Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Foreldrekurs for minoritetsspråklige Hva kan JEG bli da? Ida Lundsten Karlsen og Lani Lunde, 9.februar 2012.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Foreldrekurs for minoritetsspråklige Hva kan JEG bli da? Ida Lundsten Karlsen og Lani Lunde, 9.februar 2012."— Utskrift av presentasjonen:

1 Foreldrekurs for minoritetsspråklige Hva kan JEG bli da? Ida Lundsten Karlsen og Lani Lunde, 9.februar 2012

2 Rådgiver ut mot ungdomsskolen •4-årig prosjekt, Akershus fylkeskommune •Avsluttes •1 rådgiver i hver region •Tette overgangen mellom grunnskole og videregående skole •Kompetanseheving •Foreldresamarbeid

3 En smakebit fra kurset 9.juni 2011 •http://www.skoleipraksis.no/flerkulturell- opplering/filmer/skole-hjem-samarbeid-pa- videregaende-trinn/http://www.skoleipraksis.no/flerkulturell- opplering/filmer/skole-hjem-samarbeid-pa- videregaende-trinn/

4 Bakgrunnen for kurset •Minoritetselever har ofte lite kunnskap om utdanningssystemet og yrker •Minoritetsforesatte uteblir fra foreldre/informasjonsmøter •Viktig med engasjement fra foresatte – mangler ofte kunnskap for å kunne veilede egne barn •Høye ambisjoner på vegne av barna •Besluttet å oversette kurset til 5 fremmedspråk (arabisk, polsk, urdu, engelsk og sorani) •Gjennomførte et forsøk juni 2011i samarbeid med Strømmen vgs – prosjekt om hjem-skolesamarbeid

5 Kurset •Opprinnelig tenkt for norskspråklige foresatte •Oversikt over strukturen i vgs •Spørsmålskort og svar •Case til drøfting •Tidsramme 2.5 t.

6 Eksempel på case HAILA • •Haila kommer fra Iran, og har persisk som sitt morsmål. Hun kan både skrive og snakke persisk. • •Hun har nå bodd i Norge i tre år, og går i 10.klasse. Hun er pliktoppfyllende og skoleflink, men sliter faglig da hun foreløpig ikke har gode nok ferdigheter i norsk. Hun har heller aldri hatt engelsk på skolen i hjemlandet sitt, og har ikke grunnlag for karakter i engelsk. • •Hun har ønske om å bli psykolog og trenger da generell studiekompetanse. Hun har karaktersnitt 2, og ikke karakter i engelsk, og det kan være vanskelig for Haila å bestå et studiespesialiserende utdanningsløp over tre år. • •Hvilke muligheter har Haila for å nå sitt mål om generell studiekompetanse?

7 Gjennomføring •Påmelding via sms eller mail •Kurs på arabisk Nedre Romerike juni 2011 •Kurs på polsk nov 2011 •Felles kurs på 6 språk nov 2011(arabisk, persisk, russisk, polsk, sorani og urdu) •Til sammen ca 50 foresatte og elever

8 Respons •Veldig nyttig •Jeg anbefaler andre foreldre å delta, fordi det gir nyttig informasjon til å velge rett •Kurset var veldig bra, fint med forklaring rundt •Veldig bra tema – kunne invitert minoritetselever fra vgs.

9 Erfaringer vi har gjort oss •Kurset måtte spisses mot målgruppa •Minoritetsspråklige hadde som utgangspunkt skolesystemet fra hjemlandet •Invitasjon på de ulike språkene •Aktiv annonsering •Alliere seg med minoritetsspråklige nettverk •Benytte seg av ressurspersoner med minoritetsbakgrunn

10 Erfaringer forts. •Trykke opp og dele ut materiellet •Ungdom og foresatt •Alle aldre •Senere oppstart enn annonsert •Drøfte case •Gode tolker – gjerne morsmålslærere •Hyggelig ramme rundt –Enkel servering –Barnepass –Beregne god tid •Tar tid å komme ordentlig i gang

11 •Ta kontakt dersom dere ønsker mer informasjon •Vi tar gjerne i mot spørsmål •Tusen takk for oppmerksomheten! Ida og Lani 


Laste ned ppt "Foreldrekurs for minoritetsspråklige Hva kan JEG bli da? Ida Lundsten Karlsen og Lani Lunde, 9.februar 2012."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google