Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

MANGFOLD I HVERDAGEN. Starten på prosjektet • Fylkesmannen • Mars 2006 • Bevilget kr. 50 000 • Fulgt opp med kr. 115 000 for avslutning av prosjektet.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "MANGFOLD I HVERDAGEN. Starten på prosjektet • Fylkesmannen • Mars 2006 • Bevilget kr. 50 000 • Fulgt opp med kr. 115 000 for avslutning av prosjektet."— Utskrift av presentasjonen:

1 MANGFOLD I HVERDAGEN

2 Starten på prosjektet • Fylkesmannen • Mars 2006 • Bevilget kr • Fulgt opp med kr for avslutning av prosjektet

3 SKAL, SKAL IKKE • Gi barn og unge etisk, kulturell og sosial kompetanse der de er • Pådriver og inspirator for målrettet lokalt utviklingsarbeid i barnehage, skole og lokalsamfunn • Utvikling/prosess – fortsetter etter prosjektperioden

4 Våre liv vil i sterkere grad preges av møter med mennesker med ulik erfaring og forskjellig bakgrunn Å kunne møte- og leve sammen med – mennesker som tenker helt ulikt oss selv, er en avgjørende kompetanse for selve livet. Det flerkulturelle møte

5 Deltakere i prosjektet fra Vest-Agder Heddeland barnehage – Marnardal kommune Hestehaven barnehage – Lindesnes kommune Kvisla barnehage – Mandal kommune Skinsnesheia barnehage – Mandal kommune

6 Mål Heddeland:Synliggjøring av språklig og kulturelt mangfold Hestehaven:Inkluderende fellesskap og identitet Kvisla:Foreldremedvirkning – med hovedvekt på tospråklige foreldre Skinsnesheia:Det flerkulturelle møtet

7 Arbeider mot Flerkulturell forståelse 1.Kommunikasjon - foresatte 2.Synliggjøring - barn 3.Kompetanse - personalet

8 Kommunikasjon - foresatte • Muntlig og skriftlig kontakt • Flerspråklig assistent som tolk • Bruk av bilder – dags rapport

9 Synliggjøring - barn • Sang, tøyseord, tellinger på ulike språk • Kulturutstilling • Bruk av bokstaver – navnemerking • Identitetspermer • Språkgruppe • Bruk av bilder • Lese eventyr ”Denne musikken har vi i bilen (afgansk musikk) – jente 5 år ”Emmmm – det lukter godt. Sånn lukter det hjemme – jente 5 år ”Hæ, den musikken var rar” (samisk joik) – gutt 5 år

10 Refleksjonsnotat fra: Tema: Gjort:Lært:Lurt: Kompetanse - personalet • Holdninger og verdier – endring hos personalet • Felles mentor • Praksisfortellinger og refleksjonsnotat • Bilder som dokumentasjon • Felles kurs (mat, tromme, religion/livssyn) Stilling: Rådgiver, Høgskolen i Vestfold Utdanning: Førskolelærerutdanning, fordypning i Migrasjonspedagogikk 1 og Flerkulturelt arbeid i barnehage og skole 2 Målfrid Bleka

11 Praksisfortelling Ei jente med flerkulturelle røtter sitter på plassen sin i graderoben. En gutt kommer fram til hennes plass og peker på navnet hennes. ”Hva er det som står der?” Jenta snur seg opp mot navnet sitt, og sier litt sjenert og stolt: ”Det er navnet mitt.” ”Å ja….,” sier gutten undrende og studerer navnet. Så går han videre.

12 Refleksjonsnotat Refleksjonsnotat fra: Tema: Bruk av bokstaver – navnemerking. Gjort:Lært:Lurt: På kurvene i garderoben får alle barn skrevet sitt navn på norsk og sitt morsmål Synliggjøring av ulike skriftspråk. Skaper identitetsfølelse (stolthet) Refleksjon i personalet om viktigheten av betydningen for det enkelte barn om tilhørighet og stolthet over sin egen identitet. SE og LYTTE til barna.

13 Hvordan dokumentere • Lage en dvd – idfokus AS ved Dag Inge Dahl • Et arbeidsverktøy for voksne som arbeider med barn og unge • Ferdig høsten 2008

14 Til slutt……… Prosjektet vårt gjennom…. ……….uttrykk, ord og bilder! …..se utstillingen vår!


Laste ned ppt "MANGFOLD I HVERDAGEN. Starten på prosjektet • Fylkesmannen • Mars 2006 • Bevilget kr. 50 000 • Fulgt opp med kr. 115 000 for avslutning av prosjektet."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google