Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Vitensenteret i Trondheim

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Vitensenteret i Trondheim"— Utskrift av presentasjonen:

1 Vitensenteret i Trondheim
Teknologi og Design En introduksjon til “faget”/emnet På leting etter sammenhenger: Hva sier Kunnskapsløftet? Inger-Marie Larsen Utstillingspedagog Teknologi og Design

2 Vitensenteret i Trondheim
Teknologi i skolen - prosjekt 1996 (NITO) Trondheim tidlig ute med Tenknologi & Design: Rosenborg prosjektskole Teknologi og Design

3 Vitensenteret i Trondheim
Evaluering 2003: 428 elever. Svarprosent 78% Eks. Svar: Hvordan har du i det store og hele likt å arbeide med prosjektet T&D? 82,9 % svarer Godt og Svært godt. På spørsmål om hva som har vært bra og mindre bra svarer nesten 50% «variasjon / praktisk arbeid» mens «selve produktet» skårer veldig lavt. Teknologi og Design

4 Vitensenteret i Trondheim
78% av elevne hadde positive forventninger i form av ønske om at det skulle bli «spennende, morsomt». 75% svarer at forventningene ble oppfylt. 81 % tilsammen synes at de har lært «noe» eller «mye» i T&D. Nesten 90% synes klassemiljøet har fungert OK, Godt og Svært godt i T&D. 41% synes at de lærer mer av T&D enn «vanlig» undervisning. 23% synes ikke det. Teknologi og Design

5 Vitensenteret i Trondheim
54% er «enig» eller «ganske enig» i at man også blir kreativ i andre fag. (28% nøytral.) Ca 80% svarer at «arbeidet med teknologiprosjektet først og fremst har gitt en fin avkobling fra mer teoretiske fag.» Ved å undersøke smn.heng med andre fag, var det ingen korrelasjon mellom det å like T&D og matematikk eller naturfag. Altså ble det betraktet mer som et formingsfag. Teknologi og Design

6 Vitensenteret i Trondheim
Hva sier lærerne? Behov for mer utprøving og skolering før start. MASSIVT ØNSKE OM MER SKOLERING Teknologi og Design

7 Vitensenteret i Trondheim
Hvorfor teknologi i skolen? Allmenndanning Delta i demokratiske prosesser Rekruttering til realfag Teknologi og Design

8 Vitensenteret i Trondheim
Design forståes her som et redskap og en metode i arbeidet med å forstå og tilegne seg kunnskaper om og ferdigheter i teknologi. Produktdesign handler om å «å gi teknikken vår en form slik at den best mulig oppfyller en funksjon.» (Se modell.) Teknologi og Design

9 Vitensenteret i Trondheim
Hva sier kunnskapsløftet? T&D er et tverrfaglig emne innen fagene kunst & håndverk, matematikk og naturfag. Kunst- og håndverk om T & D: «I tverrfaglig samarbeid om design og teknologi bidrar faget spesielt med det praktisk-estetiske aspektet ved design.» Matematikk om T&D: «I arbeidet med teknologi og design og i praktisk bruk viser matematikk sin nytte som redskapsfag.» Teknologi og Design

10 Vitensenteret i Trondheim
Hva sier kunnskapsløftet? Naturfag om T&D: «T&D dreier seg om å planlegge, utvikle og framstille produkter til nytte i hverdagen. Samspillet mellom naturvitenskap og teknologi står sentralt i dette hovedområdet. Naturfaglige prinsipper vil være et grunnlag for å forstå teknologisk virksomhet.» Av 6 hovedområder i faget er teknologi & design ett. Teknologi og Design

11 Vitensenteret i Trondheim
For å få større / bedre tverrfaglighet: Kunne T&D ha stått som ett av hovedområdene i Kunst & håndverksplanen og matematikkplanen også? Teknologi og Design

12 Vitensenteret i Trondheim
T&D: En introduksjon til «faget» / emnet På leting etter sammenhenger: Hva sier Kunnskapsløftet? Teknologi og Design


Laste ned ppt "Vitensenteret i Trondheim"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google