff Benytte flere språk i besvarelser og oppgaver Lage samarbeidsoppgaver som krever ulik kompetanse Benytte læringsressurser med ulik vanskegrad og ulike språk


Laste ned ppt "Organisering og tilrettelegging i et mangfoldig læringsmiljø Sigrun Aamodt."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google