Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertBrynjar Christoffer Farstad Endret for 7 år siden
1
Ny læreplan Bygger som L97 på et sosial konstruktivistisk læringssyn Større metodefrihet
2
Ny læreplan Matematikkplanen Legger vekt på utforskende, lekende, kreative aktiviteter arbeid med tekniske ferdigheter arbeid med aktiviteter av praktisk art og aktiviteter med tydeligere teoretisk karakter
3
Ny læreplan Matematikkplanen Grunnleggende ferdigheter: Grunnleggende regneferdighet Grunnleggende skriftlig og muntlig ferdighet Grunnleggende leseferdighet Grunnleggende digital ferdighet
4
Ny læreplan Matematikkplanen Kreativitet, estetikk og pågangsmot Glede, fantasi og nysgjerrighet Positive holdninger Bred kompetanse I alt arbeid skal sentrale ideer, strukturer og sammenhenger synliggjøres og utnyttes
5
Ny læreplan Matematikkplanen Tydeligere mål Mål for 3-års bolker, ikke for hvert enkelt år. Kompetansemål for 4., 7. og 10. klasse for de ulike hovedområdene Matematikk i dagliglivet fjernet som eget hovedmål. Inngår i de andre målområdene.
6
Ny læreplan Matematikkplanen Teknologi og design eget kapittel. Flerfaglig Prosjektbasert arbeid Matematikk redskapsfag for teknologi og design Knyttes til de ulike kompetansemålene
7
Ny læreplan Matematikkplanen Bruker formuleringer som: ”Elevene skal kunne ….” istedenfor ”vinne erfaringer med”, ”øve seg i”, ”arbeide med” osv
8
Problemløsing Breiteig og Venheim: En matematisk oppgave som en person er interessert i å finne ut av, som engasjerer henne eller ham og der vedkommende ikke har noen umiddelbar tilgjengelig metode for å løse oppgaven
9
Problemløsing Polyas idé om problemløsing, en prosess i fire ledd: Formulere problemet Analysere problemet og komme fram til en løsningsmetode Foreta nødvendige beregninger Vurdere framgangsmåte og resultater
10
Utforskende aktivitet Breiteig og Venheim: Er gjerne mer åpne, mer elevstyrte enn problemoppgaver. Et problem er mer klart gitt, mer styrt og avgrenset
11
Eksperiment Et forsøk på å løse et problem Et steg på veien i en utforskende aktivitet
12
Undersøkelseslandskap Ole Skovsmose (Botten): Tradisjonelle oppgaver med entydige svar Undersøkelses- landskaper ”Ren” matematikk, uten noen praktisk anvendelse 12 ”Semi”- anvendelser 34 Ekte, reelle anvendelser 56
13
Ulike utforsking- og problemoppgaver Åpne oppgaver Rike problemer Realistiske, praktiske problemer Mulighet for ulike løsningsstrategier Mulighet for ulike løsninger
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.