Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

HiST Trondheim Arnulf Omdal, Rica Hell ’Forskningsbasert undervisning’, kvalitet og kvalitetssikring - et systemperspektiv Offisielle utredninger.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "HiST Trondheim Arnulf Omdal, Rica Hell ’Forskningsbasert undervisning’, kvalitet og kvalitetssikring - et systemperspektiv Offisielle utredninger."— Utskrift av presentasjonen:

1 HiST Trondheim Arnulf Omdal, Rica Hell 14.02.08 1 ’Forskningsbasert undervisning’, kvalitet og kvalitetssikring - et systemperspektiv Offisielle utredninger (NOU’er) Offisielle utredninger (NOU’er) Stortingsmeld. Stortingsprop. (St.prop. nr. 1) Stortingsmeld. Stortingsprop. (St.prop. nr. 1) Lover forskrifter Lover forskrifter Kontroll Evalueringer Rapportering Kontroll Evalueringer Rapportering ? ”Den offentlige samtalen” ? Policy- dokumenter (Forskningsråd o.l) Policy- dokumenter (Forskningsråd o.l) Gjennomgående vinkling og referanse her og nå: PROFESJONSUTDANNINGENE SOM (FRAM TIL 2006) VAR KNYTTET TIL KATEGORIEN ’HØGSKOLE’ Gjennomgående vinkling og referanse her og nå: PROFESJONSUTDANNINGENE SOM (FRAM TIL 2006) VAR KNYTTET TIL KATEGORIEN ’HØGSKOLE’

2 HiST Trondheim Arnulf Omdal, Rica Hell 14.02.08 2 Hovedspørsmålene vil være: HVA SIER VÅRT POLITISKE SYSTEM: Om de norske lærestedene og ’forskningsbasert undervisning’ (’FU’)? Om begrepet ’FU’? Om innholdet i den FoU-virksomheten som høgskolene og profesjonsutdanningene skal drive? Om hvordan kvalitetssikring (=systemkontrollen) av ’FU’ utøves? Om kongerikets ferske tilstandsrapport om ’FU’ og profesjonsutdanninger (Stjernøutvalget)

3 HiST Trondheim Arnulf Omdal, Rica Hell 14.02.08 3 Skal alle norske høyere læresteder drive ’FU’? Svar: JA, både universiteter og høgskoler er pålagt til å gjøre det. – Hvorfor? Fordi Stortinget har bestemt det, i felles lov for universiteter og høgskoler (1995): alle læresteder skal… … tilby høyere utdanning som er basert på det fremste innen forskning, faglig og kunstnerisk utviklingsarbeid og erfaringskunnskap.

4 HiST Trondheim Arnulf Omdal, Rica Hell 14.02.08 4 Lovmakernes forståelse av ’FU’ i relasjon til høgskolene -1 … Stortinget bestemte dette i felles UH-lov 1995: Høgskolene skal tilby forskningsbasert undervisning, det er ikke et spørsmål om vi skal. Viktig: Norge valgte altså sidestilling og ingen arbeidsdeling mellom kategoriene universiteter/vitenskapelige høgskoler og statlige høgskoler i FU-spørsmålet (andre land hadde valgt annerledes; Tyskland m.fl., nå i det siste utvikling i UK). Dermed legalt stadfestet: høgskolene skal drive med forskning, fordi de skal tilby ’FU’.

5 HiST Trondheim Arnulf Omdal, Rica Hell 14.02.08 5 Lovmakernes forståelse av ’FU’ i relasjon til høgskolene -2 Resonnementet var slik i 1995 (da 4 universiteter): Urealistisk å tro at alle tilsatte i høgskolene vil ha forskningskompetanse i nær framtid. Kravet om forskningsbasert undervisning må derfor knyttes til institusjonen, ikke til den enkelte lærer. Ergo: ’FU’ innebærer ikke et krav om at en skal bli undervist av aktive forskere innen deres egen (eller andres) forskning, men: at studentene blir undervist på en institusjon der det forskes. Det norske politiske system har dermed gitt sin forståelse av kriterier på ’FU’. 13 år etter: Hvor står høgskolene/profesjonsutdanningene? (Stjernø!)

6 HiST Trondheim Arnulf Omdal, Rica Hell 14.02.08 6 (Høgskolenes) profesjonsutdanninger – hvilken type FoU? - 1 Norsk, etablert FoU-politikk - høgskolenes mål for FOU: utvikling/innovasjon i regionalt næringsliv og off. forvaltning styrke praksisfeltet og profesjonsutdann. bedre undervisning og utdanning generelt Norsk, etablert FoU-politikk - høgskolenes mål for FOU: utvikling/innovasjon i regionalt næringsliv og off. forvaltning styrke praksisfeltet og profesjonsutdann. bedre undervisning og utdanning generelt …. = styrke profesjonsutdanningenes forskningsbaserte undervisning og deres praksisinnretning, dvs: Gjenspeiler den dobbelte faglige utfordringen: Vitenskaps-/disiplinfaget, og profesjonsfaget. …. = styrke profesjonsutdanningenes forskningsbaserte undervisning og deres praksisinnretning, dvs: Gjenspeiler den dobbelte faglige utfordringen: Vitenskaps-/disiplinfaget, og profesjonsfaget.

7 HiST Trondheim Arnulf Omdal, Rica Hell 14.02.08 7 (Høgskolenes) profesjonsutdanninger – hvilken type FoU? – spisset policy

8 HiST Trondheim Arnulf Omdal, Rica Hell 14.02.08 8 NFRs politikk - satsingsområde styrking av profesjonsforskning Høgskolene [/profesjonsutdanningene] skal bidra til: forbedret praksis gjennom styrking både av det vitenskapelige grunnlaget for forskning innenfor profesjonsutdanningene for lærer, førskolelærer, barnevern og sosial- og helsefag, og forskning om profesjonene og profesjonsutøvelse. Forskningsrådet vil vektlegge: Nærhet til praksis og samtidig fastholde forankring i teoretiske perspektiver [ > vitenskapsfaget versus profesjonsinnretning] Brukermedvirkning fra omsøkte forskningsfelter … og nettopp disse spørsmålene stilles i NOKUTs nasjonale evalueringer av profesjonsutdanningene… … og nettopp disse spørsmålene stilles i NOKUTs nasjonale evalueringer av profesjonsutdanningene…

9 HiST Trondheim Arnulf Omdal, Rica Hell 14.02.08 9 Kvalitetssikring - NOKUT NOKUT er departementets systemkontrollør på kvalitet i UH-sektoren. NOKUTs viktigste arbeidsredskap er: Forskrift om standarder og kriterier for akkreditering av studier og kriterier for akkreditering av institusjoner i norsk høyere utdanning. Blant annet teller NOKUT – teller type stillinger, som én viktig indikator på ’FU’ og at institusjonen forsker og produserer ny kunnskap.

10 HiST Trondheim Arnulf Omdal, Rica Hell 14.02.08 10 ’FU’ – hvordan NOKUT teller Krav Bachelorstudier: Min. 20% av fagmiljøet førstestillinger Krav Bachelorstudier: Min. 20% av fagmiljøet førstestillinger Krav Masterstudier: Min. 50% av fagmiljøet førstestillinger Min. 25% professor [/dosent..] Krav Masterstudier: Min. 50% av fagmiljøet førstestillinger Min. 25% professor [/dosent..] Mange andre krav: Stabilt fagmiljø… Min 50% av fagmiljøet ansatt i hovedstilling For studier med praksis: fagmiljøet ha praksiserfar. Mange andre krav: Stabilt fagmiljø… Min 50% av fagmiljøet ansatt i hovedstilling For studier med praksis: fagmiljøet ha praksiserfar. Mange andre krav: Stabilt fagmiljø Tilsatte innen fagkjernen Resultater i forskning Aktiv deltaking i nettverk… Mange andre krav: Stabilt fagmiljø Tilsatte innen fagkjernen Resultater i forskning Aktiv deltaking i nettverk… Krav Dr.gradsstudier: Min. 50% tilsatte prof., resten førsteamanuenser Krav Dr.gradsstudier: Min. 50% tilsatte prof., resten førsteamanuenser Som overstående pluss Forskning med bredde, høgt internasjonalt nivå Som overstående pluss Forskning med bredde, høgt internasjonalt nivå

11 HiST Trondheim Arnulf Omdal, Rica Hell 14.02.08 11 Ett eksempel på NOKUT-arbeid-1 NOKUTs konklusjon, reakkreditering sykepleie (her tilfeldig valgt HiB): Institusjonen hadde klare mangler når det gjelder: forskningsbasert undervisning studenter involvert i forsknings- og utviklingsaktivitet (FoU-aktivitet) andel ansatte med førstekompetanse forskningsbasert undervisningsmateriell NOKUTs konklusjon, reakkreditering sykepleie (her tilfeldig valgt HiB): Institusjonen hadde klare mangler når det gjelder: forskningsbasert undervisning studenter involvert i forsknings- og utviklingsaktivitet (FoU-aktivitet) andel ansatte med førstekompetanse forskningsbasert undervisningsmateriell

12 HiST Trondheim Arnulf Omdal, Rica Hell 14.02.08 12 Ett eksempel på NOKUT-arbeid-2 NOKUTs krav til HiB mth. til reakkreditering: Få forpliktende kompetanseutviklingsplan > krav om 20 prosent førstekompetanse. Tydeligere strategi for å sikre studietilbudets forskningstilknytning. Styrke forskningsbasert tilnærming ved gjennomgang og justering av studiets litteratur. Tiltak for økt studentinvolvering i FoU- aktiviteter. Styrke studietilbudets kunnskapsgrunnlag innen forskning, organisasjon og ledelse. NOKUTs krav til HiB mth. til reakkreditering: Få forpliktende kompetanseutviklingsplan > krav om 20 prosent førstekompetanse. Tydeligere strategi for å sikre studietilbudets forskningstilknytning. Styrke forskningsbasert tilnærming ved gjennomgang og justering av studiets litteratur. Tiltak for økt studentinvolvering i FoU- aktiviteter. Styrke studietilbudets kunnskapsgrunnlag innen forskning, organisasjon og ledelse.

13 HiST Trondheim Arnulf Omdal, Rica Hell 14.02.08 13 En annen NOKUT-tilnærming mht ’FU’: Evaluering, HiSTs kvalitetssystem 2006: NOKUT fikk mange ulike oppfatninger om ’FU’ gjennom intervjuer med studenter og tilsatte. En del tilsatte viste til Problembasert Læring som uttrykk for ’FU’: oppøve evnen til å lete opp og vurdere nyere forskning, utvikle kritisk evne. Studentenes stemme: Utvikling av kritisk holdning viktigste inngangen til vitenskapelig tenkemåte i profesjonsutdanninger; en mente at PBL hadde begrensninger mht ’FU’, det var ingen automatisk nøkkel til ’FU’. … og NOKUTs anbefaling….. … og NOKUTs anbefaling….. Høgskolen bør arbeide for at det utvikles en større bevissthet om hva som menes med forskningsbasert undervisning i de ulike fagmiljøene. Videre må det avklares hvordan betingelsene best kan legges til rette for forskningsbasert undervisning både på institusjonelt og individuelt nivå. Høgskolen bør arbeide for at det utvikles en større bevissthet om hva som menes med forskningsbasert undervisning i de ulike fagmiljøene. Videre må det avklares hvordan betingelsene best kan legges til rette for forskningsbasert undervisning både på institusjonelt og individuelt nivå.

14 HiST Trondheim Arnulf Omdal, Rica Hell 14.02.08 14 ’FU’ og profesjonsutdanninger – ferskeste tilstandsrapport:

15 HiST Trondheim Arnulf Omdal, Rica Hell 14.02.08 15 Stjernøutvalgets vurderinger - 1 Utvalget er urolig og bekymret, ut fra en oppsummering av evalueringer og forskningsrapporter knyttet til de store norske profesjonsutdanningene allmennlærer, sykepleie og ingeniør (kap. 14.5 ff): studiekvaliteten er ofte for lav kompetanse til de ansatte svarer ikke til lovens forventninger FoU-virksomheten er for lav og produserer ikke tilstrekkelig kunnskap om de yrkesutfordringene og yrkesfeltene som utdanningene skal kvalifisere for. Bekymring for utviklingen i profesjonsutdanningene er en viktig begrunnelse for utvalgets forslag om organisering av sektoren i større enheter…

16 HiST Trondheim Arnulf Omdal, Rica Hell 14.02.08 16 Stjernøutvalgets vurderinger - 2 Om kompetansen innen de korte profesjonsutdanningene: På tross av pågående kompetanseutvikling: 1.Om graden av forskningsbasert undervisning: Det er … vanskelig å se at de i uoverskuelig framtid vil kunne fylle den rollen som er beskrevet i lov om universiteter og høgskoler: at de skal tilby høyere utdanning, forskning og faglig utviklingsarbeid på høyt internasjonalt nivå. 2.Om FoU-virksomheten: FoU-virksomheten er – 13 år etter Høgskolereformen – fortsatt svak når det gjelder volum og usikker når det gjelder kvalitet… 3.Om den doble utfordringen til profesjonsutdanningene: Utvalget stiller seg tvilende til hvordan FoU-arbeidet …klarere kan målrettes mot å styrke kunnskapsgrunnlaget for yrkesutøvelsen, i lys av at tradisjonelll disiplinbasert forskning fortsatt er det som belønnes høyest i form av merittering og tilgang på finansiering

17 HiST Trondheim Arnulf Omdal, Rica Hell 14.02.08 17 Stjernøutvalgets slutning Peker på profesjonsutdanningenes framtidige utfordringer: … at utdanningen i større grad er basert på nasjonal og internasjonal forskning … at utdanningen i større grad er basert på nasjonal og internasjonal forskning … at studentene undervises av lærere som produserer kunnskap om yrkesutøvelsen og yrkesfeltet… … at studentene undervises av lærere som produserer kunnskap om yrkesutøvelsen og yrkesfeltet… … at det utvikles profesjonsrettede masterstudier med utspring i sterke fagmiljøer … at det utvikles profesjonsrettede masterstudier med utspring i sterke fagmiljøer Dette vil gjøre … at utdanningene i større grad imøtekommer intensjonene i lov om universiteter og høgskoler Dette vil gjøre … at utdanningene i større grad imøtekommer intensjonene i lov om universiteter og høgskoler MEDISINEN? PENGER til kompetanse- heving FUSJONER: fra 35 til ca 8 læresteder MEDISINEN? PENGER til kompetanse- heving FUSJONER: fra 35 til ca 8 læresteder


Laste ned ppt "HiST Trondheim Arnulf Omdal, Rica Hell ’Forskningsbasert undervisning’, kvalitet og kvalitetssikring - et systemperspektiv Offisielle utredninger."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google