Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Vitensenteret i Trondheim Teknologi og Design En introduksjon til “faget”/emnet På leting etter sammenhenger: Hva sier Kunnskapsløftet? Inger-Marie Larsen.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Vitensenteret i Trondheim Teknologi og Design En introduksjon til “faget”/emnet På leting etter sammenhenger: Hva sier Kunnskapsløftet? Inger-Marie Larsen."— Utskrift av presentasjonen:

1 Vitensenteret i Trondheim Teknologi og Design En introduksjon til “faget”/emnet På leting etter sammenhenger: Hva sier Kunnskapsløftet? Inger-Marie Larsen Utstillingspedagog

2 2 Vitensenteret i Trondheim Teknologi og Design ● Teknologi i skolen - prosjekt 1996 (NITO) ● Trondheim tidlig ute med Tenknologi & Design: Rosenborg prosjektskole

3 Vitensenteret i Trondheim Teknologi og Design Evaluering 2003: 428 elever. Svarprosent 78% Eks. Svar: ● Hvordan har du i det store og hele likt å arbeide med prosjektet T&D? 82,9 % svarer Godt og Svært godt. ● På spørsmål om hva som har vært bra og mindre bra svarer nesten 50% «variasjon / praktisk arbeid» mens «selve produktet» skårer veldig lavt.

4 4 Vitensenteret i Trondheim Teknologi og Design ● 78% av elevne hadde positive forventninger i form av ønske om at det skulle bli «spennende, morsomt». ● 75% svarer at forventningene ble oppfylt. ● 81 % tilsammen synes at de har lært «noe» eller «mye» i T&D. ● Nesten 90% synes klassemiljøet har fungert OK, Godt og Svært godt i T&D. ● 41% synes at de lærer mer av T&D enn «vanlig» undervisning. 23% synes ikke det.

5 5 Vitensenteret i Trondheim Teknologi og Design ● 54% er «enig» eller «ganske enig» i at man også blir kreativ i andre fag. (28% nøytral.) ● Ca 80% svarer at «arbeidet med teknologiprosjektet først og fremst har gitt en fin avkobling fra mer teoretiske fag.» ● Ved å undersøke smn.heng med andre fag, var det ingen korrelasjon mellom det å like T&D og matematikk eller naturfag. Altså ble det betraktet mer som et formingsfag.

6 6 Vitensenteret i Trondheim Teknologi og Design Hva sier lærerne? ● Behov for mer utprøving og skolering før start. ● MASSIVT ØNSKE OM MER SKOLERING

7 7 Vitensenteret i Trondheim Teknologi og Design Hvorfor teknologi i skolen? ● Allmenndanning ● Delta i demokratiske prosesser ● Rekruttering til realfag

8 8 Vitensenteret i Trondheim Teknologi og Design ● Design forståes her som et redskap og en metode i arbeidet med å forstå og tilegne seg kunnskaper om og ferdigheter i teknologi. ● Produktdesign handler om å «å gi teknikken vår en form slik at den best mulig oppfyller en funksjon.» (Se modell.)

9 9 Vitensenteret i Trondheim Teknologi og Design Hva sier kunnskapsløftet? ● T&D er et tverrfaglig emne innen fagene kunst & håndverk, matematikk og naturfag. ● Matematikk om T&D: «I arbeidet med teknologi og design og i praktisk bruk viser matematikk sin nytte som redskapsfag.» ● Kunst- og håndverk om T & D: «I tverrfaglig samarbeid om design og teknologi bidrar faget spesielt med det praktisk-estetiske aspektet ved design.»

10 10 Vitensenteret i Trondheim Teknologi og Design Hva sier kunnskapsløftet? ● Naturfag om T&D: «T&D dreier seg om å planlegge, utvikle og framstille produkter til nytte i hverdagen. Samspillet mellom naturvitenskap og teknologi står sentralt i dette hovedområdet. Naturfaglige prinsipper vil være et grunnlag for å forstå teknologisk virksomhet.» ● Av 6 hovedområder i faget er teknologi & design ett.

11 11 Vitensenteret i Trondheim Teknologi og Design For å få større / bedre tverrfaglighet: Kunne T&D ha stått som ett av hovedområdene i Kunst & håndverksplanen og matematikkplanen også?

12 12 Vitensenteret i Trondheim Teknologi og Design T&D: En introduksjon til «faget» / emnet På leting etter sammenhenger: Hva sier Kunnskapsløftet?


Laste ned ppt "Vitensenteret i Trondheim Teknologi og Design En introduksjon til “faget”/emnet På leting etter sammenhenger: Hva sier Kunnskapsløftet? Inger-Marie Larsen."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google